Citat:
Ursprungligen postat av bohonos
Hur kan en karriär vara sorglig men samtidigt ganska framgångsrik?
Scotts ekonomiska sinne kanske är eller var sorgligt men hans karriär var väldigt framgångsrik:
Wikipedia: George Scott, tidigare George Cramne, född 1966 i Liberia, svensk boxare som tog OS-silver 1988 och 5 SM-guld innan han blev proffs i USA 1991. Blev 1995 världsmästare i lättvikt då han vann WBU-titeln. En titel han behöll fram till 1997.
OS-silver är inte någonting jag spottar på i alla fall.
Det sorgliga ligger i att karriären störtdök i och med tvisten med Gary Trevett (managern). Dubbelt sorgligt att hans ekonomi också störtdök. Jag hade sannerligen unnat honom ett liv utan finansiella bekymmer.
Jag spottar verkligen inte på Scott, tvärtom. "Ganska framgångsrik" är, när jag tänker efter, snålt tilltaget. OS-silver som amatör och bland de fem-tio bästa i världen som proffs är sannerligen inte fy skam.
WBU:s världsmästartitel kan man ta med en nypa salt (han blev förbundets allra första mästare), men matchen då han knep titeln, mot världsboxaren Rafael Ruelas, är minnesvärd. Matcherna mot Naas Scheepers, Homer Gibbens och Robert Rivera minns jag också med välbehag. liksom första WBU-titelförsvaret mot Shane Gannon som Scott knockade i första ronden. En sådan slagstyrka såg man sällan hos honom.
Det är fortfarande ett mysterium hur Scott kunde bli så tröttkörd mot Jake Rodriguez. Det hände aldrig annars, varken före eller efter matchen mot "The Snake".