Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
De finns att köpa nästan överallt där det finns biltillbehör. Mekonomen, Biltema, Jula, Micro och självklart hos speciella "styling"-butiker.
biltema har bara enkla eloxerade men ska ta en titt på mekonomen för dom bor ja nästan granne med.
Citat:
Ursprungligen postat av Edil_
Det är ju som så att på bil är väl i stort sett allting som lyser blått/rött förbjudet? Har jag fattat det som. För det kan tolkas som uttryckningsfordon. Men jag menar, vem fan tar en moppe som ex. polis? Så gäller lagen mopeder, eller bara bilar? Hade själv lite blått krimskrams på min kära scooter, som, förhoppningsvis, lever och mår bra

såvittjagvet så är all form av ljusstyling förbjudet på moped och det finns dom som åkt på det men dom flesta poliser verkar se mellan fingrarna sålänge ljuskällan i sej inte syns.
blå saftblandare har jag genom åren hört av och till skall va förbjudet för allt som inte är uttryckningsfordon men rött är väl inte så vanligt.
Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
En mopedist har det som styling

måhända men för en annan som är snudd på osynlig för nån som kommer rakt från sidan så skulle dom göra att man syns betydligt bättre, jag såg honom köra förbi på en runt 70m och syntes tydligt vart han var var han skulle och att det inte var en bil pga det korta "axelavståndet"
Citat:
Men har för mig att det blev eu lag när 2006 kom och att det blev lagligt att ha lysrör under bil/moppe mm. Men vet inte någon annan som vet bättre kanske?
mer än jag hört.
tog en snabb titt på moppenet och en polis där hade skrivit "nya rön från vägverket" så får inget ljus utöver vad fordonet kommer med som orginal finnas överhuvudtaget, tänk på att hela diskussionen gällde dom olika former av mopeder som finns.
hittade även en kommentar från en person som påstår att polisen sagt till honom att alla färger går bra utom blått då det är uttryckingsfärg oavsett om ljuskällan syns eller inte.
hittade en annan kommentar om att rött också skulle va förbjudet då det är en stoppfärg.
men vill man va säker kan man alltid kontakta farbror polisen själv.