2025-02-17, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfarn87
Cecilia Hagen 😂 Hoa Hoa är lite av din personliga favorit har jag märkt, men nej - där har du fel också. Gillar dock att du ”utan tvekan” påstår att dessa hade tagit Apelgren 1-on-1. Du valde även häromsistens att göra en poäng av att firma Apelgren/Lindström fick råpisk av Johan Wester i senast länkade säsong här i tråden. Hur bra gick det för dina favoriter Hagen/HoaHoa när dom mötte Johan Wester i finalen året innan, tycker du?

Gällande din lista så hade jag plockat in nr 1,2,3,4,6,10,12 relativt enkelt på en Topp-10-lista. Så där har du åtta, med Peter Apelgren inkluderad. Öppet om sista två, det är svårt att ranka - men där är vi nog överens antar jag!

Sedan finns det några som är för nischade, Gunnar W är t.ex. en sådan - visst han är väldigt duktig på sina grejer, men är det lite ”nyare frågor” så är han helt väck. Ämnen såsom sport å väldigt mkt av nöjesbitarna kommer han få grava problem med också, å det är ju inte så sällan sådana frågor kommer i just PS. Dick hade nog kanske kommit Topp-10, men då han är liknade (om än bättre), så tar jag inte gift på’t. Det finns otroliga kunskapsluckor där. Apelgren har väl ingen direkt superlucka, skulle vara sport då möjligen som han är rätt kass på. Men han är ju ljusår bättre än sådana som t.ex. Dick/Gunnar i det ämnet ändå. Hans Rosenfeldt är exempelvis bra mkt vassare än vissa på din lista (att han har NOLL taktiskt kunnande, vilket vi såg i Jeopardy, är en annan femma. Jeopardy förresten, vilket trams! Räcker att det är tre halvskarpa så avgör enkom vem som är snabbast på knappen och/eller får Dubbelchanserna då merparten av frågorna där är rena bjudfrågor om man har någorlunda hum om saker och ting.)

Förövrigt så var väl du som lyfte Jennifer Kucukaslan (eller hur fan det nu stavas) till skyarna i Alla Mot Alla-tråden för några år sen?
Orkar inte kolla posthistorik, men vill minnas att vi gnabbades där inne och jag försökte försökte förklara för dig att såå vass är hon inte, även om hon är bra.

Så jag tror du glömde henne på din lista 😝

Göran Hägg, Dick Harrisson och Johanna Koljanen har alla 3 mer eller mindre vunnit På spåret på egen hand, det ser jag aldrig att Apelgren kunnat lyckas med, både Benno och hans son är 3 starka lagkamrater. Något inte Lindström var och då gick det som det gick. Hagen och Hoa utklassade Filip och Fredrik när de möttes för övrigt. Medan Apelgren åkte på stryk. Hoa har varit i final nästan varje år han varit med, slagit de flesta lag, sedan att han har en förmåga att rycka bort sig då och då för han inte kan hålla fingrarna i styr, det har kostat några segrar…

Nej! Där tar du fel. Jag har däremot vid tillfälle argumenterat för att Jennifer åkt snålskjuts på duktiga lagkompisar som Erik Blix och Magnus Betnér. Förresten, hur gick det förra året när Apelgrens mötte Jennifers lag? 😉
Citera
2025-02-17, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matte87
Göran Hägg, Dick Harrisson och Johanna Koljanen har alla 3 mer eller mindre vunnit På spåret på egen hand, det ser jag aldrig att Apelgren kunnat lyckas med, både Benno och hans son är 3 starka lagkamrater.

En till som bör nämnas som "ensamtävlare" är Gunnar Bolin. Han vann visserligen inte På Spåret men han gick till final i huvudsak på egen hand 2017/18 när han hade Amie Bramme Sey som lagkamrat.
Citera
2025-02-18, 09:26
Medlem
Citat:
Göran Hägg, Dick Harrisson och Johanna Koljanen har alla 3 mer eller mindre vunnit På spåret på egen hand, det ser jag aldrig att Apelgren kunnat lyckas med, både Benno och hans son är 3 starka lagkamrater. Något inte Lindström var och då gick det som det gick. Hagen och Hoa utklassade Filip och Fredrik när de möttes för övrigt. Medan Apelgren åkte på stryk. Hoa har varit i final nästan varje år han varit med, slagit de flesta lag, sedan att han har en förmåga att rycka bort sig då och då för han inte kan hålla fingrarna i styr, det har kostat några segrar…

