2006-10-25, 21:22
Medlem
Carolus.Rexs avatar
Från "Sluta drömma om Champions Leauge"-tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
...
* Domarnivån. Vi blir totalt överkörda när vi kommer utomlands. Tacklingar som ger rött kort i Sverige ger knappt frispark här ute...

Något som även jag funderat över. Hur ska man få till en förändring?
SvFF lär knappast släppa på reglerna?

Tror det var GAIS's James Keeane som trodde att Allsvenskan skulle bli mer som Premier Leauge om inte alla matcher blev sönderblåsta. Vi hade tydligen samma spelstil.

Det har snackats om att ha proffesionella domare. Är det vanligt ute i Europa? varför har inte vi det?
Citera
2006-10-27, 15:42
Bannlyst
Proffesionella domare och linjemän behövs, som får göra 1 syntest i veckan.
Istället för dessa skelande nötter som blåser off-side på ett mål när försvararna står och håller stolpen på en hörna
Eller blåser av för att en oskyldig norrman får bollen i röven på en utspark
Man kanske skulle göra som hockeyn gjorde och ha utländska gästdomare.
Men detta är sverige och prästosten Lagrell är ordförande
Citera
2006-10-27, 21:50
Medlem
Meanmachines avatar
Tycker man måste satsa mer på att få gamla spelare på hög nivå att bli intresserade av yrket. Som det är idag är det domare som knappt spelat själva.
Citera
2006-10-27, 22:18
Bannlyst
Är mest trött på alla trötta linjemän med flint som skumpar runt på kanten, torkar svetten ur pannan och dömmer felaktiga offside stup i kvarten.
Citera
2006-10-27, 22:23
Medlem
kaleids avatar
Inte undra på att domarnivån är svag när de får typ en Snickers i ersättning. Satsa lite på de stackarna så att de har möjlighet att utbilda sig och göra ett bra jobb istället för att springa omkring som Stevie Wonder och blåsa till höger och vänster.
Citera
2006-10-28, 00:16
Medlem
kilgores avatar
Den svenska domarkåren är inte så jäkla pjåkig internationellt sett. Det är sällan de domare som går bra internationellt är särskilt populära (eller ses som bra domare då) av publiken i Sverige. Martin Hansson anses just nu vara en av världens mest lovande domare för att ta ett exempel oc han blir ju inte direkt rosad vare sig på FB eller i svensk press, skall jag vara ärlig är jag också lite frågande till honom, men han måste väl ha gjort bra ifrån sig internationellt.
Men de svenska AD:na är riktigt bra i internationell jämförelse där finns fyra st. som alla tillhör europas top 20.

Men bättre kan det såklart bli.
De senaste åren har vi sett fler unga riktigt bra superettandomare lagt skorna på hyllan. Anledningarna har varit flera, men bl a beror det på att man inte har tid i relation till jobb och familj.
Om man heltdsanställer 5-10 huvuddomare och deltidsanställer ungefär lika många assisterande domare, skulle man dels höja standarden på dem samt skapa en morot för dem som har chansen att ta sig dit. Övriga elitdomare bör man ge en deltidslön på ca 20% av deras ordinarie lön så att de kan gå ned i arbetstid och sköta saker som exempelvis fysträning på dagtid.
Det skulle ge bättre förutsättningar för domarna att förbereda sig för match och kunna motivera unga domare att satsa hårdare.

Utöka också domarsidan med minst en halvtidstjänst på SvFF för att avlast administration för coacherna och öka Domarutskottets budget så att man kan lägga mer resurser på att utveckla domarna i form av coaching i sambad med match ( s k matchinstruktion).

Detta skulle t ex kunna bekostas av inkomster från TV-avtalet eftersom det endast gäller domare som dömer i matcher som drar in pengar genom detta avtal.
Citera
2006-10-28, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kilgore
Den svenska domarkåren är inte så jäkla pjåkig internationellt sett. Det är sällan de domare som går bra internationellt är särskilt populära (eller ses som bra domare då) av publiken i Sverige. Martin Hansson anses just nu vara en av världens mest lovande domare för att ta ett exempel oc han blir ju inte direkt rosad vare sig på FB eller i svensk press, skall jag vara ärlig är jag också lite frågande till honom, men han måste väl ha gjort bra ifrån sig internationellt.
Men de svenska AD:na är riktigt bra i internationell jämförelse där finns fyra st. som alla tillhör europas top 20.
Jo de är okej när de blåser i CL eller EM/VM men så fort de är hemma och dömer har de huxflux inte samma bedömningsgrad och är riktigt kassa. Ta Anders Frisk, och hur han blåste bort bajen från guldet 98 i Örgrytematchen. Man kunde för fan tro att han hade spelat in en våffla och meckat holk hela natten innan.
Citera
2006-10-28, 12:39
Medlem
kilgores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calle-gusaf
Jo de är okej när de blåser i CL eller EM/VM men så fort de är hemma och dömer har de huxflux inte samma bedömningsgrad och är riktigt kassa. Ta Anders Frisk, och hur han blåste bort bajen från guldet 98 i Örgrytematchen. Man kunde för fan tro att han hade spelat in en våffla och meckat holk hela natten innan.

