2008-03-01, 13:15
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Överliggaren
Från tråden med detta namn i det vanliga historieforumet:

En konsensus byggd på okunnighet, ja. Min professor "som hade forskat i förintelsen" var ett perfekt exempel på detta. Från hans skildring av det föregivet unika i Speers hållning i Nürnberg med först uttryckt okunskap och sedan skuldpåtagelse (och att han förstås också ljög om det förstnämnda), var det tydligt att han inte hade läst en rad av rättegångshandlingarna (förutom det som hade "rekommenderats" i någon fotnot i tidigare bearbetningar, då alltså).
Eftersom professionella historiker är för lata (för fega?) för att faktiskt ta tag i själva källmaterialet, så fortplantas samma missuppfattningar från generation till generation. Djävulen, han bor dock i detaljerna, min käre Ankdammsman.

Har du någon lösning på mitt exempel ovan, i den gamla tråden? Du torde nog erkänna att problemet bara har en vettig lösning, åtminstone för dig själv, även om du kanske inte vill erkänna det på forumet här och nu, allt under förutsättning förstås att man behandlade förintelsen som vilket historiskt ämne som helst.
Något som dock icke sker.

Carlo Mattogno har publicerat en ny bok, som ser mycket lovande ut, en detaljerad kritik av Hilbergs behandling av källmaterial och metodologi. Än så länge tycks den endast finnas på italienska, som i och för sig är ett utsökt vackert och moget skriftspråk präglat av reflekterande intelligens, men som inte läses av så många i Skandinavien:

http://www.vho.org/aaargh/fran/livres8/CMhilberg.pdf

Om jag hinner ska jag ta upp några punkter av Mattognos kritik senare i denna tråd.
Citera
2008-03-01, 15:21
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Haddock
Det gick för det första inte att gasa människor i de konstruktioner som man kallar "gaskammarna", och för att gasa sex miljoner människor, om vi räknar med siffran 2000 människor i veckan (väldigt generöst), så krävs upp emot över 50 (?) år. Krematorierna existerade, det förnekar jag inte. Det blev absolut nödvändigt att inneha sådana, med tanke på epidemierna som spreds, främst Tyfus. Däremot, för att använda dem till 6 miljoner människor, skulle det ha tagit ungefär 40 år. Det är orimligt, m.a.o.
Ingen som har påstått att alla kremerades.
Citera
2008-03-01, 15:30
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Om du tittar på Der ewige Jude utan ljud, alltså bortser från den antijudiska retoriken, vad ser du då? Mängder av dokumentära scener från traditionella östjudiska miljöer.
Bara det att en filmare alltid kan göra ett urval...
Citera
2008-03-08, 20:34
Medlem
feldgraus avatar
Att bara hänvisa till att "det diskuteras" något på ett annat forum duger inte som inlägg. /MOD

/feldgrau
Citera
2008-03-08, 20:51
Medlem
Ezzelinos avatar
Alfred Rosenbergs adjutant Koeppen påstås ha sagt till Franz Rademacher som därefter lär ha berättat det för sin efterträdare den av utrikesdepartementet anställde Eberhard von Thadden att Gauleiter Kube i Minsk ska ha visat besökande italienare "en lokal som användes som gaskammare"...Det tycks vara det närmaste "Nick Terry" på RODOH har kommit att bevisa existensen av homicidala gaskammare i Hitlertyskland.

Om denne von Thadden och hans samarbete med Eichmann och Röda Korset kan man läsa här:

http://www.ihr.org/books/hoggan/21.html

Citat:
"---One of the most bewildered Germans after the war was Legation Counsellor Eberhard von Thadden, who had been delegated the double responsibility by the German Foreign Office of working on the Jewish question with the ICRC and with Adolf Eichmann. In April, 1943, he discussed with Eichmann the rumors circulating abroad that Jews were being wantonly exterminated by the German authorities. Eichmann insisted that the very idea of extermination was absurd. Germany needed all possible labor in a struggle for her very existence.---"
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in