• 1
  • 2
2006-11-01, 15:28
Medlem
Sun Rulers avatar
Godhet är avsaknad av Gud. Desto längre bort från Gud, desto mer ondska.
Citera
2006-11-01, 20:50
Medlem
z0mbies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boomerang
Det skulle kunna vara så att människan faktiskt är helt och hållet god, och absolut ingenting annat. Varför?

Alla handlingar, som man kan påverka (eller inte kan påverka) görs av någon eller en själv för att man tror att i direkt skede eller kommande ska giva en lycka. Detta gäller också handlingar som kan anses som onda, och varför onda handlingar sker är för att människan inte är perfekt, människan felar för att vi inte vet vad som är rätt och då handlar orätt (Sokrates).

exempel; Någon tar en kniv och går in på ett dagis och börjar vilt hugga omkring sig, detta är en i allas ögon ond handling antar jag, men då glömmer vi två ögon, de ögon som utför dådet gör det inte för att han anser det ont, och fall han anser det ont så anser han ont att vara gott, för man handlar inte i direkt ovilja mot vad man vill uppnå, kanske gör han det för att han tror att någon av barnen har en sjukdom som ska utplåna hela staden, kanske gör han det för att han inte fick några barn och mår dåligt över att andra har barn och hoppas att han genom att ta de andras barn kan känna sig bättre. jaja exemplet blev lite larvigt men ni förstår vad jag menar.

En följdfråga på denna teori är givetvis - Om alla människor är goda, lever vi då i den bästa utav världar? (För en värld där ingen människa skulle fela, och ingen människa skulle göra något oväntat skulle knappast vara en värld där många skulle vilja leva, tänk på det, maskineri från födelse till död i perfekt skende, aldrig någon som är ledsen och därav aldrig någon som är glad osv.

Denna teori har jag stulit av diverse stora och små tänkare och jag vill inte påstå att den behöver vara sann, jag vill bara lyfta fram den för att jag finner den intressant

Vad tror du om dom som är medveted onda då?
Citera
2006-11-22, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mbie
Vad tror du om dom som är medveted onda då?
Tror du att det finns någon som är det?
Citera
2006-11-22, 19:47
Medlem
pass the mics avatar
Vad gör en nyfödd bäbis? Den kan ju inte tänka och dra slutsatser direkt eftersom att den inte kan något eller har någon erfarenhet att grunda sina tankar på. Däremot så måste ju bäbisen känna något, och vad dom känner tror jag är gränslös godhet och kärlek.

Jag tror att vi människor är helt och hållet goda innerst inne, men efter födseln så får vi nya intryck, lär oss saker och blir intelligenta.

När vi hela tiden lär oss nya saker skapar detta tankar, och ju längre bort man går från sitt eget innersta med dessa tankar ju ondare kan man bli.

Denna godhet som är inom oss blockeras alltså hela tiden av intryck, tankar och ha-begär. Om man går för långt in på ha-begärs vägen kan detta tex. göra en människa till ond i sitt agerande, detta kommer han självklart lida av personligen eftersom som att denna person inte kommer ha nån kontakt med sin innersta sinesnjutning. Känna att han har gjort fel val egentligen, även om dom tankarna inte cirkulerar i hans hjärna så känner han det garanterat.
Han kan kämpa för att skapa tankar som övertygar honom om att han gjorde rätt och där med tro att han gjorde rätt.

Jag har funderat på om det är möjligt att ju intelligentare man är desto större kapacitet har man att bli riktigt ont.
Alltså genom att manipulera sig själv med teorier som inte följer ens hjärta och gå så långt ifrån sitt innre som det som bara är möjligt att göra.
För om man hela tiden kan komma med övertygande svar och teorier på varför man har rätt att göra fel så kan man gå så långt ifrån sitt innersta att det nästan är omöjligt att hitta tillbaka tror jag.
Citera
2006-11-23, 00:34
Medlem
Varangians avatar
Jag tycker att det är missvisande att tala om "ont" och "gott" i människan då dessa är högst subjektiva och kulturellt färgade begrepp.

Snarare bör vi tala om socialt och osocialt. Det är där som den stora striden inom människan sker. Vi är således något så paradoxalt som sociala egoister.

Det sociala är viljan att tillhöra något större, att avlasta sitt ego, att känna empati, att skapa en känsla av mening och sammanhang. Här inkluderas att utgöra osjälviska handling samt att känna den glädje som det ofta ger upphov till. Inte sällan har mystiska och religiösa upplevelser hemma här.

Men vi är också osociala, män ofta i högre grad än kvinnor, vilket leder till vår individualism. Vi har behov av ensamhet, självreflektion och att finna våra egna nöjen i livet. Men vi kan lätt även bli allt för isolerade, uppleva alienation och existensiell ångest. Dessutom skapar vår medfödda narcissism frustration och ger upphov till alla människors mörkare sidor av sadism och destruktivitet.

Vidare kolliderar våra mer själviska behov ofta med våra mer osjälviska. Detta skapar vår mänskliga nervösa energi och ger oss möjligheten att uppleva något väldigt speciellt; just hur det är att vara en känslomässigt komplex människa.
Citera
2006-11-23, 14:18
Medlem
Teadons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pass the mic

Jag tror att vi människor är helt och hållet goda innerst inne, men efter födseln så får vi nya intryck, lär oss saker och blir intelligenta.

Jag har funderat på om det är möjligt att ju intelligentare man är desto större kapacitet har man att bli riktigt ont.
Alltså genom att manipulera sig själv med teorier som inte följer ens hjärta och gå så långt ifrån sitt innre som det som bara är möjligt att göra.
För om man hela tiden kan komma med övertygande svar och teorier på varför man har rätt att göra fel så kan man gå så långt ifrån sitt innersta att det nästan är omöjligt att hitta tillbaka tror jag.

Du är nära faktiskt och inte allt för långt bort sanningen med att mer intelligens kan göra en människa ondare än en inte lika fullt intelligent människa. Detta har, vad jag tror och upplevt, är att man har en större möjlighet att överlista andra och skapa elakare och mer komplexa sätt att göra en annan illa. Om du är intelligentare har du större möjlighet att gå runt ett aber genom antagligen genom att göra det illa fysiskt eller det som är det bästa, förädlade sättet, men svåraste sättet, det vill säga manipulera abret – hindret - till att göra det du vill utan att det är medveten om det bakomliggande motivet först det är för sent men helst aldrig. Du lägger ut fällor och missledande motiv och andra hinder för att hålla ett hinder borta från sanningen och det verkliga motivet och för det så behövs ett djupt och högt medvetet intellekt.

Och som du säger så kan man övertala sig själv och manipulera sig själv om man överbevisar eller lurar sig att tro tillräckligt starkt på det man lägger fram för sig själv att det är det man vill och igen så krävs ett starkt intellekt för detta för att man måste kunna lägga fram beviset och andra övertalande faktorer för att kunna så att säga "hjälpa" en över ett moraliskt hinder eller liknande.
Men en sådan person med dessa egenskaper som i det förstnämnda och i det sistnämnda är med all säkerhet en - psykopat måste jag påstå då han tar till ett sjukt beteende men igen så måste jag framhålla att det finns en gråskala som man ska ha i åtanke eftersom att inget är svart och vit. Vad denna gråskala är kommer jag inte att gå in på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in