2007-02-26, 19:20
Medlem
Statics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojo_13
ja men nu är det så att jag redan blivit uttagen, och datum när jag ska rycka in är bestämt..

varför har du nu ångrat dig ?
Citera
2007-02-27, 11:57
Medlem
mojo_13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Static
varför har du nu ångrat dig ?

Jag hade lite ev en "fuck the world" attityd Asså jag hade inga direkta planer för framtiden å jag vill ändå inte plugga vidare sen efter så det här kan väll vara en sjyst upplevelse. men nu är det tvärtom. Sen beror det hela på att jag kanske inte har fått den roligaste tjänsten heller
Citera
2007-02-28, 17:10
Medlem
JHGFs avatar
Ett enkelt sätt att slippa är ju att röka hasch inne på omådet. Det gjorde några stycken i min pluton. Det fungerade perfekt för dem i allafall. Fick åka hem någon dag senare. Ett ganska extremt sätt men vill du verkligen slippa så är det värt att fundera på.

Det var riktigt komiskt när de gjorde ett "slumpmässigt" urinprov någon dag senare så prickade de in 4 av 6 möjliga. De har informatörer inom plutonen som berättar vilka som använder droger och steroider.3 stycken åkte dit för hasch och en för anabola.
Citera
2007-03-03, 16:19
Medlem
mojo_13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JHGF
Ett enkelt sätt att slippa är ju att röka hasch inne på omådet. Det gjorde några stycken i min pluton. Det fungerade perfekt för dem i allafall. Fick åka hem någon dag senare. Ett ganska extremt sätt men vill du verkligen slippa så är det värt att fundera på.

Det var riktigt komiskt när de gjorde ett "slumpmässigt" urinprov någon dag senare så prickade de in 4 av 6 möjliga. De har informatörer inom plutonen som berättar vilka som använder droger och steroider.3 stycken åkte dit för hasch och en för anabola.

hahah..det kanske skulle vara nånting
Men nu är det ju så att jag inte har rykt in än, men det får bli plan B eller nåt. Men hur stora är chanserna att få slippa lumpen om man typ glider in till skol kurratorn/psykologen och säga att man ångest attacker å dyl. och därifrån från hon/han skicka ett brev eller nånting till pliktverket.
Skulle det va nånting eller skulle dom genomskåda bluffen?
Citera
2007-03-03, 21:43
Medlem
JHGFs avatar
Citat:
Men nu är det ju så att jag inte har rykt in än, men det får bli plan B eller nåt. Men hur stora är chanserna att få slippa lumpen om man typ glider in till skol kurratorn/psykologen och säga att man ångest attacker å dyl. och därifrån från hon/han skicka ett brev eller nånting till pliktverket.

Jo det kan funka. Gå till skolpsykologen och lätta på hjärtat ordentligt. Satsa verkligen allt på att övertyga, nämn ångest attacker som du säger. Lyckas du så får du någon form av intyg han/hon. Men ge inte upp om det inte funkar första gången. Gå dit igen och ge det verkligen en chans.

Får du till slut ett intyg så är det bara att skriva ihop ett brev om varför du tycker att du ska slippa + ett intyg av något slag och skicka till Pliktverket.

Jag kommer ihåg att det stod i de papper jag fick hemskickade inför lumpen att man kan slippa om man lider av psykisk ohälsa, övervikt eller fysiska skador. Får du avslag för det psykiska får du prova något annat. Om du känner efter riktigt noga så har du nog ont i ryggen, fryser lätt om fötterna, ofta huvudvärk eller något liknande Gå till skolsköterskan och berätta om dina besvär och har du lite tur så går det vägen. Har du tur är det en trevlig dam med starka moderskänslor så att hon känner medkänsla för dig. Har haft kompisar som gått till skolsköterskan och klagat över liknande saker och till slut har hon bara frågat:du vill verkligen slippa va?. Får du höra de gyllene orden så är det fixat.

Funkar inte det heller så får du väl äta mycket hamburgare och pizza så du blir fet och sedan gå till läkare. Då kommer de säga att du har riktigt dåliga värden, högt blodtryck etc. och bör inte göra lumpen.
Citera
2007-03-08, 23:45
Medlem
mojo_13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JHGF
Jo det kan funka. Gå till skolpsykologen och lätta på hjärtat ordentligt. Satsa verkligen allt på att övertyga, nämn ångest attacker som du säger. Lyckas du så får du någon form av intyg han/hon. Men ge inte upp om det inte funkar första gången. Gå dit igen och ge det verkligen en chans.