Nej! Där tar du fel. Jag har däremot vid tillfälle argumenterat för att Jennifer åkt snålskjuts på duktiga lagkompisar som Erik Blix och Magnus Betnér. Förresten, hur gick det förra året när Apelgrens mötte Jennifers lag? 😉

Göran Hägg vann förvisso ”mer eller mindre på egen hand”, men finalplatsen (och även finallagen) var ju klart innan säsongen ens hade börjat den säsongen. Sällan skådat rövgäng i motståndarpåsen den säsongen med Nicke Wikegård, Camilla Läckberg, Susanne Ljung för att nämna några av väääldigt många fler. Dom hade lika gärna kunnat spelat finalen direkt. Sedan vet du lika bra som jag att den finalen avgjordes på att Johan Wester hade en dålig dag. Hägg+parhäst nådde inte ens upp i 30, å det ska ju mer eller mindre inte kunna ske att man vinner på det i en final. Lite beroende på motstånd då såklart, men i regel kan man säga så. Orkar inte kolla det heller, men kan knappt ha skett att lag vunnit på lägre i en final än vad Hägg/Ugglas gjorde det året. Har det skett ens tre gånger så ska jag äta upp min hatt!

Ja, Dick är duktig - inget snack! Men han är inte överdrivet bred, även om han är väldigt kunnig inom mycket. Många luckor, trots mkt kunnande. Å jag skrev även att han nog är på min Topp-10-lista, till skillnad från exempelvis Gunnar W då.

Haha, Koljonen/Birro är ju den största skrällsegern i PS-historien mer eller mindre. Visst, hon drog utan någon som helst tvekan det laget - stor eloge(!), men hur rättvist var det? Apelgren/Benno gick väl in i den finalen med ett poängsnitt runt 40, Koljonen/Birro runt 30p. Koljonen är vass, men Topp-10? Nej, såklart inte. Men du kanske tror att Grekland var bättre än Portugal på fotboll 2004 för att dom skrällde i EM-finalen, också? Eller att Nottingham är ett av Englands tre bästa lag för att dom ligger trea i PL? Det tror du nog inte, men man vet aldrig för du verkar gilla att handplocka enskilda matcher. Mycket kan ske i en enskild PS-match, vilket är charmigt, men man kan inte fastslå saker utefter EN match. Apelgren/Lindström vs F & F-matchen är ett typexempel, F&F får med sig ALLT viktigt i den matchen, det sker typ aldrig - men det skedde där och då. Å då vann dom med en poäng också, men det betyder inte att dom är bättre.

Haha, bra det, då var det nån annan! (Tycker btw att Blix/Jennifer kompletterade varandra bra, lite Olof/Ebba-vibbar - men det är nog en annan tråd). Det är dock inte i närheten av Gunnar/Parisa, för det är nämligen svenskt rekord i frågesportsammanhang gällande just komplettering.
Citera
2025-02-19, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Golfarn87
Göran Hägg vann förvisso ”mer eller mindre på egen hand”, men finalplatsen (och även finallagen) var ju klart innan säsongen ens hade börjat den säsongen. Sällan skådat rövgäng i motståndarpåsen den säsongen med Nicke Wikegård, Camilla Läckberg, Susanne Ljung för att nämna några av väääldigt många fler. Dom hade lika gärna kunnat spelat finalen direkt. Sedan vet du lika bra som jag att den finalen avgjordes på att Johan Wester hade en dålig dag. Hägg+parhäst nådde inte ens upp i 30, å det ska ju mer eller mindre inte kunna ske att man vinner på det i en final. Lite beroende på motstånd då såklart, men i regel kan man säga så. Orkar inte kolla det heller, men kan knappt ha skett att lag vunnit på lägre i en final än vad Hägg/Ugglas gjorde det året. Har det skett ens tre gånger så ska jag äta upp min hatt!

Ja, Dick är duktig - inget snack! Men han är inte överdrivet bred, även om han är väldigt kunnig inom mycket. Många luckor, trots mkt kunnande. Å jag skrev även att han nog är på min Topp-10-lista, till skillnad från exempelvis Gunnar W då.

Haha, Koljonen/Birro är ju den största skrällsegern i PS-historien mer eller mindre. Visst, hon drog utan någon som helst tvekan det laget - stor eloge(!), men hur rättvist var det? Apelgren/Benno gick väl in i den finalen med ett poängsnitt runt 40, Koljonen/Birro runt 30p. Koljonen är vass, men Topp-10? Nej, såklart inte. Men du kanske tror att Grekland var bättre än Portugal på fotboll 2004 för att dom skrällde i EM-finalen, också? Eller att Nottingham är ett av Englands tre bästa lag för att dom ligger trea i PL? Det tror du nog inte, men man vet aldrig för du verkar gilla att handplocka enskilda matcher. Mycket kan ske i en enskild PS-match, vilket är charmigt, men man kan inte fastslå saker utefter EN match. Apelgren/Lindström vs F & F-matchen är ett typexempel, F&F får med sig ALLT viktigt i den matchen, det sker typ aldrig - men det skedde där och då. Å då vann dom med en poäng också, men det betyder inte att dom är bättre.

