2006-10-27, 00:15
Medlem
Svampfests avatar
GH en lite teoretisk fråga!

Ifall du hade levt för säg 200 år sedan och varit en bonde alternativt dräng alá Alfred i Emil i Lönneberga hur tror du då att din syn på arbete hade varit?

Alltså att du hade arbetat för annars hade du dött?
Citera
2006-10-27, 16:06
Medlem
MB-Hasses avatar
Jag vet av egen erfarenhet att om man går hemma och gör inget så sjunker självförtroendet, och man mår jävligt taskigt.

Är man måttligt sugen på att jobba finns det alltid vikarielistor hos kommunerna.. man blir då utringd när någon är sjuk, ledig/har semester.

Är man duktig på nåt, eller har en bra idé på G kan man starta egen firma.
Citera
2006-10-27, 16:35
Medlem
Är det inte just själva föreställningen om att "jobb ska vara tråkigt" som gör att det blir tråkigt..? Tycker man möter alltför många som inte ens ger jobbet en chans utan väljer att gå in med en negativ attityd som i sin tur blir uppfylld.. tror du helt enkelt är beroende av pessimism och självömkan.. vill du att arbetsdagen ska bli roligare så gör dig kvitt det!
Citera
2006-10-27, 16:52
Medlem
Är man inte egen måste man alltid hora åt någon. Ju mer du arbetar desto mindre pengar tjänar du, samtidigt som ägaren blir allt rikare. En polare uttryckte sig ganska träffande när vi diskuterade ämnet: "Världen är ett horhus, och jag vill fan inte ligga underst".

1. Flytta varhelst du vill i världen - så länge det inte ligger inom Sverige eller Nordkoreas gränser
2. Starta ett eget företag
3. Klart
Citera
2006-10-27, 16:53
Medlem
DunderKs avatar
hårdrockarn, du låter grymt negativ..tror inget jobb kan bli kul med din inställning. Av mina få erfarenheter på arbete så vet jag att det värsta skitjobbet inte behöver vara så farligt, man kan ha kul med sina arbetskamrater osv.

Tänk lite positivare så blir jobbet lättare och skojigare.
Citera
2006-10-27, 17:03
Medlem
Vid närmare eftertanke tror jag nog att jag har arbetet för dig. Såhär är det att jobba som aktiv arbetssökande.

1. Säg upp dig
2. Ansök om a-kassa
3. Nu är det dags för första dagen på ditt nya jobb: Tryck upp 500 lappar med följande: "Hej jag heter X X och söker den lediga platsen" Glöm inte address och telefonnummer!
4. Posta en gång i veckan ett kuvert innehållandes en av lapparna till något företag som ämnar nyanställa. Glöm inte att bara söka jobb där du inte riskerar anställning!
5. Färdigarbetat. Gå hem och njut av din fritid

Tar lapparna slut? Bara att trycka nya och börja om igen.
Citera
2006-10-27, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockelo
Om man inte har gett sig själv möjligheter till en jobb man gillar (genom att plugga t.ex.) så tycker jag inte man har något rätt att klaga.

Jepp men vissa väger upp andra saker istället för att plugga och då får man helt enkelt ta det jobb man får, om fallet så inte är får man ta sig samman och tänka offra lite vinn mycket.

Go big or go home.
Citera
2006-10-27, 19:47
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Svampfest:

Citat:
Ifall du hade levt för säg 200 år sedan och varit en bonde alternativt dräng alá Alfred i Emil i Lönneberga hur tror du då att din syn på arbete hade varit?

Alltså att du hade arbetat för annars hade du dött?

Samma som idag, jag hade jobbat på och hatat skiten. Alternativt knullat bonnjävelns fru eller dotter i syfte att sylta in mig riktigt ordentligt i bonnsläkten så att jag slapp jobba och istället kunde ägna mig åt mat och fitta hela dagen lång.

Vikdasick:

Citat:
"Världen är ett horhus, och jag vill fan inte ligga underst".

Antingen så känner din polare mig eller också har han läst någon av mina gamla noveller, vilket skulle vara smått otroligt eftersom de endast finns i några gamla undergroundblaskor som trycktes i kanske femhundra ex eller något för många år sedan. Där skrev jag något liknande, "Världen är en jävla slaskbordell och jag ligger underst."

DunderK:

Citat:
man kan ha kul med sina arbetskamrater osv.

Absolut! Det är de som är den trevliga delen i arbetslivet, inte själva arbetet, inte uppgifterna.''Om man inte har gett sig själv möjligheter till en jobb man gillar (genom att plugga t.ex.) så tycker jag inte man har något rätt att klaga.

Jockelo:

Citat:
Om man inte har gett sig själv möjligheter till en jobb man gillar (genom att plugga t.ex.) så tycker jag inte man har något rätt att klaga.

Finns inget jobb jag skulle gilla, därför var utbildning aldrig något alternativ för mig. Klarar mig bra ändå.
Citera
2006-10-27, 20:12
Medlem
ChristianXs avatar
Jag ser det helt enkelt som att jag tillbringar ungefär halva min vakna tid på jobbet. I det läget vore det riktigt dumt att gå runt och lida, och på så sätt förstöra hälften av min tillgängliga tid, jag värderar mitt liv betydligt högre än så.

Jag tycker faktiskt att mitt arbete är kul, och till största delen beror det nog på att det är ganska fritt, och jag iom det kan påverka det i den riktningen jag vill. Jag vill ha kul på jobbet, helt enkelt. Skulle jag inte kunnapåverka mitt arbete på det sättet, utan bara tyckte att det var en pina så hade jag bytt jobb direkt.
Citera
2006-10-28, 15:40
Medlem
Cavalera_s avatar
Det enda jag ångrar från mitt arbetsliv fram till nu är att jag har tagit alldeles för mycket skit.
Jag har ca 40 år kvar att arbeta, och från och med nu ska jag se till att inte behöva titta tillbaka på mitt arbetsliv och konstatera att man har blivit nertryckt i 47 år, på ett ställe man inte ens vill vara på.
I övrigt tror jag att jag kommer lyckas hitta något positivt från alla mina arbetsplatser, även om man ibland kommer tvingas gräva riktigt djupt för att hitta nåt.
Citera
2006-10-29, 06:33
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
ChristianX:

Citat:
Jag ser det helt enkelt som att jag tillbringar ungefär halva min vakna tid på jobbet. I det läget vore det riktigt dumt att gå runt och lida

Det är klart att det aldrig är positivt att lida, var inte det där en lite väl självklar slutsats?

Citat:
Jag tycker faktiskt att mitt arbete är kul,

Du har uppenbarligen inga större krav på livet, alternativt är du väldigt lättroad.

Citat:
utan bara tyckte att det var en pina så hade jag bytt jobb direkt.

Så det är bara att byta jobb till ett roligt jobb sådär direkt?
Citera
2006-10-29, 06:48
Moderator
oilslicks avatar
Så om man gillar sitt arbete så är man lättroad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in