2006-10-26, 20:58
Medlem
Dark Adeptuss avatar
Vem kan egentligen söka någon form av utlandstjänst efter lumpen? Måste man ha någon speciell utbildning för det? Jag ska tjänstgöra som bevakningssoldat, vilket verkar vara lite av en standardutbildning om man säger så. Räcker det för att få göra utlandstjänst?
Citera
2006-10-26, 21:33
Medlem
Klahzs avatar
http://www.forsvarsmakten.nu/

Där kan du nog hitta lite info, är iaf den sidan försvaret gör reklam om på tv.
Citera
2006-10-27, 12:39
Medlem
Rob Halfords avatar
Som bevakningssoldat är dina chanser att få göra utlandstjänst minimala. Att sitta och häcka i en vaktkur hela dagarna värderas inte allt för högt, även om dina befäl säkert kommer att tuta i dig att du och dina kamrater är de enda som ”gör skarp tjänst” i Sverige.

Vill du göra utlandstjänst behöver du komplettera dina, i det närmaste obefintliga, militära färdigheter med civilkompetens inom något efterfrågat område.
Citera
2006-10-27, 13:46
Bannlyst
Alla som genomfört GSU'n får söka dock så skall GSUn va minst 8 veckor långt?(rätta mig om det är fel), Du kan få lite problem att komma med men du har en chans iaf
Citera
2006-10-27, 13:53
Medlem
Lånar tråden lite:
Hur ser det ut om man tjänstgjort inom Amfibie.. Som Amf.soldat tex?
Citera
2006-10-27, 14:05
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oli
Lånar tråden lite:

då kan man söka till exempelvis IAS som riktar sig speciellt till soldater från amfibiekåren.
Citera
2006-10-27, 15:34
Medlem
thzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oli
Lånar tråden lite:

Det ser bra ut lite beroende på vilken tjänst du hade. Jag rekommenderar skytte, min, robot eller GRK om du vill ha en "stridande befattning". Stab om du vill åka på Stab. Håll dig undan från Tross och även Stridsbåtsförare (om du inte satsar på IAS). Jag har själv Amf bakom mig och har fortsatt inom diverse militära projekt (ingen HV, fbu eller något sånt). Sen är det viktigaste alltid kontakter precis som i det vanliga livet.

/Thz
Citera
2006-10-27, 20:42
Medlem
Friedensengels avatar
Generellt sett kan man säga att man kan söka en skyttetjänst eller liknande med vilken bakgrund som helst om det handlar om en "vanlig" utlandsmission. Chanserna att komma med ökar naturligtvis på vilken GU man hade. Handlar det sedan om de nya insatsförbanden så vill man nog ha befattningsspecifika sökande, dvs, till en CV90 skytt vill man ha en CV90 skytt i grunden, medan man i till exempel Bosnienmissionerna kunde komma med som pbv-skytt med vilken bakgrund som helst.

Sedan handlar det ju om hur lång utbildningstid som står till förbandets förfogande, Nordic Battlegroup har nog tid att i viss mån omskola soldater från en tjänst till en annan, bara de anses lämpliga.
Citera
2006-10-28, 00:04
Medlem
emilio82s avatar
En av mina soldater i min grupp var bevaknings soldat, det gäller bara att göra bra ifrån sig, riktigt bra, så är inget möjligt. När min bror var nere i Kosovo så var hans omgångschef bevakningssoldat i grunden!
Citera
2006-10-29, 18:08
Medlem
emilio82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emilio82
så är inget möjligt.

Hehehe....hehe...hmmmm glömde ett o, omöjligt!
Citera
2006-10-29, 19:34
Medlem
Fritjof Vikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thz
Det ser bra ut lite beroende på vilken tjänst du hade. Jag rekommenderar skytte, min, robot eller GRK om du vill ha en "stridande befattning". Stab om du vill åka på Stab. Håll dig undan från Tross och även Stridsbåtsförare (om du inte satsar på IAS). Jag har själv Amf bakom mig och har fortsatt inom diverse militära projekt (ingen HV, fbu eller något sånt). Sen är det viktigaste alltid kontakter precis som i det vanliga livet.

/Thz

Så min tjänst som granatkastarsoldat är alltså ganska bra för att få möjlighet att göra utlandstjänst?
Citera
2006-10-29, 22:11
Medlem
hälsingekusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjof Viking
Så min tjänst som granatkastarsoldat är alltså ganska bra för att få möjlighet att göra utlandstjänst?

Har du bra betyg?
minst 10-7-7, det känner du säkert till.
Be din plutonschef om information om utlandstjänst, kanske han piffar ditt betyg om han gillar din insatts, med tanke på ditt intresse av att tjänstgöra i utlandsstyrkan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in