• 1
  • 2
2006-10-21, 23:50
Medlem
Hej!

Jag har en frga, som jag frvntar mig serisa svar p.

Jag har alltid undrat fljande: "r baltikumlnderna germanska? (rasmssigt stt)" Att blondt hr r ngonting som r karaktriskt fr norden det vet vi alla, samt bla gon. Om vi gr ner i europa s anser jag och av mycket mycket resande att det r fler av dem romanska lnderna och slaviska dr man har blondt hr (dem f dr r) som sedan har bruna gon istllet fr tvrt om.

Jag surfade runt lite och hittade detta. Citat: "Finland and Lithuania have the highest proportions of blue-eyed people, with at least 80% in both countries"

D snackar vi allts BLA, inte semi-bltt eller mot grnhllet.

Att det finns mycket ryssar i baltikum vet jag, s bespara mig den informationen!

mvh Andreas
Citera
2006-10-22, 01:31
Medlem
punks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epox
Hej!

Jag har en frga, som jag frvntar mig serisa svar p.

Jag har alltid undrat fljande: "r baltikumlnderna germanska?"

Jo, om dom talar svenska exempelvis...

Germaner r numera allmn benmning p de folk som talar germanska sprk (del av indoeuropeiska sprkfamiljen).
Bland de nu levande germanska sprken: engelska,tyska,nederlndska (med flamlndskan inrknad),frisiska (talas p de frisiska arna),jiddisch (utvecklats ur ldre tyska),svenska,danska,norska,islndska och friska.
Citera
2006-10-22, 01:40
Medlem
Nu menar jag iofs rasmssigt stt.
Citera
2006-10-22, 01:47
Medlem
Citat:
Nu menar jag iofs rasmssigt stt.

Balterna r helt enkelt balter och hrstammar frn den baltiska sprkstammen.
Citera
2006-10-22, 01:49
Medlem
Sprkstammar har vl inget att gra med sjlva mnniskan i sig och rasen. Finska r vl om jag inte minns fel, inget germanskt sprk men folket r nd germaner?
Citera
2006-10-22, 02:03
Medlem
Citat:
Sprkstammar har vl inget att gra med sjlva mnniskan i sig och rasen. Finska r vl om jag inte minns fel, inget germanskt sprk men folket r nd germaner?

Mjo sprkstammar visar ju varifrn befolkningen hrstammar.
Ariska eller indoeuropeiska sprk omfattar mestadels vst och centraleuorpeiska sprk.
Finnarna hrstammar t.ex. frn den finsk-urgiska sprkstammen
men historiskt sett har befolkningen invandrat sderifrn frn de baltiska staterna och sedan frn arktiska urbefolkningen sterifrn.
S de r vl vad jag vet inte arier.

Men fr att svara p din egentliga frga. Baltikum r inte germanskt (som r en del av den indoeuropeiska/ariska sprkstammen). Det r baltiskt.
Citera
2006-10-22, 02:10
Medlem
Denna trd kanske passar bttre hr?

http://www.flashback.org/forumdisplay.php?f=117

Edit: Vnd dig dit om du vill ha serisa svar. Trdar i det hr forumet slutar alltid med att Herr Haddock skriver ngonting, Tzahal dementerar det som just skrivits, Black panther skriver obcena saker till Herr Haddock (grna p engelska) och sen r cirkusen igng!
Citera
2006-10-22, 02:33
Medlem
punks avatar
Citat:

Finnar r germaner om dom talar svenska...
Citera
2006-10-22, 18:37
Medlem
christgrinders avatar
Man talar i dag inte i begrepp som "germansk" nr det gller raser. Men dremot finns det ju germansk kultur, germanskt folk och sprk. Finnar br exempelvis inte benmnas som germaner(med tanke p historia och sprk, delvis kultur) men det gr dem inte srkilt rasligt olika svenskarna.

Delar av baltikum och Polen benmns ofta som forna stgermanska, trots att de inte lngre talar ett germanskt sprk. Likadant r det med fransmnnen som talar ett romanskt sprk men hrstammar frn det gremanska folket frankerna.
Citera
2006-10-22, 19:12
Medlem
onits avatar
Jag trodde balterna var uppblandade slaver, och manga slaver ar ju blonda. Men estniska ar ett finskugriskt sprak, och lettiska och litauiska ar de enda kvarlevande baltiska sprak som finns. Svart att saga alltsa.
Citera
2006-10-26, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humphrey
Mjo sprkstammar visar ju varifrn befolkningen hrstammar.
Ariska eller indoeuropeiska sprk omfattar mestadels vst och centraleuorpeiska sprk.
Finnarna hrstammar t.ex. frn den finsk-urgiska sprkstammen
men historiskt sett har befolkningen invandrat sderifrn frn de baltiska staterna och sedan frn arktiska urbefolkningen sterifrn.
S de r vl vad jag vet inte arier.

Men fr att svara p din egentliga frga. Baltikum r inte germanskt (som r en del av den indoeuropeiska/ariska sprkstammen). Det r baltiskt.

Jag mste rtta mig sjlv hr lite. Baltiska r en indoeuropeisk underkategori men r inte germanskt. Finska tillhr dock inte den indoeuropeiska sprkstammen.
Citera
2006-10-30, 23:44
Bannlyst
Rent kulturellt s r Baltikum av baltisk kultur. Rasmssigt s r balter en blandning av baltoider, germaner och slaver. Den baltiska befolkningen med mest germansk arvsmassa r Estland.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in