2022-08-30, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angeanvandarnamn
Det finns en hel del
1. Målteknologi för att avgöra om bollen är inne.
2. Bestraffa spelare retroaktivt för filmningar. (Kommer ge renare spel och bli lättare för domare)
3. Bestraffa spelare retroaktivt för fult spel (fusk) som domaren missar.
(Kommer ge renare spel och bli lättare för domare)
4. Städa upp mer i ungdomsfotbollen så att fler vill bli domare så kommer det bli större konkurrens.

Annars har det hänt mycket som är positivt. Tex. att det numera finns proffsdomare som slipper jobba som lärare/polis/snickare på dagen för att sen döma match på kvällen.
Ungefär så
Har du lust och möjlighet att utveckla 4:an? Är det att få fler unga domare och coacha dem (tidigare har min bild varit att de går en kurs men sedan är lite "övergivna") eller få föräldrattränare att ta domaransvar eller ...
Citera
2022-08-30, 08:22
Medlem
Citat:
Håller med om att vissa "skador" känns lite överdrivna för att spelet ska stoppas. Men det är inget som upplevs som ett problem bland domare eller i förbundet. Det är ett problem i de matcher när de försöker maska och då ser domarna till att lägga till tiden. Och när de sen måste lämna planen så brukar de få vänta vid sidan fast de själva är redo. Ibland extra länge.

Så lösningen är att låta de få gå ut och vänta och därför bör det inte löna sig.

Tycker du att det är många som utnyttjar det?

Vad gäller nivå av skada så tror jag att det blir svårt att vid varje skada behöva sätta en diagnos för att sedan bedöma olika beroende på kramp eller bristning. Det anses inte vara ett problem som det är idag så det pratas väldigt lite om det. Det finns andra problem som är mycket större

Reagerade lite på detta. För mig som åskådare/supporter upplever jag att det är ett väldigt stort problem att vissa lag sätter i system att fejka skador, och att de tjänar på fusket. Domarna gör väldigt sällan något ordentligt åt problemet med småskador som konstant verkar uppstå när ett lag är pressat. Det som verkar trenda just nu är huvudskador där försvarande lag återkommande får ont i huvud/ansikte och ligger och vrider sig. Domarna går dit och frågar typ "är du ok. behöver du vård?" men spelarna nekar konstant. De är minsann "gjorda av stål" och är strax ok för spel igen. Så går det 10-15 sekunder, spelaren reser sig långsamt upp, gnuggar sig i huvudet, och är redo igen. Domaren blåser igång efter t ex 20-30 sekunders avbrott, ibland/ofta utan att ha stoppat klockan, utan att spelaren behöver lämna planen, men det försvarande laget har fått en paus i pressen, och det anfallande laget får ett avbrott i sin jakt på kvittering/segermål. Dessutom fixar det försvarande laget ibland lite taktiksnack med bänken under tiden den "skadade" sitter och pratar med domaren.

Även ofta förekommande är att en "huvudskada uppstår" på en back som är uppe på en offensiv hörna, för att stoppa kontring.

För mig är lösningen enkel. Strunta i spelare som sitter eller ligger på planen, alternativt tvinga av dom av planen direkt utan att fråga "är du ok?". Sitter/Ligger man ner och domaren måste pausa spelet för att checka allvaret i "skadan" så skall spelaren av planen. I minst en halvminut.

Vet att "ingen" sett matchen men Norrköping i Varberg i helgen var ett "bra" exempel. Norrköping hade säkert 10-12 "skador" i andra halvlek utan att en enda gick av planen. Nu lade nog domaren till tid och Varberg kvitterade i 98:e, så deras systematiska fuskande lönade sig inte denna gången. Men själva beteendet var bedrövligt och jag menar att både klubbar och domarförbund måste göra något åt det.
Senast redigerad av Burkgurka 2022-08-30 kl. 08:25.
Citera
2022-08-30, 17:54
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Har inte sett situationen men det låter som att hans ordval gick över gränsen. Det tjafsas ofta och ibland säger spelare sjuka saker till varandra. Ibland hot och ibland förolämpningar. Som tex. det Milosevic sa till Haaland. I regelboken blir det osportsligt beteende som kan ge gult kort.
Ja, osportsligt uppträdande är ju lite av en gummiparagraf som kan användas till det mesta.
Jag blev bara så konfys eftersom jag aldrig sett någon få gult för det förut. I alla fall vad jag kan minnas.

Och det var inget att se, Jesper var aldrig i närheten av att röra Rogne så det var inget fysiskt och han fick kortet när han gick förbi och skrek på Rogne som låg nere i gräset. Man hörde inget av vad han sa heller.
Citera
2022-08-30, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
Har du lust och möjlighet att utveckla 4:an? Är det att få fler unga domare och coacha dem (tidigare har min bild varit att de går en kurs men sedan är lite "övergivna") eller få föräldrattränare att ta domaransvar eller ...

