Flashback bygger pepparkakshus!
2006-10-19, 15:29
Medlem
Nu är det så att jag börjar närma mig slutet av min utbildning inom design/reklam som jag gått den senaste tiden och vill försöka ge mig ut på marknaden.

Ni som jobbar inom det här, har man någon chans som nybörjare att kunna sälja kampanjideer, annonsförslag osv utan att vare sig jobbat på reklambyrå, annat än som del i utbildningen, eller gjort projekt tidigare? Kanske man ska kontakta byrån som har har den tänkta kunden istället för kunden själv?

Man kan ju tycka att om ideen är bra nog borde den sälja sig själv, men känns också som att företagen kanske tar emot förslagen, och om de gillar det så dissar de mig och säger åt sin egen byrå att göra det istället...

Någon som har ett tips? Söka mer praktik? Starta firma och satsa allt eller inget?
Om det har varit uppe tidigare så lås tråden och länka till lämplig post.
Citera
2006-10-22, 01:21
Medlem
Jobbar själv på köparsidan sedan länge...

Vet ju inte vad du har för inriktning på din utbildning men måste nog tyvärr säga att det ser rätt mörkt ut. Man bombarderas dagligen av köpare som vill presentera idéer, sälja medieutrymme, osv. Hur hade du tänkt att få in en fot? Vad har du för referenser att hänvisa till? Varför ska de träffa just dig? Alla är upptagna till max och många har egna reklam/pr/mediabyråer som de kommer att hänvisa dig till. Sorry, men det är nog bäst att skaffa sig lite erfarenheter på ett företag först.

Lycka till!
Citera
2006-11-29, 11:00
Medlem
Dalailamas avatar
.

Jag tror snarare allting handlar om hur övertygande och bestämd du är över telefon (om det är det verktyget du tänkte använda). Jag sysslar en hel del med besöksbokning gentemot marknadschefer och upplever det som relativt lätt att få in ett möte, men allting beror nog på vilken inställning man har ifrån början.

man får inte heller vara rädd för att vara lite fräck, typ "en av er konkurrenter har visat intresse men jag har gjort en bedömning av att vi hellre i första hand skulle vilja arbeta med er".

Lycka till!
Citera
2006-11-29, 13:03
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranking Natty
Nu är det så att jag börjar närma mig slutet av min utbildning inom design/reklam som jag gått den senaste tiden och vill försöka ge mig ut på marknaden.

Ni som jobbar inom det här, har man någon chans som nybörjare att kunna sälja kampanjideer, annonsförslag osv utan att vare sig jobbat på reklambyrå, annat än som del i utbildningen, eller gjort projekt tidigare? Kanske man ska kontakta byrån som har har den tänkta kunden istället för kunden själv?

Man kan ju tycka att om ideen är bra nog borde den sälja sig själv, men känns också som att företagen kanske tar emot förslagen, och om de gillar det så dissar de mig och säger åt sin egen byrå att göra det istället...

Någon som har ett tips? Söka mer praktik? Starta firma och satsa allt eller inget?
Om det har varit uppe tidigare så lås tråden och länka till lämplig post.

Tja, det beror ju på vilken nivå du vill lägga dig på. De flesta företag köper sällan en färdig idé utan tar fram en strategi och målsättningar som de sedan försöker uppnå genom reklam. En reklambyrå tjänar lika mycket - om inte mer - på att ta fram strategier som på att göra annonser och reklamfilmer.

Ett mindre företag kan tänkas köpa en enskild idé, men då betalar de därefter och de har sällan råd med media. Tänk på att det inte bara är du som ska ha betalt, en helsidesannons i en tidning kostar från 20 000 upp till flera hundra tusen, summor som är kännbara för små företag. Frågar är om man är beredd att lägga de pengarna i knät på en nybakad student?

Reklam ska betala sig för att vara lönsam. En annons gör sällan eller aldrig någon större skillnad. Marknadsföring är ett konsekvent arbete som kostar miljoner och reklambyråns del av budgeten är en liten del. Media och produktion kostar multum och dessutom ska det betalas reklamskatt.

