2006-10-26, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Hur hanterar ni alla krossade förhoppningar? Hur gör ni för att stå ut med era skitjobb? Hur överlever ni när ni står där vid bandet, bakom ratten på bussen, när ni torkar någon dreglande pensionär i röven, när ni sitter vid någon flimrande datorskärm och försöker förstå det nya förbannade registerprogrammet, eller kort sagt: När ni faktiskt vaknar upp och förstår vad ni egentligen håller på med mitt uppe i en lång och tröttsam simtur i det hav av vanvett, tristess och meningslöshet som man brukar benämna som Yrkeslivet?

Hur överlever ni? Vilket namn har er livbåt?
Grejen är att jag inte tänker så. Inte alls, faktiskt. Jobbet är en del av livet och det måste göras. Som jag skrev i en annan tråd så har jag inte delat upp livet och arbetslivet i två åtskiljda plattformar som binds samman av så smala broar som möjligt. I mitt liv är både fritiden och arbetslivet ganska luddiga begrepp i och med att dom hela tiden går in i varann. Jag jobbar t.ex. alltid när jag sitter här på FB. Jag har mailen uppe i ett fönster och FB i ett annat. Jag skriver först ett inlägg här och sen har jag en lång försäljningslista uppe i ett annat fönster som jag gluttar i emellanåt. Det funkar bra, även om det kanske inte är så effektivt alla gånger. Däremot gör det att jag inte upplever jobbet som en dryg massa av tristess och motvilja så som du verkar göra. Jobbet flyter på i bakgrunden när jag samtidigt gör något kul.

Nu har jag i och för sig fördelen att vara min egen chef. Det var värre när man var riktigt ung och hade skitjobb på hemtjänsten eller på Posten. Då sög det pung att jobba. Dessa anställningar varade emellertid inte särskilt länge eftersom jag tröttnade och slutade. Jag kände inte att jag skulle kunna stå ut med meningslösa struntsysslor i all evighet, så jag sa upp mig och startade eget. Vanligt förvärvsarbete med scheman, stämpelklockor och chefer att stå till svars inför är inte min kopp med kaffe, så jag valde helt enkelt bort den biten.

Mitt råd är att man i mesta möjliga mån ska försöka göra det man trivs med. Tycker man inte om att bocka plåt så ska man inte göra det heller eftersom arbetet inte blir särskilt väl utfört om hantverkaren vantrivs.

// Roger P.
Citera
2006-10-26, 20:57
Medlem
jaha jovissts avatar
Gör som andra i din situation, skaffa ett deltidsjobb istället. Inkomstbortfallet vägs enkelt upp av friheten att bara jobba halvtid.
Citera
2006-10-26, 21:01
Medlem
skalizs avatar
Gammal Hårdrockare: Av alla jobb du har haft, finns det inte något av dem som du har trivts med ens lite? Det är klart, alla är ju olika, men det känns som det finns hur många människor som helst som gillar sina arbeten, så varför skulle inte du kunna hitta ett jobb du gillar?

Jag har inget drömjobb, men jag tjänar rätt bra och jag gillar mina kollegor. Klart man inte skuttar på små rosa moln till jobbet på måndag morgon men vem gör det?

Vad skulle du göra hela dagarna om du inte jobbade? Jag tror att även om jag helt plötsligt blev miljardär så skulle jag nog ändå börja jobba efter ett tag av ren tristess, åtminstone på deltid.
Citera
2006-10-26, 21:03
Medlem
Dude lev lite knapert 3 år och plugga till något du vill hålla på med?
Citera
2006-10-26, 21:09
Medlem
OptikerBerglunds avatar
Alternativ fyra:

Sälj allt du äger och har och flytta till Karibien, Asien eller Sydamerika.

Alternativ fem:

Skaffa en utbildning och välj vad du vill jobba med.

Alternativ sex:

Starta eget.

Do you want to be a part of the problem or a part of the solution?
Citera
2006-10-26, 21:14
Medlem
uhhhhs avatar
Det som slog mig var att, när Hårdrockarn längtar hem från det tråkiga jobbet. Vad är det som drar då? Sätta sig i soffan? Lyssna på musik? Surfa?

Alltså någonting som inte är yrkesgöra men är roligt. Sedan vrida och vända på det tills man hittar ett jobb som innehåller soffa-sittning eller vad det nu kan vara. Så får man i alla fall en rolig ingridiens i sitt arbete.

Om inte det sedan blir tråkigt just för att man jobbar med det, och vips så är de 3 sakerna man tyckte var roliga, tråkiga?
Citera
2006-10-26, 21:20
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Gammal hårdrockare=Hur överlever ni? Vilket namn har er livbåt?

Förbannat bra skrivet ! ,Credit!

Man överlever för att man måste ,tyvärr har man ingen livbåt utan en gummibåt och den pyser ut luft som sjutton ,så man får pumpa (arbeta!) som fan .

Tyvärr tror jag framtiden lutar åt att Borgarebrackorna ,med jättebebisen i spetsen får som dem vill ,nämligen:
Inget arbete = Ingen mat på bordet.
Citera
2006-10-26, 21:31
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Förbannat bra skrivet ! ,Credit!

Man överlever för att man måste ,tyvärr har man ingen livbåt utan en gummibåt och den pyser ut luft som sjutton ,så man får pumpa (arbeta!) som fan .

Tyvärr tror jag framtiden lutar åt att Borgarebrackorna ,med jättebebisen i spetsen får som dem vill ,nämligen:
Inget arbete = Ingen mat på bordet.
Just det! Arbetsskygga parasiter skall svälta.
Citera
2006-10-26, 21:48
Medlem
-Q-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Just det! Arbetsskygga parasiter skall svälta.
Vad håller bratsen uppe i hufvudstaden på med då? De svälter inte direkt, å de får det jävligt mkt bättre nu när borgarna tagit över.
Folk som är sjuka ska också svälta tycker jag, det är det som är bra med borgarna :evil:
Citera
2006-10-26, 22:07
Medlem
Basse Lerghagens avatar
Citat:
Jag har jobbat i hela mitt vuxna liv, från det att jag var sexton år. Jag har vantrivts i så gott som varenda minut.

Vilken jävla gnällkärring du e!! jobba är väl inte alltid så kul, men du har tydligen tid att sitta o skriva meterlånga spalter på ett internetforum.

Antagligen är du en marginaliserad liten figur som längtar efter uppmärksamhet, att du bara orkar att lägga ner så mycket energi på såna här meningslösa inlägg...flytta den här tråden till avdelningen för hybris-inlägg skrivna av små ensamma tomtar som ska tyckas synd om.

Nu sitter han väl på sin lilla kammare och gottar sig över att ha lockat ytterligare en uppretad användare att skriva i den här blaha blaha tråden.
Citera
2006-10-26, 22:17
Medlem
Citat:
Jefvul:

För mig så lät det där nästan som rena poesin över en ångande sommarvarm och fuktig gödselhög.
Jag håller absolut med.
Broder!

Månskensbondens största problem är vilken(- s)ko den skall mjölka.
Citera
2006-10-27, 00:11
Medlem
jockelos avatar
Om man inte har gett sig själv möjligheter till en jobb man gillar (genom att plugga t.ex.) så tycker jag inte man har något rätt att klaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in