Citat:
Ursprungligen postat av Ranking Natty
Tackar för ett riktigt bra svar i allafall.
Min tanke just nu var väl, precis som du säger, att försöka sälja mig till små företag genom att föreslå fortsättningar på deras reklamer i billigare medium än just annonser i "vanliga" format som tidning. Allstå mer som en utstickare till de som redan kör annonser. Bor inte i någon av storstäderna just nu men kommer flytta snart och det här var då tänkt att använda som underlag för praktik/jobbsökning.
Min utbildning är design, och fel för mig som är reklaminriktad. Just av den anledning jag måste försöka visa vad jag kan inom reklam genom att helt enkelt göra det själv. Men om jag bara ska söka praktik, tror ni företaget i fråga skulle vara intresserade av att höra, och få se, lite olika projekt man gjort bara för egen skull? Eller är de bara intresserade av saker man gjort mot betalning till företag? Är inte helt oerfaren, har gjort säljmaterial, produktförpackningar och så men ingen riktig reklam åt någon ännu. Har fått ett företag som nappat men det är inte förrän efter nyår, och då hade jag redan tänkt ha flyttat till en av de större städerna för min praktikperiod.
Låter väl lika förvirrad och osäker som en tonårstjej med dåligt självförtroende över allt det här just nu, men måste ju försöka "komma in" på något sätt.
Vad är ett litet företag för dig? Små och mellanstora företag gör sällan någon annan reklam än en broschyr eller någon vepa till en mässa, och sådana saker kommer du ändå aldrig att kunna söka jobb på.
Jag vill starkt avråds dig från att "föreslå fortsättningar på deras reklamer i billigare medium än just annonser". Reklamkoncepten har svettats fram av människor ibland under flera månader, så ska du komma in och göra "foertsättningar" på någon annans arbete? Det är kunderna som äger reklamkoncepten eftesom de betalat för dem, men hederskodex är att man inte snor andras jobb och folk kommer att skratta åt dig om du försöker.
Du ska alltså hitta små företag som redan har ett reklamspråk men som saknar en förlängning detta reklamspråk i billiga medier som broschyrer och vepor? Jag vågar garantera dig att du kommer att misslyckas, och skulle du få in ett jobb eller två så skulle de ändå inte gå att söka andra jobb med en broschyr som arbetsprov och pengarna du skulle tjäna skulle inte ens räcka till hyran. Din idé andas desperation, men det finns hopp.
Du verkar hyfsat ung. Gå klart din utbildning och sök sedan till någon av reklamskolorna Forsbergh, Beckmans eller Berghs SoC. Där får du alla arbetsprover du behöver. Det du gör i skolan nu kan du använda att ansöka med.
Jag själv gick Berghs när jag var 22 år och hade innan dess jobbat flera år som målare. Det är ingen brådska och tro mig när jag säger att din idé att ensam sitta och ringa runt till företag för att försöka ragga småjobb är totalt slöseri med tid.
I all välmening.