Haha, bra det, då var det nån annan! (Tycker btw att Blix/Jennifer kompletterade varandra bra, lite Olof/Ebba-vibbar - men det är nog en annan tråd). Det är dock inte i närheten av Gunnar/Parisa, för det är nämligen svenskt rekord i frågesportsammanhang gällande just komplettering.

Jag håller med om att säsongen när Hägg vann var en av de sämre, framförallt en av de tråkigare. Minns också att det var en grej att de bara skulle ha nya lag det året, då de kört nån form av mästarsäsong året innan. Minns inte finalen så väl, så där ska jag inte uttala mig. Men kan inte riktigt hålla med om att de bara vann för att Wester hade en dålig dag, för året efter möttes de igen men i semin och då vann Westers lag med ynka 2 poäng. Den matchen minns jag bättre, för där var Wester så nöjd och erkände att han lagt en del tid på att plugga in olika årtal och så lyckades de knipa de 3 poängen i "Gissa året-momentet". 3 poäng som kom att avgöra matchen. Hägg är för övrigt den enda som Wester hade riktigt svårt för och enda matchen han förlora i sin På spåret-karriär.

Då jag älskar statistik (som du kanske märkt) så var jag tvungen att kolla upp det. Jesper Aspegren & Anette Kullenberg vann 2001 på ynka 20! Poäng. I övrigt har Johar/Josefin också lyckas vinna på 29 poäng. Så tre gånger i På spåret historien har det skett att man vunnit på under 30 poäng. Så jag antar att du slipper äta upp din hatt

Dick är otroligt duktig. Har bara förlorat en match i sin På spåret-karriär och det var i premiärmatchen mot Stefan Holm och Ingela Agardh. Såg om den nyss faktiskt, då den också ligger ute och där samlar han ihop 30 poäng. Inte mycket kan tyckas, tilläggas ska att han är fullkomligt usel på ordrebusarna och tar totalt 4 poäng på de 3 resorna. Missar även på Oldsberg skådespel och kopplar inte ledtrådarna där heller. Trots detta tar han 30 poäng mestadels själv skulle jag vilja påstå. Och på i stort sätt bara genom frågorna. Det är inget dålig facit. När han sedan började fatta ordrebusarna lite bättre så har han ju varit oslagbar. Även mästarsäsongen vann han ju vilket inte är ett dåligt facit. I semin förlorade han resorna och vem där mot Haagarna, men vinner ändå med hyfsat god marginal. Skulle säga att han är väldigt bred, visst, han kan väl inte sport och underhållning så bra, men i ärlighetens namn, hur ofta är det med sport nu för tiden? Typ 1 fråga vart tredje program eller nåt, till skillnad mot Oldsbergs tid då det var betydligt mer. Personligen så håller jag Dick bland de allra bästa i På spåret historien, topp 5 absolut!

Angående Koljanen så kan jag bara konstatera att vi är oense. Jag håller henne väldigt högt, som sagt, inte mycket hjälp från Birro som bevisat på i På spåret (före henne) och i Alla mot Alla, att han inte är särskilt kunnig utan snarare rätt så rejält okunnig. Året efter så förlorar de med 6 poäng mot Haagarna, där förlorar de vem där på målfoto då båda drar samtidigt, hade de vart en millesekund snabbare så hade matchen slutat oavgjort. Återigen bär hon laget mer eller mindre själv. Här blir jag nyfiken. Hon står upp och är jämbördig mot både Apelgren och Haag som är 2 av dem du håller högst, ändå tycker du att hon såklart inte har plats på en topp-10 lista? Varför? Visst, poängsnittet är ett par under Apelgren och Bennos, men då är ju Benno en helsikes mycket bättre partner att tävla med än Birro. Betänk att Apelgrens poängsnitt ihop med Lindström var 27,6

Du hänvisar till Portugal-Grekland förresten. Glöm inte att Grekland vann 2 matcher mot Portugal i den turneringen Av 2 möjliga...Jag vill nog påstå att jag såg Filip/Fredrik - Apelgren/Lindström-matchen med lite mer neutrala ögon och nej, jag kan inte påstå att de fick med sig allt och att de hade någon magisk tur. I mina ögon var det en jämn match mellan 2 jämbördiga lag. Hammar är t ex en jag tror skulle haft ett betydligt bättre På spåret-facit med annan annan parhäst vid sin sida. Det är ju tydligt att det är han som är ankaret och Fredrik som är den svagare. Detta har ju Fredrik själv även erkänt i intervjuer. Du säger att jag gillar att handplocka enskilda matcher, nja skulle jag säga, jag tycker jag refererar till rätt många matcher och motstånd. Du däremot vill ju bara peka på tur (otur) så fort Apelgren förlorat.

