2016-01-15, 21:52
Medlem
49 poäng här. Sådär. Tycker det var mycket tjat om ost. Var även helt lost på Parma, då jag av någon outgrundlig anledning snöade in mig på Forly-Cesena (tandem) som även den staden ligger i Emilia-Romagna regionen.

Men frukta ej! Likt en vanlig svenne fick jag hjälp av Brolin på 6 poäng LOL! Sällan jag drar så sent.

Musikfrågorna var busenkla likaså sportfrågorna. Vem där tog jag direkt. Garvade HÖGT när de drog till med Tommy Körberg HAHAHA!!!

Skön Downie-kontrabas de visade upp för övrigt. Oavsett. Ska skärpa mig till nästa omgång. Höll även på att hacka lök i köket som komplement till min alldeles utomordentliga tacobuffe under programmets gång, vilket eventuellt kan ha rubbat mitt fokus en aning.
Senast redigerad av Kassmachin 2016-01-15 kl. 21:54.
Citera
2016-01-15, 21:53
Medlem
Ibiza80s avatar
Tänk så det kan bli. Alla tycks vara överens om att det var svåraste omgången på länge. Min bästa kväll någonsin, tror jag.

8-4-6 på resorna (Hade han bara sagt Brolin hade jag fått 6 på Parma, men Brolins bak ställde till det - jag började yra om Lin... Lin... Linköping?).

Full pott på stränginstrumenten, full pott på första musikfrågan, kunde "Vem där" för första gången någonsin, kunde knäskål, partitur, operan Aida plus några frågor till. Någonstans mellan 30 och 40 poäng. Har aldrig hänt förut
Citera
2016-01-15, 21:57
Medlem
Ibiza80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin
49 poäng här. Sådär. Tycker det var mycket tjat om ost. Var även helt lost på Parma, då jag av någon outgrundlig anledning snöade in mig på Forly-Cesena (tandem) som även den staden ligger i Emilia-Romagna regionen.

Men frukta ej! Likt en vanlig svenne fick jag hjälp av Brolin på 6 poäng LOL! Sällan jag drar så sent.

Musikfrågorna var busenkla likaså sportfrågorna. Vem där tog jag direkt. Garvade HÖGT när de drog till med Tommy Körberg HAHAHA!!!

Skön Downie-kontrabas de visade upp för övrigt. Oavsett. Ska skärpa mig till nästa omgång. Höll även på att hacka lök i köket som komplement till min alldeles utomordentliga tacobuffe under programmets gång, vilket eventuellt kan ha rubbat mitt fokus en aning.
60 är maxpoäng, du fick 49. Du tappade 4 på en resa - tappade alltså bara 7 poäng på alla övriga frågor. Imponerande!
Citera
2016-01-15, 22:02
Medlem
buttnutters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vojne
En av ledtrådarna var att resmålet/Parma är "huvudort" i Emilia-Romagna. Nu kanske man inte ska tolka det ordet som "huvudstad", men huvudstaden i Emilia-Romagna är i varje fall Bologna.

Alldeles riktigt. Skrek ut Bologna på den ledtråden. Dålig research. Visst kan man diskutera huruvida huvudort och huvudstad är samma sak, men Bologna är trots allt den största staden och huvudstad i regionen.
Citera
2016-01-15, 22:04
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Tråkigt att dom inte var i Sverige ikväll.

Det var kluriga frågor ikväll men tog ändå poäng på alla resor, tog 10p på Johannesburg men det gjorde nog gemene fb-rassen också. Det där med nobelpristagarna är den första information man får upp vid en sökning om staden. Precis som man får upp information om General Motors när man vill kolla läget i Detroit.
Jag var på väg att ta 10p men så var det Parma i stället för Paris.Tandem-ort, tvådelad satt så fint På Paris.
Citera
2016-01-15, 22:06
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassmachin

Inte för att vara den som är den, men vad hos Carl-Ingemar Perstad gav dig Avicci?

Tommy Körberg där tyckte jag var en riktigt bra gissning när de ändå hade allt att vinna och inget att förlora
Citera
2016-01-15, 22:26
Medlem
Steff83s avatar
Så för att sammanfatta om jag minns rätt..Filip&Fredrik, Jesper&Elisabeth och Nordegren/Epstein direkt till semifinal..

Åsa&Jonas möter Hägglund&Skolverkdirektören.
Citera
2016-01-15, 22:27
Medlem
No.90-Kleists avatar
Riktigt svårt de senaste två gångerna. Tror de höjer nivån när F&F är med.
Citera
2016-01-15, 22:32
Medlem
preben12s avatar
Var det verkligen så svårt idag?

Brukar inte ta många frågor men idag tog jag mer än hälften. Men var kanske frågor som föll mig i smaken.

10-6-6 på resorna. Valencia på valens+sia, Parma på Brolin och Johannesburg på krydda brännvin.
Citera
2016-01-15, 22:40
Medlem
whosgotthecracks avatar
Vilka vann?
Citera
2016-01-15, 22:41
Medlem
Patrik2108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preben12
Var det verkligen så svårt idag?

Brukar inte ta många frågor men idag tog jag mer än hälften. Men var kanske frågor som föll mig i smaken.

10-6-6 på resorna. Valencia på valens+sia, Parma på Brolin och Johannesburg på krydda brännvin.

Men man hör ju de tävlande och får hjälp. Johannesburg var jag helt ute på men så var de inne på Johannesburg i en av burarna, sen talade de genast om midsommar i ledtrådarna och då tog jag ju det. Men utan hjälp från de tävlande skulle jag aldrig ha tagit det.
Citera
2016-01-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Inte för att vara den som är den, men vad hos Carl-Ingemar Perstad gav dig Avicci?

Tommy Körberg där tyckte jag var en riktigt bra gissning när de ändå hade allt att vinna och inget att förlora

Det handlar om att vara uppmärksam.

I detta fall handlar det inte om Perstad per se, utan om tre faktorer som jag fort kunde sammanlinka till att det var Avicii som söktes.

Trafikmagasinets intro från 1978 innehåller som bekant en Boeing 747 som flyger mot kameran. Boeing är som vi alla vet en amerikansk flygplanstillverkare. Här var jag initialt inne på Jocke Berg för en mikrosekund. Men när Perstad sedermera talar om robotar och en automatiserad bilindustri (edm) samtidigt som ett svenskt körkort (svensk som slått igenom i USA och därvid västvärlden i modern tid =) och en Volvo 1800 ES visas upp i bild (Avicii har gjort och fortfarande gör reklam för Volvo) var svaret alldeles uppenbart.

Två sekunder tog det sedan ba BANG!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in