2006-10-20, 14:32
Medlem
cosmic_dancers avatar
Har ni några tips på bra mat enligt gi tänket som man kan lga till på helgerna? Drt ska helst inte vara dyrt eller allt för kåprngligt att laga. Det har blivit mycket kyckling i olika former under helgerna och lite väl mycket chicken nuggets emellanåt. Man vill ju ha lite godare och festligare mat under helgen. ge mig tips.
Citera
2006-10-20, 15:59
Medlem
mankers avatar
tråkigt svar: gå in på expressen eller aftonbladets hemsidor och kolla på deras Gi-recepts-sidor. de brukar dessutom ha helgspecialer.
Citera
2006-10-21, 01:02
Medlem
cosmic_dancers avatar
jag hittade en sida med gi-recept som de smalat ihop från andra sidor. Hittade en del. Vill ha mer. har ni några egna hopkok?
Citera
2006-10-21, 11:32
Medlem
Hamburgare med mycket dressing och feta pommes frittes har lågt GI.

En stor stek med fet potatissallad till har lågt GI.

En fin köttgryta med grädde och svamp etc i samt ris har lågt GI.

Bara att välja.

[EDIT] Kom på en till, en kebabpizza har garanterat lågt GI! Den är fin.
Citera
2006-10-21, 23:28
Medlem
cosmic_dancers avatar
pommes frites kan väl kanppast vara låg gi? Om man gör egna kanske och använder sötpotatis.

ska ju vara någorlunda nyttigt.
Citera
2006-10-21, 23:50
Medlem
WaRs avatar
Vad är GI, och varför ska man käka mat med lågt sådant?
Citera
2006-10-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
pommes frites kan väl kanppast vara låg gi? Om man gör egna kanske och använder sötpotatis.

ska ju vara någorlunda nyttigt.

Dels är det ju rätt svårt att mäta GI, t.ex. bakad potatis som är utmärkt mat med fått dåligt rykte varierar mellan 55 och 110 i olika mätningar. Men potatis får relativt högt GI tror jag ja, om man inte dränker det i fett. Det är lite det jag ville komma fram till, GI säger ingenting alls om hur nyttigt ett mål mat är. Dessutom skulle den feta hamburgaren till sänka GI ytterliggare på måltiden, förmodar jag i alla fall.

Ett annat exempel är. Kokt potatis, om du kokar den och sedan förvarar potatisen i kylen för att sedan värma den dagen efter. Då har den rejält lågt GI. Men jag är extremt tveksam om att det i praktiken skulle spela någon minsta roll.

Gör du hemmagjorda pommes utan att dränka dem i fett eller något så är de nyttiga, strunta i att försöka uppskatta GI och ät dem. Det är näringsrik bra mat. Det är det som spelar någon roll.
Citera
2006-10-22, 11:12
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WaR
Vad är GI, och varför ska man käka mat med lågt sådant?

GI står för glykemiskt index och är en påhittad hokuspokus-metod för att gå ned i vikt. Vissa delar av "metoden" har vetenskaplig backning medans andra delar är rena stolligheterna, tex att man blir jättetjock av vattenmelon. Primärt är det en metod för att tjäna pengar genom bokförsäljning, föredrag osv, precis som "Atkins-dieten", "Scarsdalemetoden" osv. Det handlar om att få folk att tro att det finns ett mirakulöst sätt att gå ner i vikt medans man sitter på sitt feta arsle och mofflar chips.

Den givna metoden att gå ner i vikt - att äta mindre, sundare och röra mer på sig - är fortfarande överlägset bäst.

Vad recept anbelangar så borde väl oxfilé vara gåde gott och ha lågt GI?
Citera
2006-10-22, 14:07
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
Dels är det ju rätt svårt att mäta GI, t.ex. bakad potatis som är utmärkt mat med fått dåligt rykte varierar mellan 55 och 110 i olika mätningar. Men potatis får relativt högt GI tror jag ja, om man inte dränker det i fett. Det är lite det jag ville komma fram till, GI säger ingenting alls om hur nyttigt ett mål mat är. Dessutom skulle den feta hamburgaren till sänka GI ytterliggare på måltiden, förmodar jag i alla fall.

Ett annat exempel är. Kokt potatis, om du kokar den och sedan förvarar potatisen i kylen för att sedan värma den dagen efter. Då har den rejält lågt GI. Men jag är extremt tveksam om att det i praktiken skulle spela någon minsta roll.

Gör du hemmagjorda pommes utan att dränka dem i fett eller något så är de nyttiga, strunta i att försöka uppskatta GI och ät dem. Det är näringsrik bra mat. Det är det som spelar någon roll.

ja det där med kokt potatis har jag läst förut. Jag vill ju äta nyttigt och bra. men heller inte stirra mig blind på allt som ska vara "dåligt" för en. Men jag vill ha någorlunda koll. Får som sagt hitta på något och kolla i recept böker

tack för svaren
Citera
2006-10-22, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
ja det där med kokt potatis har jag läst förut. Jag vill ju äta nyttigt och bra. men heller inte stirra mig blind på allt som ska vara "dåligt" för en. Men jag vill ha någorlunda koll. Får som sagt hitta på något och kolla i recept böker

tack för svaren

www.kolozzeum.com/kolozzeum är ett ganska bra forum där du kan läsa mycket om kost.

Annars är det sunt förnuft som gäller och inte äta för mycket av något.
Citera
2006-10-22, 16:09
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nightgaunt
www.kolozzeum.com/kolozzeum är ett ganska bra forum där du kan läsa mycket om kost.

Annars är det sunt förnuft som gäller och inte äta för mycket av något.

exakt. Jag kör mest på det sunda förnuftet. Jag äter bra men då och då stoppar jag i mig onyttigheter men inte i några överdrivna mängder. Tar aldrig en till portion mat...eller ibland så. Men har börjat tänka mer på att inte stoppa i mig för mycket snabba kolhydrater. Vilket är enkelt då jag tycker fullkornsspasta/makaroner etc är godare. Fullkorns bröd är godare än vit. som man ibland bara känner växer i munnen.
Citera
2006-10-22, 19:36
Medlem
WaRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
GI står för glykemiskt index och är en påhittad hokuspokus-metod för att gå ned i vikt. Vissa delar av "metoden" har vetenskaplig backning medans andra delar är rena stolligheterna, tex att man blir jättetjock av vattenmelon. Primärt är det en metod för att tjäna pengar genom bokförsäljning, föredrag osv, precis som "Atkins-dieten", "Scarsdalemetoden" osv. Det handlar om att få folk att tro att det finns ett mirakulöst sätt att gå ner i vikt medans man sitter på sitt feta arsle och mofflar chips.

Den givna metoden att gå ner i vikt - att äta mindre, sundare och röra mer på sig - är fortfarande överlägset bäst.

Vad recept anbelangar så borde väl oxfilé vara gåde gott och ha lågt GI?

Ah, precis det jag misstänkte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in