2006-10-24, 00:55
Medlem
Tänkte ta min FB oskuld nu och starta en tråd om recept på maträtter som går att laga för mindre en 20 kr.

några förslag ?
Citera
2006-10-24, 00:57
Medlem
Flärps avatar
Gå till närmaste skola och fråga om recept, portitionerna man får där kostar ju ca 10 kr styck, vilket är mindre än vad fängelsematen kostar per portition.

Funkar säkert.
Citera
2006-10-24, 01:05
Medlem
Squalos avatar
Du kan ju få massor av mat för under 20 kr / portion!

Spaghetti och tonfisksås ger jag som första förslag.
Citera
2006-10-24, 01:10
Medlem
tjaboooos avatar
finhackat stekt bacon(eller tärnad bacon om man vill fuska men blir inte riktigt lika bra) i kokta makaroner med bacon smakar helt ok.

köper iblad pommesfrites från en lokal pizzeria, 15kr för en portion och är tillräckligt för man ska bli inte proppmätt men hyggligt mätt.
Citera
2006-10-24, 01:11
Medlem
roppans avatar
2 cheeseburgare på McDonalds. Lägger du sen till 2 kronor och överskrider din budget med samma belopp får du en valfri dipsås att klämma ur i burgarna.
Citera
2006-10-24, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mendaa
Tänkte ta min FB oskuld nu och starta en tråd om recept på maträtter som går att laga för mindre en 20 kr.

några förslag ?

Vet du om att det går att laga mat i hemmet?

Spelar ingen som helst roll vad du åstadkommer i köket hemma, så blir det billigare än att du äter ute= Dagens rätt.
Dessutom är ingen mat du äter ute näringsriktig(alltså dyrare i det långa loppet än den är billigare- snålheten bedrar visheten); den mat du själv köper och tillagar hemma innehåller mer näring än annan mat av idag.
Jaa, detta så länge du inte kan odla egen mat i form av både kött och grönsaker, vill säga.
Ja, ingen snabbmat att "laga till i hemmet" är näringsriktig, heller(bäst att tillägga).
Citera
2006-10-24, 01:16
Medlem
roccosiffredis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roppan
2 cheeseburgare på McDonalds. Lägger du sen till 2 kronor och överskrider din budget med samma belopp får du en valfri dipsås att klämma ur i burgarna.
Klockrent förslag, det kommer bli nästa sak jag beställer på McDonalds.
Citera
2006-10-24, 01:17
Medlem
tomhul844s avatar
1.ett par frallor for 1-2kr/st, nagra salamiskivor som palagg och nagon varma koppen eller soppa.

relativt nyttigt, mattande och gott

2.Ett litet paket snabbmakaroner och korv

3. ror ihop makaroner, stekt skivad bacon, kryddor och ett agg
Citera
2006-10-24, 01:18
Medlem
roppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Vet du om att det går att laga mat i hemmet?

Nu var det ju just recept på mat han frågade efter. Recept på mat där sammanlagda råvarukostnaden inte överskrider 20 kronor.

Mitt svar var tramsigt så jag bjuder på 2(!) "recept" =

1 burk pesto
1 falukorvsring
Valfri pasta

Detta räcker till flera mål mat och slutar nog inte på mer än 10 kr / servering.

Sen kan du göra äggröra på en skvätt mjölk, något ägg och hacka ner lite skinka eller liknande. Gott, mättande, billigt och nyttigt.
Citera
2006-10-24, 01:19
Medlem
Madchilds avatar
20 kronor för en portion är ingen jättetight budget direkt.
Korv, färs, kyckling, skinka, fisk t ex kan du göra prima käk av för 20 riksdaler.
Citera
2006-10-24, 01:20
Medlem
Mr Coffees avatar
Omelett.

Baskisk är god, med lök, paprika och tomat...och 2-3 ägg då givetvis.
Citera
2006-10-24, 01:20
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomhul844
1.ett par frallor for 1-2kr/st, nagra salamiskivor som palagg och nagon varma koppen eller soppa.

relativt nyttigt, mattande och gott

2.Ett litet paket snabbmakaroner och korv

3. ror ihop makaroner, stekt skivad bacon, kryddor och ett agg

Relativt nyttigt? Vitt mjöl, fett och socker. Nej, det är relativt onyttigt!

Med tjugo kronor som budget kan man laga det mesta, till och med steka en köttbit, fixa potatis och en sås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in