2005-10-27, 02:17
Medlem
pluffs avatar
4 § Om en behandlande läkare konstaterar eller misstänker att en undersökt patient har smittats av en allmänfarlig sjukdom eller en annan smittspårningspliktig sjukdom, skall läkaren eller annan hälso- och sjukvårdspersonal med särskild kompetens för uppgiften försöka få upplysningar från patienten om vem eller vad som kan ha överfört smittan och om andra personer som kan ha smittats. Den enskilde patienten är skyldig att lämna de upplysningar som han eller hon förmår lämna.
Om den som enligt första stycket ansvarar för smittspårning på grund av uppgifter från patienten misstänker att andra personer kan ha smittats skall han eller hon se till att dessa underrättas om att de kan ha smittats av sjukdomen och uppmanas att uppsöka läkare.

5 § Om en behandlande läkare eller annan hälso- och sjukvårdspersonal som har ansvar för smittspårningen i ett enskilt fall finner att han eller hon saknar möjlighet att fullgöra smittspårningen, skall han eller hon underrätta smittskyddsläkaren om detta. Smittskyddsläkaren får överta smittspårningsärendet eller överlämna det till en annan person med särskild kompetens och erfarenhet för uppgiften. Sådant övertagande eller överlämnande får också ske om smittskyddsläkaren finner att smittspårningen i ett enskilt fall inte utförs på ett tillfredsställande sätt.
Har smittspårningsärendet tagits över av smittskyddsläkaren skall den enskilde patienten lämna sådana upplysningar som avses i 4 § första stycket till honom eller henne.

6 § Om en person som har underrättats enligt 4 § andra stycket om misstanke om att han eller hon kan ha smittats av en allmänfarlig sjukdom inte utan dröjsmål låter sig undersökas av läkare, skall den som enligt 4 § första stycket ansvarar för smittspårningen utan dröjsmål anmäla detta till smittskyddsläkaren.
Citera
2006-01-12, 00:29
Medlem
Stoners avatar
Klamydia

Hola!

Om man testats positiv till klamydia, så rekomenderar ju läkaren inget samlag under 10 dagar. alltså under hela perioden du går på kuren...

Min fråga är då om de verkligen är så ? är det så att dom lägger på några dagar för att vara riktigt säkra på att bakterierna är helt döda ?

Kan man ha sex tidigare än dom rekomenderar och det är riskfritt ? inte riskfritt men näst intill riskfritt ?
Citera
2006-01-12, 00:33
Medlem
Monikas avatar
Håll ut de tio dagarna, compadre.
Det kan vara så att det är nästan riskfritt men frågan är om bruden du ska ligga med tycker att det är värt att ta risken. Stå ditt kast nu. Och sluta skvätt smittor omkring dig: använd kondom vad fan.
Citera
2006-01-12, 01:20
Medlem
supahs avatar
äh.. ligg med henne ändå och berätta för henne efter en månad att du testade positivt.. lite klamydia har ingen dött av.
Citera
2006-01-12, 22:20
Medlem
Beckzzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supah
äh.. ligg med henne ändå och berätta för henne efter en månad att du testade positivt.. lite klamydia har ingen dött av.

Var väl inte de smartaste idén, men vist gör det.
Men då tycker jag du berättar först eller helt enkelt använder kondom. Hur oskönt det än är .

De bästa e ju att bara hålla sig i tio dagar , svårt kanske ?
Citera
2006-01-12, 22:30
Medlem
Snövits avatar
Va faan håll dig till läkarens rekommendationer. Elakt att låta en tjej ta risken att bli smittad. Tänk om hon blir det och du vill ha sex med henne igen.
Citera
2006-01-12, 22:40
Bannlyst
KONDOM !!!

...går man med klamydiga under en längre tid så kan man bli steril, och jag hoppas att detta inte är något du vill utsätta henne för. Om du nu skiter i tjejen så tänk på dig själv, känns nog inte helt najs att få "klamydigamannen" som smeknamn.

som sagt använd kondom.
Citera
2006-01-12, 23:44
Medlem
LadyTieras avatar
s&s-medicin

modd
Citera
2006-01-13, 17:27
Medlem
RattleHeads avatar
Vad heter antibiotikan som man äter mot klamydia? I samband emd att jag hade oskyddatsex så fick jag någonslags röd infektion under ögat. Nu för ett par veckor sedan så fick jag luftrörskatarr (bronkit) o i samband med att jag var på antiobiotika kur så försvann infektionen under ögat. Kan det hända att klamydian som jag kanske har/hadde försvann medan jag åt antibiotika mot luftrörskatarr?
Citera
2006-01-15, 08:22
Medlem
Välkommen till klamydiaklubben

Du fick väl en kvinnlig läkare? *hahahah*
Citera
2006-01-15, 15:56
Medlem
Vill också vara medlem i klubben! - dock så vet jag inte om jag har det ska se om man gåo testa mig på måndag ..dock kan det lika gärna vara gonorre jag har¤(vill inte köra in en topps i urinrörer" - då jag märkte av symtomerna redan efter ett par dagar
Citera
2006-01-15, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supah

Idiotiskt. Klamydia omfattas av smittskyddslagen, du får inte ligga med nån om du tror dig vara smittbärande. Dessutom kan en tjej bli steril av klamydia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in