Vad gäller Gunnar/Parisa så håller jag med dig bitvis. Gunnar har sina stora luckor men det är väl främst kring musik och underhållningsrelaterat. Kanske sport med, men tycker som sagt det är rätt lite sport nuförtiden. Men sätt in valfri yngre person som är hyfsad på musik och underhållning, säg Edward af Sillen, och jag tror Gunnar skulle vinna mot de flesta ändå, så bra är han i mitt tycke.

En annan person jag tror många håller högre på allmänbildningstronen än vad man kanske bör är för övrigt Björn Hellberg. Han har ju målats upp som något omänskligt orakel. 4 raka segrar, krossat allt motstånd osv. Men när jag kollade gamla matcher på öppet arkiv så blev jag besviken, duktig, självklart, men inte alls så överlägsen som jag väntat mig. 2 av finalerna vann med 1 poängs marginal t ex. 4 segrar är ett jättefint facit, men inte alls så många lag med på den tiden heller, färre lag och mindre avsnitt. Dessutom fick han chansen att fortsätta försvara sin titel. Nu för tiden så verkar det ju som att man blir bortplockad om man vunnit 2 raka. Se Gunnar/Parisa eller Fritte/Marie. Vet även att Jesper/Elisabeth nekades att få ställa upp igen året efter att de vunnit sin andra raka. Björn hade nog för övrigt haft sjukt svårt för all form av modern underhållning eller musik.
Citera
2025-02-20, 01:40
Medlem
Citat:

Jag vet inte vad du har emot Peter Apelgren??? Men han och sonen var ju överlägset bäst denna säsongen! Om du tycker han är tråkig så kolla gärna lite av hans Instagram-inlägg under sitt namn "Skinntrumpeter", sjuka och roliga skämt ett par gånger i veckan.
Citera
2025-02-28, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Jag vet verkligen inte. Jennifer har ändå en hel del meriter och har jobbat på flera olika ställen och gjort en karriär, medan Johan verkar ha blivit inslängd pga sin syster.

Jag förstår överhuvudtaget inte hur Johan blev Vinterstudionreporter. Alla där är ju toppenbra utom just Johan. Är glad att Elvira Öberg called out his bullshit och turken blev självklart kränkt.

Han måste vara inkvoterad pga att han har en hållhake på någon.

Jämför med tex Alhaji Jeng tex. Jag skiter fullständigt i att han kommer från Gambia, han är en skitduktig expertkommentator och så extremt kunnig. Han kan förklara friidrott för idioter, han är tekniskt kunnig och har extremt relevanta resonemang. Där tror jag faktiskt SVT gått på ren kompetens och det blev skitbra, för att man just gick på kompetens.

Men Johan är ju så jävla korkad att klockorna stannar, är dumdryg och kan ju inte ett skit om sport.

Vad hände mellan Honom och Öberg? Det låter intressant!
Citera
2025-03-03, 13:05
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arallaupptagna
Vad hände mellan Honom och Öberg? Det låter intressant!
Under hans program Kallprat så försökte han trycka till henne och kalla henne för diva när hon ställde in en intervju med kort varsel. Problemet var att hon hade haft en dålig dag på förra årets VM och SVT kastade rätt mycket skit på henne som att hon inte borde få åka stafetten. Hon tog väldigt illa vid sig av detta och kände att hon behövde en paus från medier och sociala medier eftersom hon blev väldigt påverkad av detta.

Johan betedde sig rätt rövigt mot Elvira och försökte trycka dit henne och cancel henne för att hon inte dök upp för intervjun. Problemet var att den där lilla muppen hade glömt bort att hon bara flyttade intervjun till nästa dag och genomförde den som planerat.

När hon sen la fram bevis på bevis att hon faktiskt genomförde intervjun så tappade smurfen det och sen låtsades han som att det var ju skojigt och försökte skratta bort det, men Elvira spelade inte med och såg allt annat än nöjd ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in