Ström är en transport av storhet.
Anta att man på något sätt sätter fart på laddningar/massa, så att de rör sig med hastigheten
v. Obs att
v är en vektorvärd storhet (markeras med bold). Man betecknar då ström
tätheten med vektorn
j = ρ
v
Enhet för j är: (As/m³)*(m/s) = As/(m²s) = A/m², dvs laddning per ytenhet och tidsenhet, vilket är lika med ström per tidsenhet.
Benämningen strömtäthet avslöjar att det snart blir värre.
Anta att vi har en plan yta S med area A(S), samt att S är vinkelrät mot vektorn j.
Strömmen I genom S ges av: I = |j|A .
Enhet för I blir (As/m²s)* m² = As/s = A, dvs laddning per tidsenhet = ström.
Men det är i allmänhet alldeles för snäva inskränkningar på ytan S och vektorfältet j. I allmänhet kan ytan S se bra mycket jävligare ut än ett enkelt plan. Likaså är i allmänhet j en funktion av x,y,z.
I det allmänna fallet är S en yta, vilken antas vara någorlunda vettig. Dvs vi antar utan vidare att ytans parametrisering är tillräckligt kontinuerligt deriverbar, ytan är orienterbar (inga Möbiusband!), osv.
Då kan vi tilldela S en normalriktning överallt (går inte på icke orienterbar yta). Kalla enhetsnormalen i en punkt på S för N.
Enhetsnormalen är dimensionslös, dvs har enheten 1.
Det som är relevant är att studera den punktvisa transporten av laddningar (resp massa) genom S, vinkelrät mot S.
Flödes
tätheten genom S (i en punkt på S vinkelrät mot S) ges av skalärprodukten j•N.
Eftersom jag är så förtjust i matematikernas beteckningar kör jag helt fräckt med beteckningen <
j,N> för skalärprodukten.
Enheten är samma som för j.
Det totala flödet genom S ges av en integral av skalärprodukten integrerat över hela ytan, en ytintegral.
Flödet genom S betecknas ofta Φ(s). I det allmänna fallet ges flödet av ytintegralen
Kod:
Φ(S) = ∫<j,N>dS(x)
S
Fysikerna är förtjusta i att beteckna integralen enligt
Ett speciellt fall, särskilt viktigt i härledningen av Maxwells ekvationer, är när S är en sluten yta. I det fallet är S randytan till en volym V, vilket matematikerna betecknar S = ∂V.
Fysikerna brukar istället skriva integralen över en sluten yta som
(om inte tecknet syns i browsern: en dubbelintegral med ring ovanpå integraltecknen)
Strömmen av laddningar genom S är definitionsmässigt sak samma som flödet av elektriska laddningar genom S.
(hoppas jag inte blir hudflängd av fysikerna nu)