Citat:
Ursprungligen postat av
Angeanvandarnamn
Håller med om att vissa "skador" känns lite överdrivna för att spelet ska stoppas.
Men det är inget som upplevs som ett problem bland domare eller i förbundet. Det är ett problem i de matcher när de försöker maska och då ser domarna till att lägga till tiden. Och när de sen måste lämna planen så brukar de få vänta vid sidan fast de själva är redo. Ibland extra länge.
Så lösningen är att låta de få gå ut och vänta och därför bör det inte löna sig.
Tycker du att det är många som utnyttjar det?
Vad gäller nivå av skada så tror jag att det blir svårt att vid varje skada behöva sätta en diagnos för att sedan bedöma olika beroende på kramp eller bristning. Det anses inte vara ett problem som det är idag så det pratas väldigt lite om det. Det finns andra problem som är mycket större

Reagerade lite på detta. För mig som åskådare/supporter upplever jag att det är ett väldigt stort problem att vissa lag sätter i system att fejka skador, och att de tjänar på fusket. Domarna gör väldigt sällan något ordentligt åt problemet med småskador som konstant verkar uppstå när ett lag är pressat. Det som verkar trenda just nu är huvudskador där försvarande lag återkommande får ont i huvud/ansikte och ligger och vrider sig. Domarna går dit och frågar typ "är du ok. behöver du vård?" men spelarna nekar konstant. De är minsann "gjorda av stål" och är strax ok för spel igen. Så går det 10-15 sekunder, spelaren reser sig långsamt upp, gnuggar sig i huvudet, och är redo igen. Domaren blåser igång efter t ex 20-30 sekunders avbrott, ibland/ofta utan att ha stoppat klockan, utan att spelaren behöver lämna planen, men det försvarande laget har fått en paus i pressen, och det anfallande laget får ett avbrott i sin jakt på kvittering/segermål. Dessutom fixar det försvarande laget ibland lite taktiksnack med bänken under tiden den "skadade" sitter och pratar med domaren.
Även ofta förekommande är att en "huvudskada uppstår" på en back som är uppe på en offensiv hörna, för att stoppa kontring.
För mig är lösningen enkel. Strunta i spelare som sitter eller ligger på planen, alternativt tvinga av dom av planen direkt utan att fråga "är du ok?". Sitter/Ligger man ner och domaren måste pausa spelet för att checka allvaret i "skadan" så skall spelaren av planen. I minst en halvminut.
Vet att "ingen" sett matchen men Norrköping i Varberg i helgen var ett "bra" exempel. Norrköping hade säkert 10-12 "skador" i andra halvlek utan att en enda gick av planen. Nu lade nog domaren till tid och Varberg kvitterade i 98:e, så deras systematiska fuskande lönade sig inte denna gången. Men själva beteendet var bedrövligt och jag menar att både klubbar och domarförbund måste göra något åt det.