Se till att du får en mittbit. Inga "svansar". Finns det inte i disken, be charken fixa en åt dig. Räkna med 150~175g per person. Skär i ganska tjocka skivor (typ 2-3cm/skiva). Stek i SMÖR (inte margarin) ungefär 2-3 minuter på varje sida, inte på "högsta värmen". Vill du kolla att de är lagom genomstekta kan du ju alltid skära ett litet snitt i bitarna och kolla hur det ser ut. Tror det ska stämma, var ett tag sedan jag själv stekte oxfilé
Servera med exempelvis bakpotatis och en bra sallad (gärna kruksallad eller någon trevlig salladsmix), personligen tycker jag att kruksalladen både smakar godare och ser trevligare ut än isbergssallad. Ica brukar ha fin sallad i kruka.
Fråga på systemet efter ett rödvin som funkar bra ihop med oxfilé. Två allmänt goda viner är "Rawson's Retreat" (nr 6942 på bolaget) och "Sunrise Merlot" (nr 6519).
Hoppas att det blir en god och trevlig middag!
Citat:
Ursprungligen postat av finapengar
Skepp o hoj
Jag ska köpa en fin bit Oxfilé i morgon fredag. Jag har naturligtvis kollat lite efter ett bra enkelt recept, men tänkte fråga den utomordentligt stora samlade kunskapen här på världens bästa forum om tips och hjälp.
Vill att det ska vara enkelt. Gärna med peppar. Har ingen kött-termometer heller. Vill att inte att köttet ska vara blodigt, möjligen lite lite rosa längst in, så det inte blir för torrt. Tips på tillbehör. Tänkte lite på den gamla 70-talsklassikern plankstek? Nån lite modernare variant kanske? Älskar potatis i alla former annars. Hur mycket filé ska jag köpa hem? Vi är 2 hungriga personer. Rött vin till förstås?
Kan förövrigt säga att jag/vi inte brukar äta nötkött så ofta. Ibland gör vi egen version av "cordon bleu". Lövbiff, panerade med ost/skinka sedan bara vikta och stekta. Annars är vi fågel/fläsk-kötts fantaster, så alla tips på hur man kan göra en god fredagsmiddag med oxfilé tackar jag/vi ödmjukast för.
Mvh