Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-11-14, 21:32
  #793
Medlem
"Maddog"s avatar
Ivanovo detstvo

http://www.imdb.com/title/tt0056111/



Poetisk skildring av WWII sedd ur en ung sovjetisk pojke som utför farliga rekognosceringsuppdrag bakom fiendens linjer vid tysk/sovjetiska fronten.
Citera
2009-11-15, 03:13
  #794
Medlem
Sgt.McBadasss avatar
Hm, nu när jag kom att tänka på det så har jag aldrig sett en krigsfilm om första världskriget. Kan någon tipsa om någon som är ganska realistisk/sanningsenlig?

Typ som Band of Brothers bara att det är under VK1 (det kanske är lite väl mycket att be om men man vet aldrig)
Citera
2009-11-15, 17:17
  #795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.McBadass
Hm, nu när jag kom att tänka på det så har jag aldrig sett en krigsfilm om första världskriget. Kan någon tipsa om någon som är ganska realistisk/sanningsenlig?

Typ som Band of Brothers bara att det är under VK1 (det kanske är lite väl mycket att be om men man vet aldrig)

Tja på västfronten intet nytt

är väl det första man tänker på

sett från tyskarnas sida, boken blev bland annat bränd på bål i hitlertyskland
för det gav inte några positiva vibbar om krig
Citera
2009-11-16, 01:37
  #796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaffell
Generation kill är en riktigt grym serie. Den rekommenderas starkt!

Underbart skådespel, fantastisk stämmning och älskar dessutom rollen Alexander "Iceman" Skarsgård spelar.


JO det är jättegrymt att se "iceman" sitta och titta ut ur en bilruta iflera timmar och tjata om wiskey tango.

Den längsta( och ända) striden i filmen varar kanske i 10 min och då dör några talibaner och en Us marine blir av med foten.

Det är ju fan mera drag i forest gump.

ne mera" black hawk down scener" hade inte skadat
Citera
2009-11-16, 01:44
  #797
Medlem
Knaffells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
JO det är jättegrymt att se "iceman" sitta och titta ut ur en bilruta iflera timmar och tjata om wiskey tango.

Den längsta( och ända) striden i filmen varar kanske i 10 min och då dör några talibaner och en Us marine blir av med foten.

Det är ju fan mera drag i forest gump.

ne mera" black hawk down scener" hade inte skadat

Nu ville kanske filmskaparen återspegla en verklighet som faktiskt exisisterar, utan en massa "black hawk down scener". Jag tycker att man verkligen får "känna på" hur det är att slåss nere i Irak, allt från den dåliga maten till skulden man känner när man råkat döda oskyldiga.

Visst, kan förstå dig, om det enda du vill se är blod, svett och .50 kaliber-gevär så är nog detta inte rätt serie för dig.
Citera
2009-11-16, 02:04
  #798
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knaffell
Nu ville kanske filmskaparen återspegla en verklighet som faktiskt exisisterar, utan en massa "black hawk down scener". Jag tycker att man verkligen får "känna på" hur det är att slåss nere i Irak, allt från den dåliga maten till skulden man känner när man råkat döda oskyldiga.

Visst, kan förstå dig, om det enda du vill se är blod, svett och .50 kaliber-gevär så är nog detta inte rätt serie för dig.

jag är inte alls fan av "rambo" filmer MEN strid eller i alla fall action bör man få se.

Tex om det blivit någon slags strid vid flygfältet dom skulle ta över.

Då menar jag ingen "stalingrad döds orgie" utan kanske ett gäng nergrävda talibaner som skjuter och ger dom några döda och en sönderskjuten hummwe.

Det hade varit verkligt och dessutom gjort filmen mycket mera intressant.

Tänk sen att man lägger till något bakhåll där captain Amerika går in i väggen springer skrikandes mot fienden och blir skjuten eller kanske en självmordbombare som lurar sig in i basen ... jag har massor av verkliga förslag som hade gjort Serien mycket bättre
__________________
Senast redigerad av chillhunter 2009-11-16 kl. 02:07.
Citera
2009-11-16, 17:46
  #799
Medlem
Sgt.McBadasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaynar
Tja på västfronten intet nytt

är väl det första man tänker på

sett från tyskarnas sida, boken blev bland annat bränd på bål i hitlertyskland
för det gav inte några positiva vibbar om krig

trodde den enbart fanns som bok, men jag ska ta å kolla upp den!

tack för tipset
Citera
2009-11-17, 00:42
  #800
Medlem
Den finns i 2 färg versioner har jag för mig
Citera
2009-11-21, 03:50
  #801
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Det hade varit verkligt och dessutom gjort filmen mycket mera intressant.
Verkligt - nej.
Generation Kill är helt och hållet baserat på verkliga händelser. Hände det inte i verkligheten, händer det inte i serien. En av poängerna är väl just att krig till stor del är ganska trist och segt. En "upphottad" version av flygfältes-scenen hade bara varit fånig och overklig.

Och talibaner hör hemma i Afghanistan - inte Irak.
Citera
2009-11-26, 15:37
  #802
Medlem
Bajslocks avatar
A Bridge too far och The longest day är ett par krigsklassiker man måste se.
Citera
2009-11-27, 13:45
  #803
Medlem
krillebois avatar
har någon gång sätt andra-världskrigsfilmer som blivit omgjorda till färgfilmer! På youtube och liknande men hittar inga nu.. skulle vara sjysst om nån kunde länka en sådan igen tyckte det var häftigt.
Citera
2009-12-04, 04:07
  #804
Medlem
Telefonsamtals avatar
Serbisk artilleriställning i Kosovo 1999 beskjuter en UCK-ställning, mitt under NATO:s bombkampanj. Reportern bjuder på lyteskomik.

http://www.youtube.com/watch?v=QNryb...eature=related


På tal om artilleri, här är ett inslag från Koreakriget om just artilleri. Inga hörselskydd i sikte. Vadå tinnitus.

http://www.youtube.com/watch?v=V4NYvY0tUY8
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback