2006-10-26, 20:31
Medlem
Carradines avatar
Jag har kommit underfund med att många puckon i IT-forumen har hittat hit genom att söka på Google, ett ypperligt exempel är att söka på "hacka MSN" så är den första och andra träffen en länk till en diskussion på forumet.

Sådant ger enligt mig fel bild av vilken typ av diskussioner som förekommer på forumet samt vad som folk vill hjälpa till med.

Jag vet att man kan stoppa robotar från sökmotorer såsom Google med enkla medel, varför har inte detta gjorts?
Citera
2006-10-26, 22:00
Medlem
Det skulle väl vara dumt och stoppa detta,9 av 10 hittar flashback genom
google.
Citera
2006-10-26, 22:07
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nadasurf
Det skulle väl vara dumt och stoppa detta,9 av 10 hittar flashback genom
google.
Alltså, nu vet jag inte hur insatt du är men man kan stoppa en robot från att indexera igenom hela forumet men samtidigt låta den indexera förstasidan.

Har du några bevis för att 9 av 10 hittar forumet genom Google eller sitter du bara och drar fram nummer ur röven?

En stor del av de nya medlemmarna kommer ofta hit med helt sjuka föreställningar om vad som finns på forumet, ungefär sådana föreställningar som svenne banan får genom att läsa om forumet i Aftonbladet.
Citera
2006-10-26, 23:01
Medlem
Måste hålla med Carradine här.. Det blir en fruktansvärt låg nivå i datasäkerhet med mera när alla små barn som tror att man kan få andras lösenord genom ett musklick eller dylikt hittar hit.

Tyvärr så kan jag inte se någon hållbar lösning på problemet, då google är en viktig källa till att få hit besökare..
Citera
2006-10-27, 00:16
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlime
Måste hålla med Carradine här.. Det blir en fruktansvärt låg nivå i datasäkerhet med mera när alla små barn som tror att man kan få andras lösenord genom ett musklick eller dylikt hittar hit.

Tyvärr så kan jag inte se någon hållbar lösning på problemet, då google är en viktig källa till att få hit besökare..
redlime, du borde ju veta att man kan förbjuda en sökmotors robot att indexera sådant man inte vill att den ska indexera - då kan man se till att vi slipper barn som ramlar in via Google.
Citera
2006-10-27, 00:19
Medlem
flowss avatar
Mitt bidrag till diskussionen:

http://www.flashback.org/showthread.php?t=393160
Citera
2006-10-27, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows

Har du skapat ett troll för att illustrera problemet du tar upp här Carradine??

Axbro:s trådstart känns lite för bra för att vara sann...
Citera
2006-10-27, 02:57
Medlem
dallassallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus

Icke då. Det startas ju ett tiotal sådana trådar i veckan. Jävlar, vad låg nivå det blivit på sistone.

Mitt förslag: tillåt även moderatorer hålla omröstningar (i Outlaw) för "tillför inget"-bannlysningar, istället för att bara låta admin sköta dem.
Citera
2006-10-27, 05:18
Medlem
Seagates avatar
Detta borde kunna lösas relativt enkelt genom att med hjälp av PHP leta efter ord i en ordlista (hack, hacka, haxxa, m.fl.) och om något av dessa existerar i något av inläggen i tråden, bifoga följande metatagg i dokumentet:

<meta name="robots" content="noindex, nofollow" />

Det borde inte vara svårare än så.
Citera
2006-10-27, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate
Detta borde kunna lösas relativt enkelt genom att med hjälp av PHP leta efter ord i en ordlista (hack, hacka, haxxa, m.fl.) och om något av dessa existerar i något av inläggen i tråden, bifoga följande metatagg i dokumentet:

precis
Citera
2006-10-27, 09:20
Medlem
Carradines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flows

Citat:
Ursprungligen postat av Konsensus

Haha nej, dessvärre behöver jag faktiskt inte göra det eftersom det startas dussintals med sådana trådar i IT-forumen varje vecka - de moderatorer som är ansvariga där har nog bra koll på hur dåligt det ligger till egentligen.
Citat:
Ursprungligen postat av Seagate

Teoretiskt så borde man kunna lägga in en robots.txt för hela forumet eftersom man borde inte låta en sökmotor indexera ett forum och låt roboten endast indexera huvudsidan www.flashback.se eller www.flashback.org.
Citera
2006-10-27, 09:26
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
[...] Teoretiskt så borde man kunna lägga in en robots.txt för hela forumet eftersom man borde inte låta en sökmotor indexera ett forum och låt roboten endast indexera huvudsidan www.flashback.se eller www.flashback.org.

Ja, det är naturligtvis ännu enklare.

Personligen tycker jag hellre att man bör filtrera bort ord som förmodligen drar till sig minderåriga, som jag föreslog i mitt förra inlägg. Många vettiga debattörer hittar säkerligen till Flashback genom just Google.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in