2009-01-24, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
...och det laget som svarade Ceasar hade egentligen hälften rätt då familjenamnet var Caesar.

Namnet Ceasar, som bars av Julius Ceasar, kom med tiden att betyda härskare, men var då inte längre något släktnamn. Jämför med kaiser, kejsare, tsar, det är samma ord på andra språk!

Den som har läst/sett den lysande "Jag Claudius" har successionsordningen i den Julisk-claudiska ätten klar för sig:
Augustus - Tiberius - Caligula - Claudius - Nero
Citera
2009-01-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tebo
Förstår inte riktigt varför så många börjar dilla om intelligens i ett program som detta. Frågorna är nästan uteslutande kunskapsbaserade och är man ointresserad av sådant här så är chansen rätt stor att man inte kan svaren, oavsett intelligens.

Instämmer. Jag tvivlar på att majoriteten av Sveriges befolkning känner till Abisko - 85 invånare, en av Sveriges hela 27 nationalparker och står bara några rader om den lilla småorten på Wikipedia. Varför är man korkad om man inte kan detta?
Citera
2009-01-24, 21:07
Medlem
Kanske någon som skrivit det redan, men varför pratade David Bexelius ibland med göteborgs-dialekt och ibland utan?
Han sa ju själv att han är från Jämtland och jag antar att han bor i Stockholm som alla andra hippa unga människor som jobbar på tv.

Han är säkert en sån där person som direkt börjar prata dialekten på dom platser han är på, så jävla störande med såna människor...
Citera
2009-01-24, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jawreko
Instämmer. Jag tvivlar på att majoriteten av Sveriges befolkning känner till Abisko - 85 invånare, en av Sveriges hela 27 nationalparker och står bara några rader om den lilla småorten på Wikipedia. Varför är man korkad om man inte kan detta?

För att de åkte från underjordisk stad, man såg klart och tydligt att de var i norrland(således åkte de från Kiruna) och staden vi skulle till slutade med nötkreatur(ko/oxe är de enda nötkreaturen som rimligtvis kan förekomma sist i svenska ortsnamn. Tjur och kviga(?) känns långsökt. ----> Abisko.

Sen om det är en fråga om intelligens eller kunskap eller vad ni vill kalla det är för mig ointressant men man ska fan inte dra på Arvidsjaur eller Jokkmokk med den infon.

mvh.
Citera
2009-01-24, 22:10
Medlem
miskosis avatar
Hals förstår jag... men berg?!!?!?!?
Citera
2009-01-24, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miskosi
Hals förstår jag... men berg?!!?!?!?

https://www.flashback.org/showpost.php?p=14772428&postcount=1702
Citera
2009-01-24, 23:00
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scouse
För att de åkte från underjordisk stad, man såg klart och tydligt att de var i norrland(således åkte de från Kiruna) och staden vi skulle till slutade med nötkreatur(ko/oxe är de enda nötkreaturen som rimligtvis kan förekomma sist i svenska ortsnamn. Tjur och kviga(?) känns långsökt. ----> Abisko.

Sen om det är en fråga om intelligens eller kunskap eller vad ni vill kalla det är för mig ointressant men man ska fan inte dra på Arvidsjaur eller Jokkmokk med den infon.

mvh.

Frågan är väl snarare hur många av följdfrågorna man tog på Abisko? 10p var lätt i mina öron, men tog ett poäng på resten. Suger på Norrlandsfrågor (tyvärr), med undantag för de större städerna däruppe.
Citera
2009-01-24, 23:00
Medlem
Är det bara jag som är snudd på chockerad över dels felgissningen på Morris Minor (hundkoja föffan) och förra veckans totalmiss på napoleon-bakelse?

Tillhör det inte typ universal (basal) allmänbildning att veta vad en Morris Minor/hundkoja och vad en napeolon-bakelse är? Jag trodde uppriktigt att ALLA visste det. Det är väl typ världens mest kända, särpräglade lilla bil, och världens, eller iallafall Sveriges, allra vanligaste bakelse? Jag har aldrig sett ett bageri utan Napoleon-bakelser. Det är typ som att inte veta vad en Semla är.

Jag kunde inte bilfrågan, men jag visste definitivt att det INTE var en hundkoja. I övrigt kan jag väl inte heller så många av frågorna i På spåret, så detta inlägget var inte avsett som skryt eller något, bara uppriktig förvåning.
Citera
2009-01-24, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Frågan är väl snarare hur många av följdfrågorna man tog på Abisko? 10p var lätt i mina öron, men tog ett poäng på resten. Suger på Norrlandsfrågor (tyvärr), med undantag för de större städerna däruppe.

Fair enough. Är enig med dig om att det är svårt med Norrlandsfrågor men det har väl helt enkelt att göra med att man(jag) aldrig nånsin är där uppe och snurrar och heller inte konsumerar nån form av information om de delarna av landet. Som komp. kan man ju desto mer om de delarna av Sverige som spelar någon egentlig roll. Lyckades dock pricka Riksgränsen som ren chansning.

mvh.
Citera
2009-01-25, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Är det bara jag som är snudd på chockerad över dels felgissningen på Morris Minor (hundkoja föffan) och förra veckans totalmiss på napoleon-bakelse?

Tillhör det inte typ universal (basal) allmänbildning att veta vad en Morris Minor/hundkoja och vad en napeolon-bakelse är? Jag trodde uppriktigt att ALLA visste det. Det är väl typ världens mest kända, särpräglade lilla bil, och världens, eller iallafall Sveriges, allra vanligaste bakelse? Jag har aldrig sett ett bageri utan Napoleon-bakelser. Det är typ som att inte veta vad en Semla är.

Jag kunde inte bilfrågan, men jag visste definitivt att det INTE var en hundkoja. I övrigt kan jag väl inte heller så många av frågorna i På spåret, så detta inlägget var inte avsett som skryt eller något, bara uppriktig förvåning.

Visste du att det var en Budapestbakelse då?
Citera
2009-01-25, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scouse
Fair enough. Är enig med dig om att det är svårt med Norrlandsfrågor men det har väl helt enkelt att göra med att man(jag) aldrig nånsin är där uppe och snurrar och heller inte konsumerar nån form av information om de delarna av landet. Som komp. kan man ju desto mer om de delarna av Sverige som spelar någon egentlig roll. Lyckades dock pricka Riksgränsen som ren chansning.

mvh.

Det är väl så att om man har någon anknytning till en ort blir svaren ganska enkla, eller hur.
Citera
2009-01-25, 02:00
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb

Morris Minor är ju inte en hundkoja

http://en.wikipedia.org/wiki/Morris_Minor

Som sagt vad, det brister tydligen i basala kunskaper på fler håll

f ö var det väl en MGB som visades i inslaget och där programledarna lyckades blanda ihop modell och bilmärke

http://en.wikipedia.org/wiki/MG_MGB
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in