• 1
  • 2
2006-10-26, 22:12
Medlem
finapengars avatar
Skepp o hoj

Jag ska köpa en fin bit Oxfilé i morgon fredag. Jag har naturligtvis kollat lite efter ett bra enkelt recept, men tänkte fråga den utomordentligt stora samlade kunskapen här på världens bästa forum om tips och hjälp.

Vill att det ska vara enkelt. Gärna med peppar. Har ingen kött-termometer heller. Vill att inte att köttet ska vara blodigt, möjligen lite lite rosa längst in, så det inte blir för torrt. Tips på tillbehör. Tänkte lite på den gamla 70-talsklassikern plankstek? Nån lite modernare variant kanske? Älskar potatis i alla former annars. Hur mycket filé ska jag köpa hem? Vi är 2 hungriga personer. Rött vin till förstås?

Kan förövrigt säga att jag/vi inte brukar äta nötkött så ofta. Ibland gör vi egen version av "cordon bleu". Lövbiff, panerade med ost/skinka sedan bara vikta och stekta. Annars är vi fågel/fläsk-kötts fantaster, så alla tips på hur man kan göra en god fredagsmiddag med oxfilé tackar jag/vi ödmjukast för.

Mvh
Citera
2006-10-27, 00:24
Medlem
Helstekt oxfilé med konjaksås
Recept för 4 portioner.

1 oxfilé (ca 600 g)
1 msk smör eller margarin
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
Sås:
2 schalottenlökar (eller ½ gul lök)
2 krm svartpeppar
1 msk smör eller margarin
3 msk konjak
2 ½ dl vatten
2 msk kalvfond
2 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
2 tsk soja (1–2 tsk)
ev salt

Putsa oxfilén. Bryn den runt om i matfettet i en stekpanna. Krydda med salt och peppar. Efterstek filén i ugnen i 200 grader, 15-20 minuter. Skiva köttet tunt lite på snedden.
Servera med såsen, hasselbackspotatis och haritcots verts.

Sås:
Skala och finhacka löken. Fräs lök och svartpeppar i matfettet i en kastrull. Häll på 2 msk konjak, vatten och fond. Koka upp och låt småkoka ca 5 minuter.
Blanda mjöl och grädde och vispa i såsen. Koka ytterligare 5 minuter.
Smaka av med soja, den sparade konjaken och ev lite salt.
Citera
2006-10-27, 00:56
Medlem
Blodulvs avatar
Se till att du får en mittbit. Inga "svansar". Finns det inte i disken, be charken fixa en åt dig. Räkna med 150~175g per person. Skär i ganska tjocka skivor (typ 2-3cm/skiva). Stek i SMÖR (inte margarin) ungefär 2-3 minuter på varje sida, inte på "högsta värmen". Vill du kolla att de är lagom genomstekta kan du ju alltid skära ett litet snitt i bitarna och kolla hur det ser ut. Tror det ska stämma, var ett tag sedan jag själv stekte oxfilé

Servera med exempelvis bakpotatis och en bra sallad (gärna kruksallad eller någon trevlig salladsmix), personligen tycker jag att kruksalladen både smakar godare och ser trevligare ut än isbergssallad. Ica brukar ha fin sallad i kruka.

Fråga på systemet efter ett rödvin som funkar bra ihop med oxfilé. Två allmänt goda viner är "Rawson's Retreat" (nr 6942 på bolaget) och "Sunrise Merlot" (nr 6519).

Hoppas att det blir en god och trevlig middag!

Citat:
Ursprungligen postat av finapengar
Skepp o hoj

Jag ska köpa en fin bit Oxfilé i morgon fredag. Jag har naturligtvis kollat lite efter ett bra enkelt recept, men tänkte fråga den utomordentligt stora samlade kunskapen här på världens bästa forum om tips och hjälp.

Vill att det ska vara enkelt. Gärna med peppar. Har ingen kött-termometer heller. Vill att inte att köttet ska vara blodigt, möjligen lite lite rosa längst in, så det inte blir för torrt. Tips på tillbehör. Tänkte lite på den gamla 70-talsklassikern plankstek? Nån lite modernare variant kanske? Älskar potatis i alla former annars. Hur mycket filé ska jag köpa hem? Vi är 2 hungriga personer. Rött vin till förstås?

Kan förövrigt säga att jag/vi inte brukar äta nötkött så ofta. Ibland gör vi egen version av "cordon bleu". Lövbiff, panerade med ost/skinka sedan bara vikta och stekta. Annars är vi fågel/fläsk-kötts fantaster, så alla tips på hur man kan göra en god fredagsmiddag med oxfilé tackar jag/vi ödmjukast för.

Mvh
Citera
2006-10-27, 04:55
Medlem
tyrolerhattens avatar
Jag är inget stort fan av blodiga köttbitar men just oxfilé tjänar väldigt mycket på att serveras lite mer rare. Att helt genomsteka den är i alla fall första klassens helgerån!

Signaturen ConnyNobells tips verkar enkelt och gott. Har du inte cognac hemma men kan tänka dig lite vitlök är klassikern Oxfilé provencal ett alternativ. Serveras gärna med råstekt potatis, enligt receptet.
Citera
2006-10-27, 04:58
Medlem
Subb[a]s avatar
Var väldigt försiktig med att just övergöra Oxfilén. Den ska ju smälta i munnen
Citera
2006-10-27, 13:01
Medlem
Blodulvs avatar
Jag föredrar genomstekt kött, så även när det gäller oxfilé. Steker man den på rätt sätt blir den genomstekt utan att bli torr och tråkig.
Citera
2006-10-27, 23:27
Medlem
Grårävs avatar
oxfile mer eller mindre måste vara lätt rosa, annars är det lika bra att äta fläskfile...
Jag föredrar min medium rare.
Citera
2006-10-28, 00:07
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Jag äter allt mitt kött rosa och oxfilé vill jag ha mot det rödare hållet, men att säga "äter du det välstekt kan du lika gärna äta fläskfilé" motsätter jag mig.
Hur hårt du än steker oxfilé kommer det aldrig smaka som fläskfilé. Dessutom kan man inte annat än anta att du menar fläskfilé är torrt (vilket välstekt kött är) isf bör du se över dina metoder och temperaturer när du lagar gris.

Förövrigt är oxfilé extra lätt att steka "välstekt" alltså med skarp yta och utan rosa toner utan att för den delen göra det segare eller torrt.
Citera
2006-10-28, 00:35
Medlem
Roxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodulv
Jag föredrar genomstekt kött, så även när det gäller oxfilé. Steker man den på rätt sätt blir den genomstekt utan att bli torr och tråkig.

OhhAJJ, Det gör ont i mig att höra att du genomsteker en Oxfile,
Fast det jag finner mest intressant är hur du lyckas med att genomsteka den så att den inte blir torr och tråkig? Skulle väldigt gärna vilja lära mig det.

En oxfile ska vara minst medium gärna ner mot medium - (minus)

Den ska bara kryddas så den får lite sälta och lite pepprig smak (inte mycket) den ska som någon annan skrev "smälta i munnen" då är den precis som den ska vara det är då den smakar som bäst.
Citera
2006-10-30, 19:38
Medlem
Blodulvs avatar
1. En bra bit oxfilé
2. Lagom tjocka skivor
3. Stek i smör
4. Bryn den först på lite högre värme på båda sidor och låt den sedan eftersteka på båda sidor på lite lägre värme

Du får pröva dig fram helt enkelt

Citat:
Ursprungligen postat av Roxer
OhhAJJ, Det gör ont i mig att höra att du genomsteker en Oxfile,
Fast det jag finner mest intressant är hur du lyckas med att genomsteka den så att den inte blir torr och tråkig? Skulle väldigt gärna vilja lära mig det.

En oxfile ska vara minst medium gärna ner mot medium - (minus)

Den ska bara kryddas så den får lite sälta och lite pepprig smak (inte mycket) den ska som någon annan skrev "smälta i munnen" då är den precis som den ska vara det är då den smakar som bäst.
Citera
2006-10-30, 19:54
Medlem
apanola IIs avatar
oxfilé bör stekas rare eller högts medium.

jag skulle föreslå kantarellsås till Oxfilén
grädde matlagnings eller riktiga allt efter midjemått och smak, en massa kantareller, snåla inte, salt peppar. fräs kantarellerna, salt peppar, i med grädden, 2,5-3 dl, låt småputtra och red med maizena till önskad konsistens, sen kör du potatiskroketter till.
skulle föreslå lite sallad till, bestående av ruccola, babyspenatblad och lite kvisttomater

vin efter smak.
En snabb eferätt skulle vara lite hallon eller citronsorbet, gärna med en esspresso till
Citera
2006-10-30, 22:43
Medlem
finapengars avatar
tackar för svaren!

Blev väldigt gott. Gjorde en egen plankstek till slut, med fina stektips från Er. Blev väldigt gott. Stekte den perfekt. Lite lite rosa inuti. Sedan ett otroligt gott potatismos med äkta smör, färskriven peppar och gammaldags mjölk med liite grädde i, som jag spritsade ut i en ungnsform. Sedan gjorde jag en röra med kantareller, grädde, purjo, bacon och faktiskt lite paprika. La köttet i mitten av formen, röran/såsen ovanpå och så lite ost överst och så in i ungen några minuter. Mammamia så gott det blev! En god sallad till förstås.

efterrätt en pennacotta.

Tack igen för tipsen och testa gärna mitt förslag!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in