2004-10-31, 02:39
Medlem
Österorts avatar
Har haft lite planer på att läsa till civilekonom men slarvade lite sista året i gymnasiet vilket resulterade i att mina betyg ger mig ett snitt på endast runt 13-14 (behörigheten för högskolestudier finns dock där).

Känner inget större intresse för att ödsla ngn längre tid på komvux, så tänkte försöka gena genom högskoleprovet. Vet inte riktigt hur det kommer gå, så gäller ha en reservplan och lekte därför med tanken att man skulle skicka dit ngn annan som skriver det åt en.

Ngn på detta eminenta forum som har erfarenhet av sådant? Hur noga kollas legitimationen, tips, vad kan straffet ifall man åker fast bli etc?
2004-10-31, 02:46
Medlem
Laments avatar
"Du måste ha med dig legitimation när du ska genomföra provet. Om du inte kan legitimera dig får du inget provresultat. Legitimationen ska självklart vara giltig och måste ha helt inplastat foto, som ska vara välliknande."

"..eller fuskar på något annat sätt, får du hela ditt provresultat ogiltigförklarat."

Om din kompis är tillräckligt lik dig ser jag egentligen inget sätt för dem att upptäcka ditt fusk. Om de misstänker att din kompis inte är den han legitimerar sig som blir han säkerligen bara avvisad från provlokalen, tveksam till att de skulle dra igång en ordentlig process.

Allt hänger då förmodligen på att han ska komma igenom legitimationskontrollen..
2004-10-31, 02:55
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lament
"Du måste ha med dig legitimation när du ska genomföra provet. Om du inte kan legitimera dig får du inget provresultat. Legitimationen ska självklart vara giltig och måste ha helt inplastat foto, som ska vara välliknande."

"..eller fuskar på något annat sätt, får du hela ditt provresultat ogiltigförklarat."

Vart hittade du den källan?
2004-10-31, 02:01
Medlem
RigorMortiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Österort
Har haft lite planer på att läsa till civilekonom men slarvade lite sista året i gymnasiet vilket resulterade i att mina betyg ger mig ett snitt på endast runt 13-14 (behörigheten för högskolestudier finns dock där).

Känner inget större intresse för att ödsla ngn längre tid på komvux, så tänkte försöka gena genom högskoleprovet. Vet inte riktigt hur det kommer gå, så gäller ha en reservplan och lekte därför med tanken att man skulle skicka dit ngn annan som skriver det åt en.

Ngn på detta eminenta forum som har erfarenhet av sådant? Hur noga kollas legitimationen, tips, vad kan straffet ifall man åker fast bli etc?
Läs du ekonomi. Då ställer du knappast till någon skada med ditt falska högskoleprov. Knappast någon nytta heller iofs.
Enda problemet är väl att du får torka av dig allt adrenalin ur pannan efter en hel dag i det spännande yrket civilekonom. Det blir mycket servetter...

Ärligt talat: Fixa ditt eget prov. Vakterna kollar inte särskilt noga på ditt leg och rent teoretiskt går det säkert att blåsa högskoleverket. Jag är tacksam att du väljer just ekonomi, som knappast påverkar någon vare sig negativt eller positivt eftersom det är fullständigt menlöst.
2004-10-31, 02:09
Awaiting Email Confirmation
Hidekis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis
Vakterna kollar inte särskilt noga på ditt leg och rent teoretiskt går det säkert att blåsa högskoleverket. Jag är tacksam att du väljer just ekonomi, som knappast påverkar någon vare sig negativt eller positivt eftersom det är fullständigt menlöst.

Vakterna kollar inte särskilt noga? Den uppfattningen fick Verkligen inte jag när jag gjorde provet förra helgen. För det första så måste man anmäla sig minst några veckor i förtid, det namnet man anmälde sig med måste man sedan göra provet i (det går alltså inte att överlåta ens betalade prov åt någon annan).
Så fort du kommer i i provlokalen så kontrollerar provledaren din legitimation och kollar så att bilden stämmer och att namnet överensstämmer med namnet man anmälde sig i.
Provet består som bekant i 5 olika delar, med rast efter varje del, innan varje ny provdel påbörjas så kontrollerar provledaren en legitimation, och skriver sin namnteckning på ens provblankett för att styrka att rätt person har gjort provet.

Med andra ord, jag tror att det är ganska svårt att fuska på HP.
2004-10-31, 02:11
Medlem
Ett bra falskleg skulle hjälpa dig....

Men åker du fast blir det inte kul.
2004-10-31, 02:14
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hideki
Vakterna kollar inte särskilt noga? Den uppfattningen fick Verkligen inte jag när jag gjorde provet förra helgen. För det första så måste man anmäla sig minst några veckor i förtid, det namnet man anmälde sig med måste man sedan göra provet i (det går alltså inte att överlåta ens betalade prov åt någon annan).
Så fort du kommer i i provlokalen så kontrollerar provledaren din legitimation och kollar så att bilden stämmer och att namnet överensstämmer med namnet man anmälde sig i.
Provet består som bekant i 5 olika delar, med rast efter varje del, innan varje ny provdel påbörjas så kontrollerar provledaren en legitimation, och skriver sin namnteckning på ens provblankett för att styrka att rätt person har gjort provet.

Med andra ord, jag tror att det är ganska svårt att fuska på HP.

Du tänkte inte speciellt mycket på att man kan anlita någon som ser väldigt lik ut en själv? Det var juh det Österort skrev om..
Varför skulle det bli problem om någon som är lik "Österort", gör högskoleprovet åt honom?
2004-10-31, 02:17
Medlem
Vet syskon( Enäggstvillingar) som skrivit högskoleprov åt varandra. ( lika som bär)
2004-10-31, 02:19
Medlem
toonyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internet
Vet syskon( Enäggstvillingar) som skrivit högskoleprov åt varandra. ( lika som bär)

Varför skriva åt varandra när dom isåfall kunde skrivit ett åt sig själva?

Du kanske menade att en av dem, skrev bådas högskoleprov..?
2004-10-31, 02:20
Medlem
Laments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toonyy
Vart hittade du den källan?
Officiella hemsidan: http://hogskoleprov.umu.se/hprov/hp-praktisk.html
2004-10-31, 02:27
Medlem
Österorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RigorMortis
Läs du ekonomi. Då ställer du knappast till någon skada med ditt falska högskoleprov. Knappast någon nytta heller iofs.
Enda problemet är väl att du får torka av dig allt adrenalin ur pannan efter en hel dag i det spännande yrket civilekonom. Det blir mycket servetter...

Ärligt talat: Fixa ditt eget prov. Vakterna kollar inte särskilt noga på ditt leg och rent teoretiskt går det säkert att blåsa högskoleverket. Jag är tacksam att du väljer just ekonomi, som knappast påverkar någon vare sig negativt eller positivt eftersom det är fullständigt menlöst.

Intressant! Vad läser du själv för ngt? Ifs, fixar man 1.9-2.0 kanske man borde satsa på nåt högre.. Nä, får snart börja söka mig till campusområdena efter fattiga studenter som vill tjäna en hacka.
2004-10-31, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toonyy
Varför skriva åt varandra när dom isåfall kunde skrivit ett åt sig själva?

Du kanske menade att en av dem, skrev bådas högskoleprov..?

Ja precis.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in