2022-05-30, 17:59
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är tankeväckande att ponera att det faktiskt var Zodiac som mördade Cheri Jo Bates. Då det skulle peka på att Zodiac sannolikt var student på Riverside City College och delvis bekant med Cheri Jo Bates. Dikten "Sick of living/unwilling to die" inne i biblioteket på Riverside City College skriven av en "rh" är också intressant.

Det är exempelvis möjligt att exempelvis Bob Barnett var "vän" med den sedermera Zodiac och Cheri Jo Bates var ett kärleksintresse till Bob. Man tror att Cheri Jo Bates blev mördad av "a scorned love interest". Det kan mycket väl ha varit två personer som mördade Cheri Jo Bates varav den ena var Zodiac. Zodiac är en psykopat som fantiserar om att mörda. Likt alla seriemördare måste han någon gång ta klivet från fantasi till handling. Det är ett starkt begär som inte går att motstå. Någon gång måste han testa att döda någon. Bara för att känna om det ger den kick som han fantiserat om. Påhejad av Zodiac kan man ha planerat att "ta ut hämnd" och mörda Cheri Jo Bates. Vilket man också gjorde. Tänk dig en vänskap som den mellan Eric Harris and Dylan Klebold.

Jo visst men det finns för mycket som talar emot tycker jag. T.ex skrev inte Zodiac ner Riversidemordet på bilen vid Lake Berryessa, och dessutom attackerade Zodiac sina offer by surprise medan Riversidemordet var ett organiserat mord. Det är ovanligt att folk som begår ett personligt mord senare blir seriemördare.

Det är inte heller säkert att det var Bates mördare som skrev The Confession-brevet. Fingeravtrycken på brevet matchade inte DNAt man har från mördaren.

Dikten i biblioteket tror jag man senare fastställde kom från en elev på skolan som tog livet av sig, har jag för mig att jag läste nånstans.

Det var förmodligen Barnett och en vän till honom som begick mordet. Mycket talar för det. Bob friades via DNA senare, fast det kan ju ha varit hans vän som begick mordet på Bobs begäran.
Citera
2022-05-30, 18:02
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Så vad hände egentligen i timmen mellan mordet och bibliotekets stängning? Bates måste ha hängt med sin mördare i biblioteksområdet i minst en timme, om vi ponerar att hon lämnade biblioteket prick klockan 9.
Det talar för att hon "kände" mördaren. Hon kan mycket väl blivit mördad av en klasskompis eller liknande. Att de satt och pratade i bilen innan mordet.

Citat:
Notera även att Bates inte hade låst sin bil eller dragit ner rutorna. Dessutom var hennes skolböcker kvar i bilen när hon hittades.

Vilket får mig att misstänka att hon inte lämnade bilen frivilligt. Men hur skulle ett sånt scenario ha sett ut i så fall? I mördarens brev får han det att låta harmlöst och att hon frivilligt följde med honom, men då kommer ju luckorna om det här med bilen och skolböckerna.

Eller att det var två förövare. Alla tre kan ha suttit i bilen varav Bates och mördaren går ut. Hon behöver sålunda inte låsa bilen då en "kompis" sitter kvar i bilen.
Citera
2022-05-30, 18:16
Medlem
magpests avatar
Citat:
Jo visst men det finns för mycket som talar emot tycker jag. T.ex skrev inte Zodiac ner Riversidemordet på bilen vid Lake Berryessa, och dessutom attackerade Zodiac sina offer by surprise medan Riversidemordet var ett organiserat mord. Det är ovanligt att folk som begår ett personligt mord senare blir seriemördare.
Med tanke på att Bates mord skedde på andra premisser behöver det inte finnas likheter. Ponera att det var innan han blev Zodiac så ville han bara testa mörda någon. Han tog tillfället han blev tilldelad.

Citat:
Det är inte heller säkert att det var Bates mördare som skrev The Confession-brevet. Fingeravtrycken på brevet matchade inte DNAt man har från mördaren.
Om det var två stycken inblandade i mordet behöver det ju inte vara mördaren som skrev brevet. Eller har jag missat något?

Citat:
Dikten i biblioteket tror jag man senare fastställde kom från en elev på skolan som tog livet av sig, har jag för mig att jag läste nånstans.

Vet vi det med säkerhet?

Citat:
Det var förmodligen Barnett och en vän till honom som begick mordet. Mycket talar för det. Bob friades via DNA senare, fast det kan ju ha varit hans vän som begick mordet på Bobs begäran.
Ja och Bobs vän kan mycket väl ha varit Zodiac.
Citera
2022-05-30, 19:07
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Okej. Så den är inte värd att köpa?

Då stryker jag nog den från min lista av böcker.

Jag lånade den på bibliotek men enligt mig var den inte ens värd att låna
Googla och kolla vad folk anser om den så får du en rätt bra uppfattning.

Jag har väl förträngt en del av innehållet, men som jag minns var ett av hans tyngsta belägg för att den återfunna pappan var Zodiac, det att de mördade kvinnorna liknade hans mamma. Det är på den nivån.
Senast redigerad av Pulitzer 2022-05-30 kl. 19:09.
Citera
2022-05-30, 20:20
Medlem
Craiggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Med tanke på att Bates mord skedde på andra premisser behöver det inte finnas likheter. Ponera att det var innan han blev Zodiac så ville han bara testa mörda någon. Han tog tillfället han blev tilldelad.

Om det var två stycken inblandade i mordet behöver det ju inte vara mördaren som skrev brevet. Eller har jag missat något?

Vet vi det med säkerhet?

Ja och Bobs vän kan mycket väl ha varit Zodiac.

Klart det kan ha varit Zodiac. Men vi har inget konkret som tyder på det iaf. Bara spekulationer.
Citera
2022-06-01, 11:22
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
I feel it in my bones brevet från Zodiac själv är vettigare att läsa än den där boken.
Citera
2022-06-02, 01:58
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Kan vi inte göra det tillsammans och se vad vi kommer fram till?
Citera
2022-06-17, 06:34
Medlem
Generalanderssons avatar
Hörde/läste nyligen om att polisen i Vallejo ansåg en ”29 year old man living in Rio Linda, CA” som misstänkt under perioden 1969-70 ca.

Det stod dock inte ngt mer om denne ”misstänkte”, men det låter ju onekligen intressant.
Citera
2022-07-02, 07:23
Medlem
Soterns avatar
Vad tror ni om denna serie? Har bara sett första avsnittet. Den är intressant men hur relevant den är vet jag inte.

https://www.svtplay.se/zodiakmordaren-jakten-pa-min-pappa
Citera
2022-07-02, 13:05
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Vad tror ni om denna serie? Har bara sett första avsnittet. Den är intressant men hur relevant den är vet jag inte.

https://www.svtplay.se/zodiakmordaren-jakten-pa-min-pappa
Jag tänkte, att han kanske kunde vara en möjlig kandidat för några år sedan, innan jag läste att han hade blåst sin privatspanare och medförfattare fullständigt med alla sina falsarier. Det diskuteras en del om den på t.ex. s.107 i denna tråd.
Citera
2022-08-05, 00:24
Medlem
Craiggs avatar
Om man får leka lite fritt med all tillgänglig info så kan man komma fram till detta: Det kanske inte var en slump att Zodiac ville begå sitt sista mord på Cherry Street i San Francisco.
Cherry låter ju lite som Cheri. Kanske valet av plats var tänkt att fungera som en långsökt ledtråd till Riversidemordet. För i övrigt är det en ganska osäker plats att begå ett mord på. Villor överall, folk på gatan, ja nog finns det gott om vittnen där.

Karaktärsdragen hos Bates mördare påminner ju ändå lite om Zodiac, som ju också ljög om andra mord som han inte har begått. Om inte Zodiac mördade Bates, så har Bates mördare en skrämmande lik personlighet som Zodiac.

Att Bates mördare signerar sitt brev med ett Z och stavar fel på samma ord som Zodiac gör, är ju också en läskig slump.
Senast redigerad av Craigg 2022-08-05 kl. 00:26.
Citera
2022-08-07, 21:12
Medlem
Generalanderssons avatar
Citat:
Om man får leka lite fritt med all tillgänglig info så kan man komma fram till detta: Det kanske inte var en slump att Zodiac ville begå sitt sista mord på Cherry Street i San Francisco.
Cherry låter ju lite som Cheri. Kanske valet av plats var tänkt att fungera som en långsökt ledtråd till Riversidemordet. För i övrigt är det en ganska osäker plats att begå ett mord på. Villor överall, folk på gatan, ja nog finns det gott om vittnen där.

Karaktärsdragen hos Bates mördare påminner ju ändå lite om Zodiac, som ju också ljög om andra mord som han inte har begått. Om inte Zodiac mördade Bates, så har Bates mördare en skrämmande lik personlighet som Zodiac.

Att Bates mördare signerar sitt brev med ett Z och stavar fel på samma ord som Zodiac gör, är ju också en läskig slump.
Intressant tanke, men det låter inte särskilt troligt i mina ögon.

Personligen, så tror jag inte att mordet av Cheri Jo Bates begicks av Zodiac. Dessutom så blev det klart för några år sen att ”Bates had to die” breven var skrevna av en då tonåring, som inte hade ngt med saken att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in