2006-10-25, 13:25
Efter att ha spenderat en hel del tid med att lsa om 9/11, tnkte jag lmna en liten summering av det tryckta material som undertecknad lst.

(Saker som Commission Report finns ju att ladda ned i pdf, men om man gillar att skriva i marginalen, anteckna innanfr prmarna, och stryka under med lilla gulpennan, r det obetalbart med "riktiga" bcker. IMO, sjlvklart.)

Al Qaeda (Jason Burke)
Tar upp Bin Ladens historia, missrepresentation av Al Qaeda i press och utredningar, al Qaedas historia och vad frfattaren menar vara det "egentliga terrorhotet". Jag har nnu inte lst hela, men hittills r den informativ och balanserad.

9/11- An Oral History (red: Murphy)
verlevare frn WTC I & II, Pentagon, brandmn, poliser och akutmedicinare berttar i frsta person vad de var med om under 9/11. Mnga oerhrt intressanta gonvittnen till omedelbara strukturella skador p WTC I&II.

Against all enemies/Fiender verallt (Richard A Clarke)
Intressant berttelse "inifrn Vita Huset" av NSCs fre detta chef och hans arbete med kontraterrorism. Strcker sig frn sent 70tal till 2001-02, informativ och belysande vad gller hur lnge USAs regering ansett internationell terrorism vara ett hot, samt hur byrkratin "fungerar" inom administrationen och frgreningar som CIA/FBI.

Det hade varit intressant om andra hade gjort likadant med de bcker ni lst, oavsett vilken av de tillgngliga konspirationerna det gller.

P lslistan just nu:
-The looming tower
-Synthetic terror
-The five unanswered questions regarding the 9/11 commission report
Citera
2006-10-25, 21:56
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Jesus gkar luder och fr barn och styr Europa

Vet inte om det hr r vad du tnkt dig.

Holy Blood-Holy Grail Michael Baigent, Richard Leigh, and Henry Lincoln
Handlar om att Jesus fick barn med Maria Magdalen, hon gittade till Europa och "tten jesus" blev inflytelserika.
Har bara lst den Engelska utgvan, s jag vet ej hur versttning etc r.
Boken r lsvrd ur ett sknliterrt perspektiv. Han presenterar intresanta teorier och en del serst bakgrundsarbet.
Dremot s knyts teorierna ihop med frhastade slutsatser och kllkritiken r helt obefintlig.
Citera
2006-10-25, 22:14
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Politiska Mord-Det ytterasta argumentet Gran Rystad.

Avsljar ngra konspirationer, handlar om:
Mordet p Julius Caesar (en konspiration)
Religionsstrider 1560-1610
Wallenstein
Mordet p maskeradbalen (en konspiration)
Mordet p Lincoln
Alexande II
Skottet i sarajevo (en konspiration, kanske inte frn statens sida men nd)
Rasputin
Trotskij
JFK
Martin Luther King
Robert F Kennedy
Lttlst och trevlig bok, Inget revolutionerande Men mycket lsvrt.
Edit:
Det r allts de "vedertagna" teorierna som behandlas och dr ingr en och annan konspiration.
Citera
2006-10-25, 23:23
Jo, det r absolut sdant jag hade tnkt mig. Excellent.

Om ngon har lst "Det dunkelt tnkta" av sard, posta grna om den hr, frresten.
Citera
2006-10-27, 15:36
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Drogernas Historia David T. Courtwright. versttning Gabriel Setterborg.

Handlar om vilka droger som cirkulerat, hur de ftt sitt genombrott, vilken ekonomisk betydelse de haft och hur de pverkat historien.
Men det som r intressantast ur ett konspiratoriskt perspektiv r att se vilka stater och Familjer (tex Kennedy) som skott sig p att i Industriell skala frakta och slja droger.
MYCKET LSVRD, mycket tnkbar som utgngspunkt fr en egen konspirationsteori.
Citera
2006-10-27, 15:39
Medlem
Knutte_Ninjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knutte_Ninja
Vet inte om det hr r vad du tnkt dig.

Holy Blood-Holy Grail Michael Baigent, Richard Leigh, and Henry Lincoln
Handlar om att Jesus fick barn med Maria Magdalen, hon gittade till Europa och "tten jesus" blev inflytelserika.
Har bara lst den Engelska utgvan, s jag vet ej hur versttning etc r.
Boken r lsvrd ur ett sknliterrt perspektiv. Han presenterar intresanta teorier och en del serst bakgrundsarbet.
Dremot s knyts teorierna ihop med frhastade slutsatser och kllkritiken r helt obefintlig.

Det r allts den hr boken som Daniell Brown ftt "inspiration" -dvs i princip snott rakt av- till da Vinci koden. Ni som tror p teorierna i da Vinci koden -vilket jag hoppas r ingen- br lsa den hr boken och se p vilket "stabilt" fundament teorin str p.
Citera
2006-11-15, 00:13
Nu har jag nstan kommit igenom frordet till Tarpins "Synthetic terror". Redan detta r fyllt av faktafel, s ven om CT-fantaster hyllar boken rekommenderar jag samtliga att spara pengarna. (terkommer med utfrligare info)
Citera
2006-12-30, 13:10
Why people believe weird things- (Shermer)

Skeptiker i allmnhet, gnar mycket utrymme t paranormala saker och frintelsefrnekelse, men tar ven upp mnen p ett stt som gr det intressant fr vem som helst.
Citera
2007-01-24, 22:50
Medlem
oasboys avatar
*Bumpelidump* Ngon som har ngot mer trevligt boktips att dela med sig?
Citera
2007-04-13, 18:24
9/11:

Without precedent- inside the 9/11 commission av co-chairs Thomas Kean och Lee Hamilton.

Efter ett hundratal VANSINNIGT trista sidor om vndorna och mdan med att stta samman ett team, skaffa ackreditering och skrade lokaler, blir boken intressant.

De politiska turerna, den alltmer eskalerande valrrelsen, srjande familjer, partipolitiska agendor, ovilja att samarbeta hos vissa myndigheter, etc, frsvrar fr kommissionen. I stort r det en bok jag hade kunnat vara utan, ven om den gr sitt till fr att frdjupa frstelsen fr all frustration kring kommissionen och dess arbete. Nr Dick Clarke dyker upp som en frsta klassens intrigmakare tar det hus i helvete p ett rttegngsdrama-action-vis som knappt ens knns troligt (om det inte vore fr att det direktsndes och kan ses p youtube fortfarande).

P listan:
  • Why buildings fall down
  • The looming tower (som jag inte ftt!)

Re:Synthetic terror:
Kunde inte komma frbi frordet som var fyllt av sedan lnge verbevisade faktafel, insinuationer om judar och annan dynga. Om ngon skulle orka ta sig igenom denna srja r ni vrda en appld.

Unanswered questions:
Hyfsat p jorden, sysslar faktiskt med att stlla frgor, tar upp skerhetsbrister avsljade av FAA lngt innan 9/11, och annan relativt matnyttig kritik. Svvar dock ut i woowooland med en del inbakade konspirationsider som p intet stt kan styrkas.

ALLMNT:

Det dunkelt tnkta av sard
Tar upp de strre och mer seglivade konspirationerna, frklarar mekanismerna bakom de extremare avarterna.

Fakta eller fantasier
Samling texter frn Vetenskap & Folkbildning, handlar om olika former av pseudovetenskap, vidskepelser, konspirationsteorier, och s vidare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in