Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-09-22, 17:48
  #325
Medlem
Tack för svaren

Jag kollade lite på PHPBB och det verkar helt klockrent när det gäller funktioner och liknande, men då stötte jag på nästa problem.. Jag har lagt upp det på en server som jag har tillgång till och ska installera det, då inser jag att det på ett ställe står att databasen som forumet på något sätt baseras på ska redan finna på plats när man installerar..

Databas? Sånt har jag inte en susning om.. Trodde i min enkelhet att man bara kunde installera programmet och sen med någon form av grafiskt gränssnitt kunde lägga upp trådar och likande...

SÅ.. Databas? Va? Hur? Måste man det? Finns det färdiga man kan ladda ner och sen liksom bygga på?
Citera
2006-09-22, 17:59
  #326
Medlem
carass avatar
jepp, alla forum behöver en databas. kolla med ditt webbhotell om databas ingår och i såfall aktivera denna. om inte ingår brukar webbhotellet ta ca 300 kr/år för mysql databas
Citera
2006-09-22, 19:29
  #327
Medlem
gixxer750s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tapkid
SÅ.. Databas? Va? Hur? Måste man det? Finns det färdiga man kan ladda ner och sen liksom bygga på?

Saken är den att just phpbb behöver en databas. Denna databas skapar den själv när du installerar.

Det du måste ta reda på är om ditt webbhotell ger dig tillgång till databas tex mySQL .

Om du har webbhotell med cPanel går det oftast att installera hela köret med bara några musklick mha Fantastico.
Citera
2006-10-05, 15:03
  #328
Medlem
pooboxxxs avatar
Forum med invites

Söker alltså inte ett forum för byte av invites.

Funderar på att starta upp ett forum men jag vill inte att det ska vara öppet. Enda sättet att skaffa sig ett konto ska vara genom att bli inbjuden, endast inbjudna ska kunna läsa och ta del av forumet.

Så har ni några tips på hur jag går tillväga? Har inte tänkt att göra forumet själv utan använda ett färdigt (var hittar jag ett färdigt forum) helst med invite-funktion.
Citera
2006-10-05, 15:38
  #329
Medlem
INTE ett forum med invites säger du?
Du säger olika saker....

Stäng forumet för nya registreringar, och registrera de du vill manuellt (kan vara tidskrävande)
Citera
2006-10-05, 16:04
  #330
Medlem
ErrolFlynns avatar
Det går att göra ganska smidigt i phpBB. Välj att godkänna de som registrerar sig manuellt och sätt sedan behörigheten till forumen på dold + registrerad.


länk: http://www.phpbb.com/downloads.php
Citera
2006-10-30, 08:40
  #331
Medlem
Forum till hemsida.

Hejsan!

Jag och 2 kompisar håller på att göra våran första hemsida. Vi har kämpat rätt mycket och tänker göra det till en fin sida sen hade vi även tänkt köpa domän namn och hyra webbhotellet.

Vi hadde tänkt oss att ha ett litet forum på sidan och så alla kompisar kan va där och skriva. Sen vet jag inte alls mycket om forum så jag tänkte höra med er hehe.

Iaf så vill jag ju ha ett bra forum men som ändå ska vara gratis helst. Det ska vara lätt att använda oxå. Helst utan reklam.

Sen undrar jag eftersom vi kommer köpa domän namn kommer forumet kunna gå via det domän namnet oxå? Eller gör man klart sitt forum på någon sida och sen får man en adress till forumet och sen får man linka? eller kan man ladda hem forumet och göra inställningar på datorn och sen in i dreamweaver och linka det samman?

tacksam för svar

mvh Johan
Citera
2006-10-30, 09:02
  #332
Medlem
herdens avatar
Jag använder punBB på ett forum och det är enkelt, bra och dessutom svenskt.
Adressen är: http://www.punbb.org

Det är lätt att få in i befintlig siddesign.
Domänen blir densamma, forumet blir som en egen sida. Exempelvis forum.php

Dock får du ha lite styr så inte filnamn och mappnamn krockar mellan dina befintliga och forumets.
Citera
2006-10-30, 09:21
  #333
Medlem
Annars är SMF riktigt trevligt det med, www.simplemachines.org.
Citera
2006-11-03, 19:09
  #334
Medlem
mannenmedhattens avatar
du har ju även phpBB..
Citera
2006-11-03, 21:29
  #335
Avstängd
BULjONGs avatar
Nån som kan hjälpa till om/hur man går till väga för att föra över trådar
från phpbb forum till något annat php forum tex de ni föreslagit ovan?

Mitt phpbb har nämligen pajat
Citera
2006-11-03, 21:36
  #336
Banned
Har för mig att det ska finnas en funktion för detta i administrationspanelen men är inte allt för säker på detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback