• 1
  • 2
2006-10-27, 15:52
Medlem
wolframs avatar
I tidningen idag så kan man läsa följande:

Citat:
Hjärnskador till följd av alkohol har blivit den vanligaste dödsorsaken bland vuxna finländare under 45 år enligt Nordiska ministerrådet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.j...usRenderType=6

Är det bara jag som tycker det är konstigt. Har någon av er träffat eller hört talas om någon som dött av "alkoholrelaterade hjärnskador". (Inte hjärnskador som uppkommit av att vara full då.) Vad är detta för någon sorts hjärnskador egentligen?? Blir människor, (möss, råttor, apor) o.s.v i längden verkligen mindre intelligenta av att dricka alkohol? Finns det några väldokumenterade undersökningar som visar detta?
Citera
2006-10-27, 16:37
Medlem
-HunteR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram
Vad är detta för någon sorts hjärnskador egentligen?? Blir människor, (möss, råttor, apor) o.s.v i längden verkligen mindre intelligenta av att dricka alkohol? Finns det några väldokumenterade undersökningar som visar detta?
Alkohol är ett lösningsmedel, precis som vatten. Men alkohol löser effektivt upp fett, och hjärnbarkens mjuka material är i stor grad gjort utav denna ämnessort (fetter).

You do the math

Och ja jag känner till folk som dött, dom har fått hjärtestillestånd. Alkoholen omvandlas, till skadliga ämnen i kroppen när det metaboliseras, om jag minns (vad min kemi lärare sade) så uppkomm ättiksyra eller något (?), och enda botemedlet mot detta var på något vänster mera alkohol, så att dom kunde reagera med varandra.

Och ja, googla lite, det finns massor av undersökningar, alkohol är en av de skadligaste berusningsmedlen du kan använda.
--------------
Håll dig till cb :]
Citera
2006-10-27, 16:42
Medlem
Cryingmantiss avatar
Hmm.. jag känner ingen som dött utav det. Däremot känner jag en tjej som blev hjärnskadad, dvs paket efter ha druckit hb och somnat i en snöhög.. tragiskt som fan.
Vet inte vad som hände med hennes hjärna då riktigt.. antagligen väldigt dålig hb eller nåt sånt.
Citera
2006-10-27, 16:51
Medlem
wolframs avatar
....

Citat:
Och ja jag känner till folk som dött, dom har fått hjärtestillestånd. Alkoholen omvandlas, till skadliga ämnen i kroppen när det metaboliseras, om jag minns (vad min kemi lärare sade) så uppkomm ättiksyra eller något (?), och enda botemedlet mot detta var på något vänster mera alkohol, så att dom kunde reagera med varandra.

Ja du är en pålitlig källa du som inte ens kan skilja hjärna från hjärta och metanol från etanol.

Citat:
Däremot känner jag en tjej som blev hjärnskadad, dvs paket efter ha druckit hb och somnat i en snöhög.. tragiskt som fan.

Ja det brukar ju itne vara så hälsosamt att sova i snöhögar även om man inte har druckit något.

Någon som har referenser till några riktiga undersökningar på området?
Citera
2006-10-27, 17:13
Medlem
-HunteR-s avatar
Citat:
Ja du är en pålitlig källa du som inte ens kan skilja hjärna från hjärta och metanol från etanol.
Jao, men kött...
Hjärnan har inflytande över diafragman. Bedövas/skadas den del av hjärnan som medvetet styr den, så kan man få andningsnöd etc..

Samt, hjärtstillestånd kan komma tex av att dessa skadliga ämnen från alkoholen får hjärnan att producera stora mängder adrenalin i respons för att öka omsättningen av dessa nya ämnen så att de kommer ur kroppen, effekten blir istället att hjärtat tar stryk.Något sådant var det jag fick mig sagt av läkaren.
--------------------
Och ang. met/et? Jag sade ju att jag inte kom ihåg riktigt.
Citera
2006-10-27, 17:14
Medlem
-HunteR-s avatar
Citat:
Finns det några väldokumenterade undersökningar som visar detta?
Massor av artiklar, bara att välja och vraka
http://www.google.se/search?client=f...e-s%C3%B6kning

Ska kolla upp någon undersökning, in a sec.
Citera
2006-10-27, 19:39
Medlem
Läste en bok om neurologi som bland annat berörde korsakoffs-syndrom (tror jag det kallas). Uppkommer av alkoholmissbruk som i sin tur orsakar b-vitaminbrist. Skadar några receptorer i hjärnan som kallas "mamoliter" eller liknande vilket får till följd att närminnet skadas. Läste om några olika personer som drabbats av det och dom hade extrema minnesskador, dom var låsta i ett speciellt ögonblick och alla nya intryck glömde dom bort på kanske 1 minut, en kille kunde t.ex. gå in i ett rum och säga "gud vilka fina gardiner du satt upp" varje gång han gick in i rummet. Dom kunde med andra ord inte bilda några nya minnen över huvud taget..

En annan skada som togs upp och som tydligen är väldigt vanligt bland kroniska missbrukare är att sinnet för att läsa av folk försvagas/försvinner. Alltså att koppla ihop ord med personens kroppspråk ansiktsuttryck osv.. Vilket är väldigt socialt handikappande..

Läste även lite om delerium tremens i Johan Cullbergs - Dynamisk psykiatri, "Två slags alkoholpsykoser möter man ofta i psykiatrin, delerium tremens och alkoholhalliucinos" "Delerium tremens, darrande förvirring, karaktäriseras av plockighet, konfusion och synhallucinos. Ofta är hallucinosen starkt ångestfylld. Äckliga monster, krälande maskar, spindlar och råttor som kilar över sängen medför att patienten med skräck vräker sig ur sängen för att komma undan."

Nåväl detta är iofs ingenting som man dör av men dock ganska intressant..
Citera
2006-10-27, 19:41
Medlem
Micke666s avatar
Sprit är farligt, därför dricker jag bara öl. Min mor dog utav spriten med lite hjälp av 2 burkar tabletter förvisso.
Citera
2006-10-27, 19:55
Medlem
rashbans avatar
Jag har inte tid att skriva någon redogörelse just nu men googla på t.ex. Delirium tremens eller Wernicke-Korsakoff. Det går, mig veterligen, alldeles utmärkt att dö Delirium Tremens men det är inte så vanligt.

Kvick googling gav denna: http://www.aafp.org/afp/20040315/1443.html
Innehållande: "Alcohol withdrawal delirium, or delirium tremens, is characterized by clouding of consciousness and delirium. Episodes of delirium tremens have a mortality rate of 1 to 5 percent."
Citera
2006-10-27, 20:16
Medlem
wolframs avatar
...

Jag skulle vilja se en graf som visar sambandet mellan alkoholkonsumtion och minskning i kognitiva förmågor. "IQ" m.fl. Hur mycket behöver man egentligen dricka för att bli hjärnskadad.
Citera
2006-10-27, 21:02
Medlem
RigorMortiss avatar
Lite läsning för den intresserade.

Man ska inte blanda ihop skador som hör samman med långvarigt alkoholmissbruk och en vanlig fredagsfylla. Man får inte Wernicke-Korsakoffs syndrom av att dricka ett gäng öl.
Citera
2006-10-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfram:
Vad är detta för någon sorts hjärnskador egentligen?? Blir människor, (möss, råttor, apor) o.s.v i längden verkligen mindre intelligenta av att dricka alkohol? Finns det några väldokumenterade undersökningar som visar detta?

Verkar ju inte vara skador av en vanlig fredagsfylla som han efterfrågar.. Det var en väldigt interessant sida du postade iaf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in