Citat:
Ursprungligen postat av pass the mic
Jag tror att vi människor är helt och hållet goda innerst inne, men efter födseln så får vi nya intryck, lär oss saker och blir intelligenta.
Jag har funderat på om det är möjligt att ju intelligentare man är desto större kapacitet har man att bli riktigt ont.
Alltså genom att manipulera sig själv med teorier som inte följer ens hjärta och gå så långt ifrån sitt innre som det som bara är möjligt att göra.
För om man hela tiden kan komma med övertygande svar och teorier på varför man har rätt att göra fel så kan man gå så långt ifrån sitt innersta att det nästan är omöjligt att hitta tillbaka tror jag.
Du är nära faktiskt och inte allt för långt bort sanningen med att mer intelligens kan göra en människa ondare än en inte lika fullt intelligent människa. Detta har, vad jag tror och upplevt, är att man har en större möjlighet att överlista andra och skapa elakare och mer komplexa sätt att göra en annan illa. Om du är intelligentare har du större möjlighet att gå runt ett aber genom antagligen genom att göra det illa fysiskt eller det som är det bästa, förädlade sättet, men svåraste sättet, det vill säga manipulera abret – hindret - till att göra det du vill utan att det är medveten om det bakomliggande motivet först det är för sent men helst aldrig. Du lägger ut fällor och missledande motiv och andra hinder för att hålla ett hinder borta från sanningen och det verkliga motivet och för det så behövs ett djupt och högt medvetet intellekt.
Och som du säger så kan man övertala sig själv och manipulera sig själv om man överbevisar eller lurar sig att tro tillräckligt starkt på det man lägger fram för sig själv att det är det man vill och igen så krävs ett starkt intellekt för detta för att man måste kunna lägga fram beviset och andra övertalande faktorer för att kunna så att säga "hjälpa" en över ett moraliskt hinder eller liknande.
Men en sådan person med dessa egenskaper som i det förstnämnda och i det sistnämnda är med all säkerhet en - psykopat måste jag påstå då han tar till ett sjukt beteende men igen så måste jag framhålla att det finns en gråskala som man ska ha i åtanke eftersom att inget är svart och vit. Vad denna gråskala är kommer jag inte att gå in på.