Får jag fråga vilken utbildning du går? Du säger design/reklam och jag undrar om det inte är dags för dig att bestämma dig. Design och reklam är två helt olika saker och jag skulle tro att det är lättare att slå sig fram som frilansande designer än som en liten enmansreklambyrå.
Citera
2006-11-30, 10:38
Medlem
Tackar för ett riktigt bra svar i allafall.

Min tanke just nu var väl, precis som du säger, att försöka sälja mig till små företag genom att föreslå fortsättningar på deras reklamer i billigare medium än just annonser i "vanliga" format som tidning. Allstå mer som en utstickare till de som redan kör annonser. Bor inte i någon av storstäderna just nu men kommer flytta snart och det här var då tänkt att använda som underlag för praktik/jobbsökning.

Min utbildning är design, och fel för mig som är reklaminriktad. Just av den anledning jag måste försöka visa vad jag kan inom reklam genom att helt enkelt göra det själv. Men om jag bara ska söka praktik, tror ni företaget i fråga skulle vara intresserade av att höra, och få se, lite olika projekt man gjort bara för egen skull? Eller är de bara intresserade av saker man gjort mot betalning till företag? Är inte helt oerfaren, har gjort säljmaterial, produktförpackningar och så men ingen riktig reklam åt någon ännu. Har fått ett företag som nappat men det är inte förrän efter nyår, och då hade jag redan tänkt ha flyttat till en av de större städerna för min praktikperiod.

Låter väl lika förvirrad och osäker som en tonårstjej med dåligt självförtroende över allt det här just nu, men måste ju försöka "komma in" på något sätt.
Citera
2006-11-30, 11:10
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Tackar för ett riktigt bra svar i allafall.

Min tanke just nu var väl, precis som du säger, att försöka sälja mig till små företag genom att föreslå fortsättningar på deras reklamer i billigare medium än just annonser i "vanliga" format som tidning. Allstå mer som en utstickare till de som redan kör annonser. Bor inte i någon av storstäderna just nu men kommer flytta snart och det här var då tänkt att använda som underlag för praktik/jobbsökning.

Min utbildning är design, och fel för mig som är reklaminriktad. Just av den anledning jag måste försöka visa vad jag kan inom reklam genom att helt enkelt göra det själv. Men om jag bara ska söka praktik, tror ni företaget i fråga skulle vara intresserade av att höra, och få se, lite olika projekt man gjort bara för egen skull? Eller är de bara intresserade av saker man gjort mot betalning till företag? Är inte helt oerfaren, har gjort säljmaterial, produktförpackningar och så men ingen riktig reklam åt någon ännu. Har fått ett företag som nappat men det är inte förrän efter nyår, och då hade jag redan tänkt ha flyttat till en av de större städerna för min praktikperiod.

Låter väl lika förvirrad och osäker som en tonårstjej med dåligt självförtroende över allt det här just nu, men måste ju försöka "komma in" på något sätt.

Vad är ett litet företag för dig? Små och mellanstora företag gör sällan någon annan reklam än en broschyr eller någon vepa till en mässa, och sådana saker kommer du ändå aldrig att kunna söka jobb på.

Jag vill starkt avråds dig från att "föreslå fortsättningar på deras reklamer i billigare medium än just annonser". Reklamkoncepten har svettats fram av människor ibland under flera månader, så ska du komma in och göra "foertsättningar" på någon annans arbete? Det är kunderna som äger reklamkoncepten eftesom de betalat för dem, men hederskodex är att man inte snor andras jobb och folk kommer att skratta åt dig om du försöker.

Du ska alltså hitta små företag som redan har ett reklamspråk men som saknar en förlängning detta reklamspråk i billiga medier som broschyrer och vepor? Jag vågar garantera dig att du kommer att misslyckas, och skulle du få in ett jobb eller två så skulle de ändå inte gå att söka andra jobb med en broschyr som arbetsprov och pengarna du skulle tjäna skulle inte ens räcka till hyran. Din idé andas desperation, men det finns hopp.

Du verkar hyfsat ung. Gå klart din utbildning och sök sedan till någon av reklamskolorna Forsbergh, Beckmans eller Berghs SoC. Där får du alla arbetsprover du behöver. Det du gör i skolan nu kan du använda att ansöka med.

Jag själv gick Berghs när jag var 22 år och hade innan dess jobbat flera år som målare. Det är ingen brådska och tro mig när jag säger att din idé att ensam sitta och ringa runt till företag för att försöka ragga småjobb är totalt slöseri med tid.

I all välmening.
Citera
2006-11-30, 14:36
Medlem
Små företag räknar jag tex lokala klädbutiker, teatergrupper. Kanske ska kalla det för minimala företag eller föreningar tom?

Jag förstår att ett företag som HAR ett reklamkoncept är fridlysta för mig.
Men jag bor i en mindre stad som sagt (mindre än 80 000). Många av företagen här låter seriöst deras barn på medieutbildningen göra deras annonser, de har ingen genomtänkt strategi för marknadsföring och ingen som lagt ner en tanke på att skaffa det heller. Jag tror ju absolut inte jag kommer få någon storkund utan tänkte mer göra det på sidan av mitt "vanliga" liv, bara för att försöka få lite mer erfarenhet och en ytterst liten extra peng i kassan.

Som du säger är nog en riktigt reklamutbildning det som gäller, men skadar väl inte att försöka dra in lite extrapengar istället för studielånen fram till hösten? Jag tror mig inte ska bli rik på det här eller kunna konkurrera med de etablerade byråeer som faktiskt finns här i staden. Men ingen erfarenhet är väl dålig erfarenhet? Och självklart skulle jag inte komma och försöka söka mig till något ställe genom att visa upp en penna där det står "Jonnsons bilar" på eller något annat lika intetsägande.

Tackar för råden i allafall. Är ung som du säger men på samma nivå som när du sökte in. Min nuvarande utbildning har i allafall utvecklat och breddat mina designkunskaper för olika medium, och det jag läser på fritiden hoppas jag hjälper mig mot reklamen.
Citera
2006-11-30, 14:43
Medlem
Siden-Carlssons avatar
Citat:
Små företag räknar jag tex lokala klädbutiker, teatergrupper. Kanske ska kalla det för minimala företag eller föreningar tom?

Jag förstår att ett företag som HAR ett reklamkoncept är fridlysta för mig.
Men jag bor i en mindre stad som sagt (mindre än 80 000). Många av företagen här låter seriöst deras barn på medieutbildningen göra deras annonser, de har ingen genomtänkt strategi för marknadsföring och ingen som lagt ner en tanke på att skaffa det heller. Jag tror ju absolut inte jag kommer få någon storkund utan tänkte mer göra det på sidan av mitt "vanliga" liv, bara för att försöka få lite mer erfarenhet och en ytterst liten extra peng i kassan.

Som du säger är nog en riktigt reklamutbildning det som gäller, men skadar väl inte att försöka dra in lite extrapengar istället för studielånen fram till hösten? Jag tror mig inte ska bli rik på det här eller kunna konkurrera med de etablerade byråeer som faktiskt finns här i staden. Men ingen erfarenhet är väl dålig erfarenhet? Och självklart skulle jag inte komma och försöka söka mig till något ställe genom att visa upp en penna där det står "Jonnsons bilar" på eller något annat lika intetsägande.

Tackar för råden i allafall. Är ung som du säger men på samma nivå som när du sökte in. Min nuvarande utbildning har i allafall utvecklat och breddat mina designkunskaper för olika medium, och det jag läser på fritiden hoppas jag hjälper mig mot reklamen.

Tja, visst kanske du kan få göra en annons eller en broschyr för någon lokal klädbutik eller så, men räkna med att få betalt i kläder i sådana fall. Småföretagare lever på marginalen.

Jag vill inte skrämma bort dig; det kanske är skitkul attt göra några småjobb år lokala handlare, men jag tolkade ditt förstainlägg som att det skulle vara ett sätt att skaffa sig möjligheter att ta sig vidare, vilket jag inte riktigt tror på. Men alla erfarenheter är bra erfarenheter så kör på för tusan, gå bara in i det med öppna ögon.

Lycka till med ansökningarna och din karriär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in