2006-10-27, 22:48
Medlem
The Sidewinders avatar
Japp, precis som rubriken lyder så letar jag efter en fönsterhanterare som liknar litestep. Jag har av diverse anledningar väldigt länge enbart haft windowsburkar hemma men nu tänkte jag fixa om min bärbara till nån linux-dist.

Och eftersom jag har använt litestep så har jag vant mig vid att kunna ställa in allt i skalet precis som jag vill ha det. Och för att göra övergången så enkel som möjligt så letar jag nu efter något som är så likt litestep som möjligt.

Alltså något som bygger på olika moduler som är 100 % inställningsbara. Viktigt är också att utseedet på allt (taskbar, popupmeny osv) går att ställa in som egna bitmappar.

Alla tips och förslag är välkommna, bifoga gärna så mycket info ni orkar och gärna länkar.

tack på förhand.
Citera
2006-10-27, 23:51
Medlem
Carradines avatar
fvwm2

http://www.fvwm.org/
Citera
2006-10-27, 23:54
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
nu gissar jag bara lite...
men openstep eller afterstep kanske kan vara värda att kolla in.,
Citera
2006-10-28, 00:52
Medlem
Har testat massor av fönsterhanterare till linux och även litestep under win98 när det begav sig.
Nu hoppar jag mellan enlightenment 17 och gnome. Mest gnome blir det.
Personligen har jag lite svårt får fvwm2 som föreslogs tidigare i tråden. Men det kan ju tweakas hur som helst så det kanske är ett bra alternativ.

Några tips på siter med info om wm är:
http://xwinman.org/
och kanske:
http://sourceforge.net/softwaremap/t...hp?form_cat=56

Lycka till!

/q
Citera
2006-10-28, 00:55
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbert
Personligen har jag lite svårt får fvwm2 som föreslogs tidigare i tråden. Men det kan ju tweakas hur som helst så det kanske är ett bra alternativ.
Det var just denna aspekt jag siktade på, fvwm2 är grymt tweakbar och man kan göra så gott som helst med skiten - dock inte min favorit.
Citera
2006-10-31, 17:35
Medlem
The Sidewinders avatar
Tack för tipsen, men vid första anblick så verkar det som att iaf fvwm är väldigt gammalt. Stämmer det eller har jag förstått fel?
Citera
2006-10-31, 17:43
Medlem
ants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Sidewinder
Tack för tipsen, men vid första anblick så verkar det som att iaf fvwm är väldigt gammalt. Stämmer det eller har jag förstått fel?
Som jag fattat det går det att göra i princip allt med fvwm, om man är duktig och orkar. Har sett sjukt snygga skrivbord med fvwm, och alla totalt olika varandra.

Men jag tror inte det är något för nybörjaren...
Citera
2006-10-31, 18:26
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Sidewinder
Nej, fvwm2 är inte gammalt - det utvecklas fortfarande.
Citera
2006-11-06, 21:17
Medlem
Trulls avatar
Ett annat tips är ju blackbox:

http://blackboxwm.sourceforge.net/

Är lite som fvwm, man måste tweaka en hel del men jag tycker det är helt okej . Lycka till!
Citera
2006-11-06, 22:43
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ant
Som jag fattat det går det att göra i princip allt med fvwm, om man är duktig och orkar. Har sett sjukt snygga skrivbord med fvwm, och alla totalt olika varandra.

Men jag tror inte det är något för nybörjaren...
Stämmer bra, man får lägga ner en hel del energi om man ska få det som man vill, å andra sidan så finns det sjukt många snygga templates och teman att tanka.
Citera
2006-11-07, 09:28
Medlem
hanumans avatar
Fvwm kan man få att se ut precis hur som helst, att bete sig precis hur som helst och det är vindsnabbt. Har man tid och tycker att det är kul att fnula på med sin .fvwm2rc (konfigurationsfilen) så finns det, nästan, ingen gräns för vad man kan hitta på med fvwm.

OT:
Mitt nästa projekt blir nog att göra ett snyggt gui för att konfigurera upp fvwm så att det kan få lite spridning bland vanligt folk. Det är många som drar sig för att editera konfigurationsfiler manuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in