• 1
  • 2
2006-10-24, 11:45
Medlem
Skints avatar
Har ni saker som blir ståendes i era kylar eller skafferier? Saker ni inhandlar men sedan aldrig använder?

Jag har en burk ajvar och en burk tonfisk i vatten som har stått i evigheter. När jag skall laga mat så undviker jag dessa burkar på ett magiskt vis. Har ni några liknande saker som som bara blir stående, trots att det känns väldigt bra vid inköpet?

Om någon har tips på vad jag skall göra med min tonfisk och ajvar tas det tacksamt emot!
Citera
2006-10-24, 11:50
Medlem
filofaxs avatar
Vad är ajvar för något?

Tonfisk i vatten brukar jag använda till följande:
Nyttig pastasallad
Fullkornsmakaroner
Tonfisken
Kokt ägg
Salladsmix

Dressing
Lättfil
Vitlök

Skitenkelt, inte så jättegott men däremot nyttigt.

Själv brukar jag ha kidneybönor i skafferiet.
Vad ska man göra med dom?
Citera
2006-10-24, 11:50
Medlem
Roger Pontares avatar
Såser! I massor! Hela översta hyllan i kylen är full av såser som man använder då och då, vissa används aldrig. Ska nog ta och rensa den nån dag snart, undrar hur många som överhuvudtaget fortfarande är ätbara...

Tonfisk på burk, gör en sallad kanske...med ägg och anjovis så har du vips en sallad niçoise!
Citera
2006-10-24, 11:51
Medlem
filofaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Såser! I massor! Hela översta hyllan i kylen är full av såser som man använder då och då, vissa används aldrig. Ska nog ta och rensa den nån dag snart, undrar hur många som överhuvudtaget fortfarande är ätbara...

Tonfisk på burk, gör en sallad kanske...med ägg och anjovis så har du vips en sallad niçoise!
Ah just. Ägg brukar jag slänga i salladen.
Bra där. Editerar.
Citera
2006-10-24, 12:01
Medlem
Skints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filofax
Vad är ajvar för något?

Tonfisk i vatten brukar jag använda till följande:
Nyttig pastasallad
Fullkornsmakaroner
Tonfisken
Kokt ägg
Salladsmix

Dressing
Lättfil
Vitlök

Skitenkelt, inte så jättegott men däremot nyttigt.

Följande är snott från wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ajvar

Citat:
Ursprungligen postat av Wiki
Ajvar är en sås som görs framför allt av paprika, olivolja och salt, men som även kan innehålla rostad aubergine, vitlök, chilipeppar och diverse andra kryddor.

Hehehe tror att jag med har en påse bönor liggandes någonstans. Men tack för salladstipset. Skall ta och göra detta idag så att jag äntligen blir av med tonfisksburken! Den bara ligger på hyllan och skrattar åt mig.
Citera
2006-10-24, 14:17
Medlem
Här kommer ett litet 'retro'

Kreolifirre
3burkar tonfisk (eller lax)
1 burk ananasringari juice
3 dl kokt långkorn ris
1 dl salta nötter
100g tinade skalade räkor
SÅS
1 tub majjonäs
1 burk cremefraiche
1 tsk curry
tsk cayennepeppar
1 nypa salt o socker

Koka riset,låt svaln o bred ut ett lager på servfat.
Bred ut fisken över riset.
Blanda såsen o bred över firren.
Dekorera m halv ananasringar,strö över räkor o nötterna.
Servera med en sallad.

Vassego' Skinten
o ni andra med som halkat in på trå'n...
Citera
2006-10-24, 14:30
Medlem
Mysonoxens avatar
Jag skulle nog röra ihop tonfisken med majonnäs och servera på en toast med ett salladsblad till.

Sedan fritera lite potatisklyftor och använda ajvar som dipp till dessa.

En god öl till och du har en perfekt liten kvällsmåltid
Citera
2006-10-24, 14:54
Medlem
von Schmerzs avatar
Ajvar är gott att göra en köttfärsås av. Blanda lika delar krossade tomater och ajvar. Jag såg även ett matlagningsprogram där kocken använde ajvar för att binda ihop viltfärs till biffar, men det har jag aldrig fått bra när jag testat. De faller sönder för lätt. Jag kan även tänka mig att det är gott att blanda med creme fraiche och ha tillsammans med fisk eller kyckling.

Citat:
Ursprungligen postat av filofax

Kidneybönor kan man ha till allt! Jag äter dem flera gånger i veckan i sallader, grytor eller mosade med gaffel och olja som röra istället för kött. Passar mycket bra ihop med chili! Klassisk svensk chili con carne får ett lyft med kidneybönor tillsammans med eller istället för de vanliga vita i tomatsås.
Citera
2006-10-24, 14:57
Medlem
woofers avatar
Har en burk äkta SPAM i mitt skafferi vet inte riktigt vad jag ska göra av den eller om jag ens känner för att äta den.

Tonfisk smakar ju förvisso rätt ok i sallad. Jag brukar undvika att äta den för ofta då tonfisken är havets egen lilla slasktratt, och verkar leva på tungmetaller vilket i sin tur gör att köttet inehåller rätt mycket tungmetaller.
Citera
2006-10-24, 14:59
Medlem
Roger Pontares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Jag skulle nog röra ihop tonfisken med majonnäs och servera på en toast med ett salladsblad till.

Sedan fritera lite potatisklyftor och använda ajvar som dipp till dessa.

En god öl till och du har en perfekt liten kvällsmåltid

Slurp, nu blev man fan sugen på att göra detta ikväll, lät ju hur enkelt och gott som helst!
Citera
2006-10-24, 15:24
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Har en burk äkta SPAM i mitt skafferi vet inte riktigt vad jag ska göra av den eller om jag ens känner för att äta den.

Hehe spam = Stuff Posing As Meat, bästa vore nog att kasta eller ge till hunden ifall den vart olydig
Citera
2006-10-24, 16:04
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Pontare
Slurp, nu blev man fan sugen på att göra detta ikväll, lät ju hur enkelt och gott som helst!

Japp en enkel och smaklig rätt som inte tar lång tid att svänga ihop
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in