2006-10-23, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
nu börjar de likna nåt, har du en sjysst lösning även om den är svår ?

ska absolut testa.

bra där, arbetslös eller morgonpigg ?
de där två min extra är extremt jobbiga, när man sätter sig yrvaken och vet knappt vad man heter, man fryser som fan och vill inget hellre än att försvinna därifrån.

Problem är ju till för att lösa sig, inte skapa sig. Men så bra att det ser ut att ha löst sig, då.
Citera
2006-10-23, 20:22
Medlem
systems avatar
Snabb lösning innan eventuellt fel är åtgärdat:
Dra på AC:n. Vetetusan varför det funkar, men det gör det.
Citera
2006-10-23, 20:36
Medlem
Avva66s avatar
Kolla om golvmattan är blöt, då får du imma på rutorna, och om du har omställare för in eller utluft så kolla så den står på utluft.
Citera
2006-10-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Snabb lösning innan eventuellt fel är åtgärdat:
Dra på AC:n. Vetetusan varför det funkar, men det gör det.
Fukten kondenserar i AC:n. Torr luft torkar bort imman bättre än fuktig.
Citera
2006-10-23, 20:55
Medlem
Bananas avatar
Hade samma problem med en bil. Fukt fanns då i golvmattorna. Känn efter om så är fallet.

Lösning: Har du tillgång till garage/elplint/strömuttag/skarvsladd så ta bort gummimattorna, dra in en kupevärmare och sätt på max värme. Låt ett eller två fönster glipa något (det ena pga att du drar in sladden där), för att få ut fukten från bilen. Låt sedan fläkten dra helst ett dygn. Sen har du en torr bil och imman är förhoppningsvis borta för ett bra tag framöver iallafall.

Sen kan du ju kolla över gummimattorna, om det är hål på dem osv. Byt isåfall. Ett annat knep är att sedan lägga dagstidningar under mattorna, de drar åt sig fukten mycket bra.
Citera
2006-10-23, 21:52
Medlem
Diablos avatar
Att ha rena rutor håller imman borta också.
Citera
2006-10-23, 21:57
Medlem
IMPlicits avatar
Precis som flera nämnt är nog de bästa sätten att antingen dra på ACn på full fräs eller starta en kupévärmare, t.ex. innan du äter frukost, så är bilen lagom gosig och fin när det är dags att fara iväg.
Citera
2006-10-23, 21:59
Medlem
Mesharrys avatar
Det absolut enklaste sättet att undvika imma är att ställa en kopp med ungefär 0.5 dl salt i bilen på kvällen.
Citera
2006-10-23, 22:01
Bannlyst
Du verkar ha fukt i bilen, jag har använt mig av nåt som hette torrboll och fanns på biltema eller clas ohlson förr (jag hade ford då, kronisk is på insidan vintertid) och kostar någon tia. En liten hink med en fuktabsorberande grej på som samlar vatten. Eller skaffa garage.

Fukt i bilen kan komma in på många sätt, kolla värmepaket och taklucka/rutlister, du kanske är kvinna med dirty tankar, du kanske lämnar mcdonaldscolan på golvet med is kvar i, osv..
Citera
2006-10-23, 22:02
Medlem
Ställ in en torrboll i en hink (så den inte välter). Imfritt på höstmornarna och, ännu bättre; frostfritt på insidorna på vintern. Det är inte lätt att skrapa rutan på insidan.
Och såklart, kolla så inte mattorna är sura, dra inte in snö på vintern.
Och när man kommer hem till sig, kupén är varm och full med fuktig luft av din utandning, avdunstning från golv osv; vädra lite snabbt ut med korsdrag så finns det inget fuktöverskott i kupéluften kvar som kan kondensera på rutorna.

..mina 50 öre.

Edit: tvåa på bollen... torrbollen alltså
Citera
2006-10-24, 02:42
Medlem
tjaboooos avatar
liten 12v kupevärmare som blåser mot rutan kanske kan va nåt annars.
Citera
2025-02-14, 18:24
Vissa dagar (på morgonen) när jag kör i min bil till mitt jobb immar framrutan igen efter några hundra meter. Jag fattar inte vad det beror på. Jag har skrapat och det ser ok ut när jag startar. När man väl kommit ut i trafiken finns inget annat val än att köra. Sedan har jag nojja i ett par dagar ifall jag typ kört på någon. Men visst hörs väl en duns i så fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in