Får du till slut ett intyg så är det bara att skriva ihop ett brev om varför du tycker att du ska slippa + ett intyg av något slag och skicka till Pliktverket.

Jag kommer ihåg att det stod i de papper jag fick hemskickade inför lumpen att man kan slippa om man lider av psykisk ohälsa, övervikt eller fysiska skador. Får du avslag för det psykiska får du prova något annat. Om du känner efter riktigt noga så har du nog ont i ryggen, fryser lätt om fötterna, ofta huvudvärk eller något liknande Gå till skolsköterskan och berätta om dina besvär och har du lite tur så går det vägen. Har du tur är det en trevlig dam med starka moderskänslor så att hon känner medkänsla för dig. Har haft kompisar som gått till skolsköterskan och klagat över liknande saker och till slut har hon bara frågat:du vill verkligen slippa va?. Får du höra de gyllene orden så är det fixat.

Funkar inte det heller så får du väl äta mycket hamburgare och pizza så du blir fet och sedan gå till läkare. Då kommer de säga att du har riktigt dåliga värden, högt blodtryck etc. och bör inte göra lumpen.

Ja , asså jag tror det till och med går att bara säga att jag har fett ånger angående min värnplikt, hook me up typ. För jag går på en mindre friskola där dom sagt till mig vad dom tycker angående lumpen, citat från min medialärare -" på den här skolan gillar vi inte lumpen" men jag ska gå in där och lätta på hjärtat.
Citera
2007-03-16, 15:30
Medlem
JHGFs avatar
Citat:
Ja , asså jag tror det till och med går att bara säga att jag har fett ånger angående min värnplikt, hook me up typ. För jag går på en mindre friskola där dom sagt till mig vad dom tycker angående lumpen, citat från min medialärare -" på den här skolan gillar vi inte lumpen" men jag ska gå in där och lätta på hjärtat.

Lycka till. Skriv gärna hur det går för dig.
Citera
2007-03-16, 16:16
Medlem
the_demons avatar
Citat:

Efter inryck kommer dom göra en hölsokoll på dig igen.
Säg att du har fått tinutus eller något. Dom kommer antagligen ge dig frisedel för att de inte vill förvärra skadan.

Eller säg att du har varit med i en bilolycka och att du har smärtor i nacken.
Citera
2007-03-16, 16:31
Medlem
t u ss avatar
Banta som fan innan. Jag fick inte gå vidare för att läkaren tyckte att jag vägde för lite för min längd .
Citera
2007-03-16, 18:24
Medlem
Dogdylans avatar
Jag gillar att cykla så jag såg till att få nästan max poäng på det där cykeltestet och fick hyfsat normalt på intelligenstestet samt normalt på den här stången man skulle lyfta!

När jag kommer till psykologen får jag höra: du verkar vara "intresserad" av att göra lumpen! Hon tyckte tydligen att jag hade bra "kondition" och skulle söka till någon tjänst. Sen satt hon och tjatade om det i 15 minuter.

Jag sa att jag inte ville och att jag hade tänkt plugga vidare efter gymnasiet! Men kärringen såg till så att jag hamnade på en tjänst ändå. En sådan där tjänst som tvingar en att gå upp 5 på morgonen och sen ligga i skogen till kvällen varje dag med kladd i ansiktet. Inte skulle man få gå och pissa heller utan man skulle vara tvungen att pissa i en flaska och skita i en plastkasse! Självklart ville jag inte göra detta i 10 månader!

Men jag gick direkt till en annan psykolog och sa att jag "tjänade landet bättre om jag fick börja på universitetet" och sen hamnade jag i reserven!
Citera
2007-03-16, 19:46
Medlem
elleps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fennicum
Fungerar det inte så numera att man får fylla i en enkät innan man tas ut till mönstring? Är väl bara att fylla i denna och säga att man inte är intresserad överhuvudtaget?

En nära vän till mig sa det men eftersom "han hade bra värden på testerna så måste du bli inskriven som något".
En annan sa att han rökte hasch dagligen. Han fick ingen tjänst.
Citera
2007-03-17, 13:21
Medlem
själv slapp man t.om mönstringen pga att jag svarade på enkäten att jag inte vill esamt att jag har problem med leder(sant men dock inte så allvarliga enbart smärta i ett knä, inget hindrande ^^)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in