Syftade på att vissa föräldrar och tränare tillåts att bete sig som galningar, vilket leder till att många ungdomsspelare är respektlösa not domaren. Hur kul är det för en 16-årig domare att hånas och förolämpas av vuxna och ungdomar, helt ensam på plan?

Jag var nära på att sluta när jag började men hade modet och självförtroendet att stå kvar. Men mycket handlade om att jag fick en bra start och inte fick för mycket skit, innan jag blev tryggare.

Om arbetsmiljön för unga domare skulle bli bättre skulle fler fortsätta längre och det skulle öka konkurrensen i alla divisioner.
Citera
2022-08-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Reagerade lite på detta. För mig som åskådare/supporter upplever jag att det är ett väldigt stort problem att vissa lag sätter i system att fejka skador, och att de tjänar på fusket. Domarna gör väldigt sällan något ordentligt åt problemet med småskador som konstant verkar uppstå när ett lag är pressat. Det som verkar trenda just nu är huvudskador där försvarande lag återkommande får ont i huvud/ansikte och ligger och vrider sig. Domarna går dit och frågar typ "är du ok. behöver du vård?" men spelarna nekar konstant. De är minsann "gjorda av stål" och är strax ok för spel igen. Så går det 10-15 sekunder, spelaren reser sig långsamt upp, gnuggar sig i huvudet, och är redo igen. Domaren blåser igång efter t ex 20-30 sekunders avbrott, ibland/ofta utan att ha stoppat klockan, utan att spelaren behöver lämna planen, men det försvarande laget har fått en paus i pressen, och det anfallande laget får ett avbrott i sin jakt på kvittering/segermål. Dessutom fixar det försvarande laget ibland lite taktiksnack med bänken under tiden den "skadade" sitter och pratar med domaren.

Även ofta förekommande är att en "huvudskada uppstår" på en back som är uppe på en offensiv hörna, för att stoppa kontring.

För mig är lösningen enkel. Strunta i spelare som sitter eller ligger på planen, alternativt tvinga av dom av planen direkt utan att fråga "är du ok?". Sitter/Ligger man ner och domaren måste pausa spelet för att checka allvaret i "skadan" så skall spelaren av planen. I minst en halvminut.

Vet att "ingen" sett matchen men Norrköping i Varberg i helgen var ett "bra" exempel. Norrköping hade säkert 10-12 "skador" i andra halvlek utan att en enda gick av planen. Nu lade nog domaren till tid och Varberg kvitterade i 98:e, så deras systematiska fuskande lönade sig inte denna gången. Men själva beteendet var bedrövligt och jag menar att både klubbar och domarförbund måste göra något åt det.

Tyvärr är kulturen sådan, att vissa spelare är primadonnor som ligger ner alldeles för ofta. Om vi jämför med handboll (som är mycket mer fysiskt) så ligger spelare endast ner när de fått rejäla smällar. Så det kan absolut bli bättre i fotbollen. Det är nog så att det sitter så djupt i spelet att det blivit en del av spelet

Det jag menade tidigare är att domaren lägger på tid och därför tjänar inte laget på det. Det ironiska är att spelare beter sig så här även när det står 0-0 eller två.lag som är rätt jämna där ingen är favorit. Som i ditt exempel mellan Norrköping-Varberg. Två mittenlag där detta tillämpas.

Och kulturen lär fortsätta vara sådan när kritiken hamnar på domaren men inte på spelarna som beter sig så. Säger tränarna till sina spelare att sluta? Säger supportrarna till sina spelare att sluta?

Lösningen idag är att lägga till extra tid. Reglerna säger att domare ska blåsa av och fråga om de behöver hjälp och be de kliva av i sådana fall. Svårt om domarna ska värdera skadorna olika eller påstå att en viss spelare fejkar tredje gången han ligger ner.

Och det blir tyvärr ofta skit mot enbart domaren i sådana lägen, som tex. inte stoppar spelet när en spelare ligger ner trots att det inte är huvudskada eller verkar vara allvarlig skada.

Svårt att ändra på dessa primadonnor när tränare uppmuntrar sina spelare att ligga ner
Senast redigerad av Angeanvandarnamn 2022-08-30 kl. 21:44.
Citera
2022-08-30, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Ja, osportsligt uppträdande är ju lite av en gummiparagraf som kan användas till det mesta.
Jag blev bara så konfys eftersom jag aldrig sett någon få gult för det förut. I alla fall vad jag kan minnas.

Och det var inget att se, Jesper var aldrig i närheten av att röra Rogne så det var inget fysiskt och han fick kortet när han gick förbi och skrek på Rogne som låg nere i gräset. Man hörde inget av vad han sa heller.

Det händer oftare än man tror men ibland kanske det verkar som att de sagt ngt till domaren. Det sägs en hel del fult och ofta tillåts det väldigt mycket innan det varnas för sånt. Sen beror det lite på vem som säger det och till vem. De som är kända för skitsnack låter man ta mer skit också
Citera
2022-09-05, 10:55
Medlem
Dags för ny fråga. (tror inte den har ställts förut).

Varför är det tillåtet att kasta inkast från helt fel ställe, när det görs längre bak i planen?

