Citat:
Ursprungligen postat av alice underland
Skulle lämna blodprov igår ,flera rör, är väldigt svårstucken, de stack fyra ggr utan att få svar, sen gav jag upp för att återkpmma på måndag.De verkade inte veta riktigt vad de gjorde. De satte på stas , stack, och sa att de kom in i venen men det kom inget blod. Jag sa att de skulle ta bort stasen för att blodet skulle rinna till men de var otåliga och gjorde inte som jag sa utan sa bara att "nu är blodet där" och menade på det stasade området.
Men stasen måste väl tas bort för att blodet ska rinna till?!?
Jag googlade lite men fick inte fram något klart svar. Det verkar finnas delade meningar o att man inte vet helt enkelt. Är det någon här som VET?
"Sticker" folk dagligen och jag har ibland kvar stasen om det ex rinner sakta. Det händer ibland att man upplever att man kommit in i venen men att det inte kommer något blod, vanligare på åderförkalkade människor, annars kan det ibland vara nålögat som sugit fast i kärlväggen. Huruvida man måste släppa på stasen beror på vilka prover man tar, stasen ska släppas vid elektrolytprover, då det sker en acidos och man får falska höga Kalium värden, även calcium påverkas av stas.