2006-10-27, 12:09
Medlem
alice underlands avatar
Skulle lämna blodprov igår ,flera rör, är väldigt svårstucken, de stack fyra ggr utan att få svar, sen gav jag upp för att återkpmma på måndag.De verkade inte veta riktigt vad de gjorde. De satte på stas , stack, och sa att de kom in i venen men det kom inget blod. Jag sa att de skulle ta bort stasen för att blodet skulle rinna till men de var otåliga och gjorde inte som jag sa utan sa bara att "nu är blodet där" och menade på det stasade området.
Men stasen måste väl tas bort för att blodet ska rinna till?!?
Jag googlade lite men fick inte fram något klart svar. Det verkar finnas delade meningar o att man inte vet helt enkelt. Är det någon här som VET?
Citera
2006-10-27, 13:32
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alice underland
Skulle lämna blodprov igår ,flera rör, är väldigt svårstucken, de stack fyra ggr utan att få svar, sen gav jag upp för att återkpmma på måndag.De verkade inte veta riktigt vad de gjorde. De satte på stas , stack, och sa att de kom in i venen men det kom inget blod. Jag sa att de skulle ta bort stasen för att blodet skulle rinna till men de var otåliga och gjorde inte som jag sa utan sa bara att "nu är blodet där" och menade på det stasade området.
Jag googlade lite men fick inte fram något klart svar. Det verkar finnas delade meningar o att man inte vet helt enkelt. Är det någon här som VET?
Man kan absolut få blod i provröret från en stasad arm. Anledningen att man bör ta bort stasen är att vissa prover kan bli felaktiga på stasat blod, tex kalium. Många prover störs inte av om blodets stasats, dock.
Citera
2006-10-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alice underland

"Sticker" folk dagligen och jag har ibland kvar stasen om det ex rinner sakta. Det händer ibland att man upplever att man kommit in i venen men att det inte kommer något blod, vanligare på åderförkalkade människor, annars kan det ibland vara nålögat som sugit fast i kärlväggen. Huruvida man måste släppa på stasen beror på vilka prover man tar, stasen ska släppas vid elektrolytprover, då det sker en acidos och man får falska höga Kalium värden, även calcium påverkas av stas.
Citera
2006-10-27, 14:50
Medlem
Gott&Blandats avatar
Hade det varit jag och de missade en tredje gång hade jag bett om att få sätta den fjärde själv!
Citera
2006-10-28, 13:34
Medlem
alice underlands avatar
tack för svaren
Citera
2006-10-29, 12:28
Medlem
Ett tips är att du inte ska ta blodprov på fastande mage. Direkt efter en måltid när blodsockret är som högst så sväller dina blodkärl vilket gör det lättare att sticka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in