Med dagens "moderna" spelsätt att alltid/ofta vilja ha ner bollen djupt på egen planhalva och påbörja anfallen därifrån är det ju en klar fördel att tjuva 15-20 meter bakåt och kasta bakåt, före motståndarna hinner ta upp markering på mittbackar och målvakt. Man ser detta i stort sett varje match numera, men aldrig att en domare tvingar lagen att ta om inkastet (eller att det går över till motståndarna). Rimligen borde väl regeln/regeltolkningen gälla att ett inkast skall kastas därifrån bollen gick ut, oavsett åt vilket håll det tjuvas? Och om "ja", varför tillämpas det inte?
Citera
2022-09-05, 20:38
Medlem
En till situation, där antingen Norrköpingspelaren springer in i Hammarbyspelaren - alternativt stänger vägen.

Hade du dömt frispark?
https://twitter.com/dplus_sportSE/st...o8XaFslCg&s=19
Citera
2022-09-06, 20:38
Medlem
Citat:
Dags för ny fråga. (tror inte den har ställts förut).

Varför är det tillåtet att kasta inkast från helt fel ställe, när det görs längre bak i planen?

Med dagens "moderna" spelsätt att alltid/ofta vilja ha ner bollen djupt på egen planhalva och påbörja anfallen därifrån är det ju en klar fördel att tjuva 15-20 meter bakåt och kasta bakåt, före motståndarna hinner ta upp markering på mittbackar och målvakt. Man ser detta i stort sett varje match numera, men aldrig att en domare tvingar lagen att ta om inkastet (eller att det går över till motståndarna). Rimligen borde väl regeln/regeltolkningen gälla att ett inkast skall kastas därifrån bollen gick ut, oavsett åt vilket håll det tjuvas? Och om "ja", varför tillämpas det inte?

Det är inte tillåtet. Men om det är på defensiv planhalva så är det inte lika petigt då det inte ger någon fördel. Upplever inte att det tillåts vara 15-20 meter fel, men det släpps ibland när de inte vinner fördel och man bedömer ibland att det är bättre att spelet kommer igång snabbt än att ha avblåsningar och spelstopp.

Tro mig, det läggs mkt tid på av assisterande att tjata om varifrån det ska kastar osv. Det märks inte alla gånger domare rättar till spelare. Men man vill undvika att blåsa sönder matcher pga såna grejer.
Det konstiga är att så många spelare har s0 svårt att följa detta.
Här kan man se enorm skillnad med damfotbollen, där de är mkt ärligare.
Citera
2022-09-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOrdonnee
En till situation, där antingen Norrköpingspelaren springer in i Hammarbyspelaren - alternativt stänger vägen.

Hade du dömt frispark?
https://twitter.com/dplus_sportSE/st...o8XaFslCg&s=19

Intressant situation
Om han hade stått helt still så hade det inte varit något. Men han gör en rörelse mot spelaren (och lyfter upp armarna "oskyldigt") samtidigt som Norrköpingspelaren petar bollen. Han går därmed bara in i kroppen och vinner en fördel och är inte ens nära bollen.
Jag skulle ha blåst 👍
Citera
2022-09-06, 21:06
Medlem
Citat:
Det är inte tillåtet. Men om det är på defensiv planhalva så är det inte lika petigt då det inte ger någon fördel. Upplever inte att det tillåts vara 15-20 meter fel, men det släpps ibland när de inte vinner fördel och man bedömer ibland att det är bättre att spelet kommer igång snabbt än att ha avblåsningar och spelstopp.

Tro mig, det läggs mkt tid på av assisterande att tjata om varifrån det ska kastar osv. Det märks inte alla gånger domare rättar till spelare. Men man vill undvika att blåsa sönder matcher pga såna grejer.
Det konstiga är att så många spelare har s0 svårt att följa detta.
Här kan man se enorm skillnad med damfotbollen, där de är mkt ärligare.

Ok. Tack för svar. Kan väl tycka det just ger en fördel att "fuska negativt" eftersom det är just hemåt med bollen man vill, men samtidigt köper jag ju förklaringen angående flow i spelet.

Och jo, det där med upprepade tillsägelser från såväl assisterande, huvuddomare och kanske framförallt fjärdedomaren har jag flera ggr lagt märke till. Kan ibland vara som en konstant kamp mellan domarna och de 22 barnungarna, förlåt spelarna.
Citera
2022-09-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ok. Tack för svar. Kan väl tycka det just ger en fördel att "fuska negativt" eftersom det är just hemåt med bollen man vill, men samtidigt köper jag ju förklaringen angående flow i spelet.

Och jo, det där med upprepade tillsägelser från såväl assisterande, huvuddomare och kanske framförallt fjärdedomaren har jag flera ggr lagt märke till. Kan ibland vara som en konstant kamp mellan domarna och de 22 barnungarna, förlåt spelarna.

Så kan det känna vissa matcher, att det är många barnungar som lägger så mycket energi på onödiga grejer istället för att spela boll 🙂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in