• 1
  • 2
2006-10-23, 17:56
Medlem
Flytande_argots avatar
Är det någon som har nån bra sida eller ett antal exempel på slogans och motiveringar som vunnit i olika butiks- tidningstävlingar?

Ta en sån här "standardtävling" t.ex: http://pcforalla.idg.se/tavling/

De två frågorna kan ju alla få fram svaret på. Det som avgör är ju vilken motivering man kommer med. Finns det någon som vet hur man ska formulera sig för att ha bäst chans att vinna? Finns det någon sorts formel man bör använda sig av?

Min tanke är givetvis att det går att öka sina möjligheter rätt rejält om man får se typ 100 vinnande bidrag från olika tävlingar.

Nån som vet?
Citera
2006-10-23, 18:47
Bannlyst
Den bästa slogan jag vet är "Fyffes - så lättsmält så det smakar skit redan i munnen!"
Citera
2006-10-24, 09:32
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Har för mig att jag för några år sedan läste om en liknande tävling där man kunde vinna en laptop genom att skriva en slogan, att juryn närmast satt och suckade över tusen och åter tusen förslag på temat "huvudet under armen", och hur man slutligen i stället gav den till en flicka i 12-13-årsåldern som inte formulerat någon slogan utan bara rakt upp och ner skrivit att hennes familj verkligen behövde datorn - tror att det var någon handikappad lillebror med i bilden också. Sådant kan kanske gå hem hos de hemligen hjärtnupna humanister som reklamgubbar inte sällan är under sin kostnadseffektiva yta.

Spontant skulle jag dock gissa att juryn i de flesta sådana här tävlingar inte sitter och lusläser varje bidrag utan kanske tvärtom först kastar 9/10 av breven och sedan rätt slumpmässigt utser en segrare bland de kvarvarande. Vad vet jag, men det känns inte som att de har anledning att lägga ned så mycket tid och kostnader på det ledet i kampanjen, som annars säkert kan vara påfrestande nog - Rune Moberg har berättat om hur Vecko-Journalen år 1923 anordnade en tävling av detta slag, och hur man när svaren strömmade in enligt uppgift skall ha upptäckt att det skulle ta fyra år att gå igenom alltsammans, och därför hastigt fick skriva om reglerna för tävlingen. Men det viktiga är väl uppmärksamhetsvärdet vid tävlingsmomentet och vinstutdelandet; ingen utöver vinnaren bryr sig om den vinnande formuleringen i sig, den skall ju ändå inte användas vidare.

Fast möjligen kan en riktigt dålig vinnare ändå väcka negativ uppmärksamhet i vissa sammanhang. Bure Holmbäck skriver i sin Limerickboken några roligt elaka sidor om diverse usla limerickar som likväl utsetts till förstapristagare i limericktävlingar, bl.a. denna i en tävling som Kodak anordnade 1989/90:

Citat:
Ursprungligen postat av Bure Holmbäck
En förutseende herre från Limerick
klarar datajobben på ett kick.
Helst förstås med Verbatim diskett
vars informationen [!] ju är komplett
och ett Plus i namnet är mitt i prick.
/.../ Kodak Image gör gällande att dess vers "är en limerick", och förklarar att "priserna är i första hand evig ära och berömmelse och i andra hand bra Kodak produkter". Med den kvalitativa rangordningen - och med vinnarprestationer i nivå med juryns här dokumenterade omdöme - bör Kodaks konkurrenter kunna känna sig rätt lugna.
Citera
2007-11-27, 18:59
Medlem
Har tävlat i slogans i över 7 år,priser jag vunnit har bla blivit hemmabioprojektor,resa,dvdfilmer,knivset,mobiler,d igitalkamera mm,En bra slogans ska max innehålla 10 ord.
Citera
2007-12-02, 17:05
Medlem
arezons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle_gbg
Har tävlat i slogans i över 7 år,priser jag vunnit har bla blivit hemmabioprojektor,resa,dvdfilmer,knivset,mobiler,d igitalkamera mm,En bra slogans ska max innehålla 10 ord.

Vill du ge ett exempel på en av dina vinnande slogans?
Citera
2007-12-03, 15:49
Medlem
Läskigs avatar
tävlade en massa förut, och kom fram till att korta motiveringar som inte bestod av något fånigt rim gav bäst utdelning. Men i övrigt är det en yrkeshemlighet, man vill ju inte ha konkurrens.
Citera
2007-12-03, 16:05
Medlem
-jOE!s avatar
Har vunnit en massa saker, resor, dyr klocka, hotellnätter och en del roliga elektronikprylar, till det en en massa cds/filmer/böcker.

Slogans och tillvägagångssätt är såklart en hemlighet!

Men inbillar mig dock att många avstår att tävla när det krävs en slogan, dom tävlingarna tycker jag därför är bäst!
Citera
2007-12-03, 19:51
Medlem
Läskigs avatar
Vill du ha tips på slogans kan du iofs kolla in på t.ex. vinnarlistorna som presenteras här: http://www.blienvinnare.com/forum/vi...asc&start=1230
På många av dom står det vilken slogans det vinnande bidraget hade.
Citera
2009-03-11, 17:34
Medlem
engelsetts avatar
Min farbror har skickat in denna till en tävling där man kunde vinna en frysbox ( skrev under med sin frus namn ):
En sån vill jag ha så att köttet mitt blir hårt och kallt som en isbjörnspitt.
Citera
2009-03-11, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle_gbg

Haha 2 år senare känner du att modet kommer och du vågar äntligen skriva ditt första inlägg, detta är bara för bra för att vara sant.
Citera
2010-11-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sponsorn
Haha 2 år senare känner du att modet kommer och du vågar äntligen skriva ditt första inlägg, detta är bara för bra för att vara sant.

haha, dagens sanning.
Citera
2010-11-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Phinxy
haha, dagens sanning.

Som skrevs för över ett år sen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera