Citat:
Ursprungligen postat av MrNero
Men om du inte får räkningen hur ska du då kunna betala den?
Ja, jag vet att de bara attackera visa/MC men de kan ju gå steget längre
Jag vill inte låta arrogant. Men jag hoppas verkligen att du skämtar.
Räkningar har inget med detta att göra. Tror du att din ISP fortsätter att leverera dig internett om de inte kan få betalt a.k.a. skicka räkningar?
Detta är nu mycket, mycket simpelt förklarat:
Det är faktiskt så enkelt. Finns det inga likvida medel så finns det ingen handel. Finns det ingen handel så faller all infrastruktur som inte är ägt av staten. Och eftersom riksbanken bland annat under de senaste åren sålt ut en hel del av sitt depositioner av hårdvaluta såsom guld och silver så har inte heller staten några cash.
Banker skapar pengar från tomma intet. Hela vårt banksystem bygger på räntor som ger dem möjlighet att skapa pengar. Mer pengar skapar värde minskning i de pengar som finns ute på marknaden som skapar inflation som i sin tur är en förminskning i värdet på de pengar som finns.
På grund av inflation är ex 100 kr nu inte alls lika mycket värt i köpkraft som det var på 70-talet.
När du sätter in 1000 kr på ditt bakkonto så ligger inte dessa 1000 kr på ditt konto och skräpar. Banken lånar ut dina pengar till någon och får ränta på dessa och så vidare.
I och med att majoriteten av alla pengar i värden består av ettor och nollor i bankernas system så kan du själv räkna ut vad som sker om allt kollapsar.
När en kollaps uppstår kommer alla springa till banken och försöka få ut sina besparingar, detta klarar inte banken av då de lånat ut dessa pengar. Och de har enligt lag bara en skyldighet att ha en viss procent som back-up.
När banken töms på pengar och det samma sker i alla banker runt om i världen så kan inte din bank låna pengar för att betala dig. Räntorna bankerna mellan och från centralbankerna skjuter i höjden, och tillslut kollapsar bankerna.
Medan räntorna skjuter i höjden så kommer dina föräldrars bolån, företagens lån ja alla lån att börja kosta enormt mycket. Ingen klarar av att betala och då kan vi räkna ut vad som händer.
Jag understryker en gång till. Detta var en väldigt förenklad förklaring. Och detta händer inte på några timmar eller en natt eller dag. Men nu handlade ju detta om de att jag svarade på ett inlägg där man ville att hela det globala banksystemet skall falla.
Sedan kan vi gå vidare med att titta historiskt på vad liknande situationer har medfört. Om bankerna faller, folk förlorar jobbet, företagen slutar producera mat etc. Så har du snart full anarki.