Det beror dels på att det inte är samma tolkningar av reglerna osm gäller internationellt som i Sverige.
Vi har mycket hårdare tolkning vad gäller tat utsätta andra för fara (som i o f s är en regel som lägger in motståndarens skicklighet i bedömningsskalan) och en hel del annat (hands, utrustning, olämpligt uppträdande). Detta är inget som domarna har bestämt utan det är den referensgrupp bestående av elitspelare, elittränare, SEF, SvFF och en representant från elitdomareförenigen som upprättar dokumentet "Regler och Tolkningsfrågor. Detta sker varje vinter och anger vilken tolkning av spelreglerna som vi skall göra i Sverige.
Domaren är nog lika bra, men "reglerna" är olika - inte ett domarproblem alltså.

Den match du tar som exempel är intressant. Frisk får ju ta ansvar för besluten i matchen (det var främst en straff med Eskilsson inblandad vill jag minnas). Men mist lika avgörande var väl avstängningarna som utdömdes av TU. I det var det en viss assisterande tränare som spelade huvudrollen (samme som inte riktigt kunde räkna hur många byten man har gjort).
De spelare som blev avstänga förde en tämligen hetsk diskussion med Frisk som innehöll en del "olämpliga ord". Frisk hade dock bestämt sig för att ta den diskussionen och inte anmäla detta.
När det hade börjat lugna ned sig mellan dem kom nämnde asstränare in i bilden och vräkte ur sig några riktiga salvor inför matchdelegat och andra personer. Frisk hade då inget annat val än att anmäla detta (annars hade han själv riskerat avstängning). TU ville då veta varför asstränaren hade uttryckt sig som han gjorde och Frisk fick beskriva hela sekvensen vilket fick till följd att TU utdömde avstängningarna.
Citera
2006-10-28, 14:42
Medlem
Vryzass avatar
Ja, det är just det som är min poäng. Nivån!

Man blir sjukligt irriterad när man ser Fröjdfeld ge frispark internationellt där han i Allsvenskan direkt är uppe och viftar med kortet.
Citera
2006-10-28, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vryzas
Ja, det är just det som är min poäng. Nivån!

Man blir sjukligt irriterad när man ser Fröjdfeld ge frispark internationellt där han i Allsvenskan direkt är uppe och viftar med kortet.
Jag håller med om att nivån är en helt annan, men då kanske det är förbundet som ska ändra sig och inte domarna eller?
Citera
2022-09-08, 21:34
Medlem
Istället för att starta en ny tråd bumpar jag den här.

"Angeanvandarnamn" skriver i frågetråden på ämnet.
(FB) Före detta elitdomare i fotboll. Fråga vad ni vill. (Seriösa frågor, tack!)

Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Det finns en hel del
1. Målteknologi för att avgöra om bollen är inne.

2. Bestraffa spelare retroaktivt för filmningar. (Kommer ge renare spel och bli lättare för domare)

3. Bestraffa spelare retroaktivt för fult spel (fusk) som domaren missar.
(Kommer ge renare spel och bli lättare för domare)

4. Städa upp mer i ungdomsfotbollen så att fler vill bli domare så kommer det bli större konkurrens.

Annars har det hänt mycket som är positivt. Tex. att det numera finns proffsdomare som slipper jobba som lärare/polis/snickare på dagen för att sen döma match på kvällen.
Ungefär så

Vidare om pkt 4.

Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Syftade på att vissa föräldrar och tränare tillåts att bete sig som galningar, vilket leder till att många ungdomsspelare är respektlösa not domaren. Hur kul är det för en 16-årig domare att hånas och förolämpas av vuxna och ungdomar, helt ensam på plan?

Jag var nära på att sluta när jag började men hade modet och självförtroendet att stå kvar. Men mycket handlade om att jag fick en bra start och inte fick för mycket skit, innan jag blev tryggare.

Om arbetsmiljön för unga domare skulle bli bättre skulle fler fortsätta längre och det skulle öka konkurrensen i alla divisioner.

Någon som har fler åsikter. Jag tänker att en del är att få internationell erfarenhet. Hur är det i år? Har vi några domare ute i CL, EL eller ECL?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in