Köpte Prillan Original snussats 1 kg. Kört med 10 dl vatten och 120g salt, två godislådor. 90 grader ugn 24 timmar sen ut å kolla. Såg lite torrt ut så la i 0,25 dl vatten i en av dem. Under nästa 24 timmar tog jag ut å kolla typ var sjätte timma. Lade till 0,25 dl allt eftersom i den godislåda som såg minst mogen ut. Efter 48 timmar vart de båda väldigt mörk bruna så jag tog ut å la i natriumkarbonat. Hade bara bikarbonat så lade in det 30 min i ugn å sen i 3 dl vatten (kokat->svalnat) sen godislådera.
Tog lite av tobaken i låderna redan nu och testa på med glycerol å aromer för å se smaken.
Efter det så la jag in det i ugnen igen å vänta några timmar. Sen ut snuset vart nästan svart. Lade i glycerol och aromer. Körde med vanilj 2,5 dl, admiral 1 dl och citrus 2,5 dl i ena. Samma i andra fast bergamotte istället för vanilj.
Tyckte snuset var lite för smuligt så körde i lite mer glycerol. Fortfarande lite smuligt men ska portionera det så inte hela världen antar jag. Kan ju alltid lägga i mer glycerol allt eftersom som jag förstår det enl. snusmajorens guide.
Smaken på den med vanilj vart jäkla sting till en början på. Men sen la det sig och blev för jävla gott. Riktigt bra tryck lite för mkt i början.
Smaken på den med bergamotto vart liknande smak på. Men inte så mkt vanilj obviously. Lite mindre smak nu känner jag efter ett tag jmf m den med vanilj.
Har fryst in båda å lagt lite grann så jag har till kommande dagarna. Hoppas det blir riktigt bra när det väl stått sig nu i ett par dagar. Nån som vet om man ska ha det ute någonting eller om det går bra direkt efter bakning att frysa in?
Aja jag är faktiskt helt nöjd hur som och hoppas jag inte tröttnat på mina två snussorter.
Cons: lite smulig, lite för hårt sting i början. Nästa gång blir det nog något mindre citrus (se upp för detta blir som en bomb i käften). Kanske har med å göra min mängd karbonat ja lade i oxå)). Tappar smak efter ca 20 min. Har förhoppningar att dessa två, framförallt snuslängden ökar med tiden nu när det får stå sig.
har gått från general original intensiv snusande så kan ju va så att niktonhalten är mindre eller ngt.
Pros: Efter första stinget lägger sig så smakar det riktigt gött.
Nån som vet ngt om potatismjöl och dess funktion i snuset? Tacksam för svar!