• 1
  • 2
2006-10-21, 19:49
Medlem
tjaboooos avatar
hallå.
såg en moppedist idag som hade lysande ventilhattar, dom lyste gult och han syntes betydligt bättre från sidan i mörkret men är det nån som vet vad svensk lag säger om sånt ?

Mvh Tjaboooo
Citera
2006-11-15, 06:06
Medlem
tjaboooos avatar
humpelibump

nån som vet var man kan få tag på såna ventilhattar ?
Citera
2006-11-15, 06:17
Medlem
666Hates avatar
http://www.blueride.se/ventilhatt-fi...4d16e339267b07

Varsegod....
Citera
2006-11-15, 07:18
Medlem
k0rv3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
hallå.
såg en moppedist idag som hade lysande ventilhattar, dom lyste gult och han syntes betydligt bättre från sidan i mörkret men är det nån som vet vad svensk lag säger om sånt ?

Mvh Tjaboooo

En mopedist har det som styling

Men har för mig att det blev eu lag när 2006 kom och att det blev lagligt att ha lysrör under bil/moppe mm. Men vet inte någon annan som vet bättre kanske?
Citera
2006-11-15, 13:17
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 666Hate
http://www.blueride.se/ventilhatt-fi...4d16e339267b07

Varsegod....

trevliga saker skall nog slänga på det på vinterbilen
Citera
2006-11-15, 14:03
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
humpelibump

nån som vet var man kan få tag på såna ventilhattar ?
De finns att köpa nästan överallt där det finns biltillbehör. Mekonomen, Biltema, Jula, Micro och självklart hos speciella "styling"-butiker.
Citera
2006-11-15, 16:06
Medlem
Edil_s avatar
Det är ju som så att på bil är väl i stort sett allting som lyser blått/rött förbjudet? Har jag fattat det som. För det kan tolkas som uttryckningsfordon. Men jag menar, vem fan tar en moppe som ex. polis? Så gäller lagen mopeder, eller bara bilar? Hade själv lite blått krimskrams på min kära scooter, som, förhoppningsvis, lever och mår bra
Citera
2006-11-15, 16:28
Medlem
scouhounds avatar
Jag förstår mycket väl varför dessa blivit förbjudna enligt lag, hade själv gärna stått i spetsen för detta...

Något jag länge frågat mig är varför man inte även har straffat den som uppfann dem enligt lag... gärna med ett mycket hårt straff då dessa ventilhattar strider mot allt som har med smak, vett, design och inte minst borde klassas som förargelseväckande beteende.
Citera
2006-11-15, 16:40
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMPlicit
De finns att köpa nästan överallt där det finns biltillbehör. Mekonomen, Biltema, Jula, Micro och självklart hos speciella "styling"-butiker.
biltema har bara enkla eloxerade men ska ta en titt på mekonomen för dom bor ja nästan granne med.

Citat:
Ursprungligen postat av Edil_
Det är ju som så att på bil är väl i stort sett allting som lyser blått/rött förbjudet? Har jag fattat det som. För det kan tolkas som uttryckningsfordon. Men jag menar, vem fan tar en moppe som ex. polis? Så gäller lagen mopeder, eller bara bilar? Hade själv lite blått krimskrams på min kära scooter, som, förhoppningsvis, lever och mår bra
såvittjagvet så är all form av ljusstyling förbjudet på moped och det finns dom som åkt på det men dom flesta poliser verkar se mellan fingrarna sålänge ljuskällan i sej inte syns.
blå saftblandare har jag genom åren hört av och till skall va förbjudet för allt som inte är uttryckningsfordon men rött är väl inte så vanligt.

Citat:
Ursprungligen postat av k0rv3n
En mopedist har det som styling
måhända men för en annan som är snudd på osynlig för nån som kommer rakt från sidan så skulle dom göra att man syns betydligt bättre, jag såg honom köra förbi på en runt 70m och syntes tydligt vart han var var han skulle och att det inte var en bil pga det korta "axelavståndet"

Citat:
Men har för mig att det blev eu lag när 2006 kom och att det blev lagligt att ha lysrör under bil/moppe mm. Men vet inte någon annan som vet bättre kanske?
mer än jag hört.
tog en snabb titt på moppenet och en polis där hade skrivit "nya rön från vägverket" så får inget ljus utöver vad fordonet kommer med som orginal finnas överhuvudtaget, tänk på att hela diskussionen gällde dom olika former av mopeder som finns.

hittade även en kommentar från en person som påstår att polisen sagt till honom att alla färger går bra utom blått då det är uttryckingsfärg oavsett om ljuskällan syns eller inte.

hittade en annan kommentar om att rött också skulle va förbjudet då det är en stoppfärg.

men vill man va säker kan man alltid kontakta farbror polisen själv.
Citera
2006-11-15, 17:15
Bannlyst
Citat:
biltema har bara enkla eloxerade men ska ta en titt på mekonomen för dom bor ja nästan granne med.

såvittjagvet så är all form av ljusstyling förbjudet på moped och det finns dom som åkt på det men dom flesta poliser verkar se mellan fingrarna sålänge ljuskällan i sej inte syns.
blå saftblandare har jag genom åren hört av och till skall va förbjudet för allt som inte är uttryckningsfordon men rött är väl inte så vanligt.

måhända men för en annan som är snudd på osynlig för nån som kommer rakt från sidan så skulle dom göra att man syns betydligt bättre, jag såg honom köra förbi på en runt 70m och syntes tydligt vart han var var han skulle och att det inte var en bil pga det korta "axelavståndet"

mer än jag hört.
tog en snabb titt på moppenet och en polis där hade skrivit "nya rön från vägverket" så får inget ljus utöver vad fordonet kommer med som orginal finnas överhuvudtaget, tänk på att hela diskussionen gällde dom olika former av mopeder som finns.

hittade även en kommentar från en person som påstår att polisen sagt till honom att alla färger går bra utom blått då det är uttryckingsfärg oavsett om ljuskällan syns eller inte.

hittade en annan kommentar om att rött också skulle va förbjudet då det är en stoppfärg.

men vill man va säker kan man alltid kontakta farbror polisen själv.

och gult är blinkers - så det får väl bli grönt då?
Citera
2006-11-15, 17:22
Medlem
tjaboooos avatar
nja orange används även för positionsljus och reflexer så torde ju därför va en färg sm är ok att använda.

exempelvis lastbilar kan va utsmyckade med oranga positionsljus och då se ut som rullande granar.
cyklar ska ha oranga refler åt sidorna, vissa mopeder skall ha oranga reflexer även framåt och bakåt.
Citera
2006-11-15, 17:34
Medlem
IMPlicits avatar
Citat:
ska ta en titt på mekonomen för dom bor ja nästan granne med.
Där vet jag att de finns. Jag sommarjobbade på deras centrallager i somras, och plockade bland annat sådana.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in