2016-11-26, 09:38
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrKovski
Hej, har aldrig gjort eget snus tidigare och nu har jag köpt två paket Prillan 500 och lite aromer (bergamotte, anis, enbär, eukalyptus, och lakrits). Tänkte prova en mix av bergamotte, enbär och eukalyptus men jag vet inte hur mycket av flaskan jag ska ta. På instruktionerna man fick med står det man bara ska ta 1-2 korkar men har läst att man ska ta betydligt mer än de också.
Tänkte ta 50% av alla tre aromer, blir det för mycket? Tack på förhand.
Hur mycket Aromer du har i är väldigt individuellt. En kork av prillans aromer rymmer 1,5ml (vilket kan vara bra att veta). Sen kan det också vara bra att veta att öppnade flaskor inte skall stå (har begränsad lagringstid).
Många använder en hel flaska till en snussats, tanken är ju lite att så skall göras men jag gillar inte när det är för mycket smak. Dessutom så är jag skeptisk till att blanda aromer 50/50 eftersom att ena aromen lätt tar över så att den andra inte märks.
Citera
2016-11-26, 11:50
Medlem
reveniouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zakarun
Då kanske du välbehövligt fått komma ner från det eteriskt astrala och känna på lite jordning

Vá é nu "ljumma ipp" ... f´nåt?

Skoja icke, jsg ska köpa två satser ytterligare nu och sedan blanda få se, om de blir brukbart.
Citera
2016-11-29, 06:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av reveniouz
Skoja icke, jsg ska köpa två satser ytterligare nu och sedan blanda få se, om de blir brukbart.

Du kan ju frysa in en del av det överaromatiserade snuset, tillverka en ny utan rökarom och blanda med , så slipper du ha 10 kilo snus att turbosnusa. Sen lite jsg o ljumma ipp liksom ...
Citera
2016-11-29, 20:11
Medlem
reveniouzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zakarun
Du kan ju frysa in en del av det överaromatiserade snuset, tillverka en ny utan rökarom och blanda med , så slipper du ha 10 kilo snus att turbosnusa. Sen lite jsg o ljumma ipp liksom ...

Ja de var en fiffig ide, va jävla dum jag är som inte tänkte på de direkt :P Så ska jag lätt göra
Citera
2016-12-01, 07:06
Medlem
Har gjort en del hembakat och tycker Westerose smakar bäst ihop med kungsnus original.

Den senaste satsen tycker jag dock sliter grymt mycket på läppen trots att halva påsen av luten använts.

Var inte jag som gjorde baket den här gången, har alltid kört 48h den här gången blev det bakat endast 36h kan det ha inverkan på styrkan och slitaget på läppen?
Citera
2016-12-09, 13:22
Medlem
Har ni läst om Prillans problem med Tullen?

http://www.di.se/nyheter/prilla-som-...r-an-onskvart/
Citera
2016-12-09, 23:53
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11

Set där har jag helt missat, även om jag faktiskt hört om den där maskinen som nämns.

-tack för att du delade det.

Måste dock hålla med prillan i det här fallet, med stor sannolikhet är detta ett tillfälligt bakslag för dom. Men då både tull och skatteverket hävdar att tobaken ska kunna rökas utan vidare behandling så fattar jag inte riktigt vad det handlar om här..
Senast redigerad av TobaksHasse 2016-12-10 kl. 00:17.
Citera
2016-12-11, 14:38
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zamboni11

Prillan lär gå fria ur detta, det är ju uppenbarligen råtobak! Tullen kan dra åt varmare nejder, de försöker bara med alla medel.
Citera
2016-12-15, 14:17
Medlem
Ngn som vet var man kan köpa snussatser i Stockholm? PGW handlar jag hos nu, men är lite sugen på att prova andra sorter. Är det bara nätet som gäller? Googlat utan framgång.

//Björne
Citera
2016-12-19, 23:43
Medlem
Köpte Prillan Original snussats 1 kg. Kört med 10 dl vatten och 120g salt, två godislådor. 90 grader ugn 24 timmar sen ut å kolla. Såg lite torrt ut så la i 0,25 dl vatten i en av dem. Under nästa 24 timmar tog jag ut å kolla typ var sjätte timma. Lade till 0,25 dl allt eftersom i den godislåda som såg minst mogen ut. Efter 48 timmar vart de båda väldigt mörk bruna så jag tog ut å la i natriumkarbonat. Hade bara bikarbonat så lade in det 30 min i ugn å sen i 3 dl vatten (kokat->svalnat) sen godislådera.

Tog lite av tobaken i låderna redan nu och testa på med glycerol å aromer för å se smaken.

Efter det så la jag in det i ugnen igen å vänta några timmar. Sen ut snuset vart nästan svart. Lade i glycerol och aromer. Körde med vanilj 2,5 dl, admiral 1 dl och citrus 2,5 dl i ena. Samma i andra fast bergamotte istället för vanilj.

Tyckte snuset var lite för smuligt så körde i lite mer glycerol. Fortfarande lite smuligt men ska portionera det så inte hela världen antar jag. Kan ju alltid lägga i mer glycerol allt eftersom som jag förstår det enl. snusmajorens guide.

Smaken på den med vanilj vart jäkla sting till en början på. Men sen la det sig och blev för jävla gott. Riktigt bra tryck lite för mkt i början.

Smaken på den med bergamotto vart liknande smak på. Men inte så mkt vanilj obviously. Lite mindre smak nu känner jag efter ett tag jmf m den med vanilj.

Har fryst in båda å lagt lite grann så jag har till kommande dagarna. Hoppas det blir riktigt bra när det väl stått sig nu i ett par dagar. Nån som vet om man ska ha det ute någonting eller om det går bra direkt efter bakning att frysa in?

Aja jag är faktiskt helt nöjd hur som och hoppas jag inte tröttnat på mina två snussorter.

Cons: lite smulig, lite för hårt sting i början. Nästa gång blir det nog något mindre citrus (se upp för detta blir som en bomb i käften). Kanske har med å göra min mängd karbonat ja lade i oxå)). Tappar smak efter ca 20 min. Har förhoppningar att dessa två, framförallt snuslängden ökar med tiden nu när det får stå sig.

har gått från general original intensiv snusande så kan ju va så att niktonhalten är mindre eller ngt.

Pros: Efter första stinget lägger sig så smakar det riktigt gött.

Nån som vet ngt om potatismjöl och dess funktion i snuset? Tacksam för svar!
Senast redigerad av Mekolo 2016-12-19 kl. 23:45.
Citera
2016-12-22, 00:00
Medlem
"Nån som vet ngt om potatismjöl och dess funktion i snuset?"

Möjligtvis är det TobaksHasse som vet något om potatismjölet. Själv undrar jag varför potatismjöl ens kommit upp på agendan. Vem fan vill ha potatis i snuset?

Har hört/läst tokar som vispar sin tobakssmet i timmar för att den ska bli krambar. Vad dessa tokar inte förstår är att de är tokar....

Vad de gör när de vispar sin smet till krambarhet är att de slår sönder grovmald tobak till finmald så dessa visptokar borde absolut använda finmald tobak redan från början och kanske inse förhållandet mellan XYZ. X=tobak Y=Vätska Z=Sunt Förnuft och Krambart
Senast redigerad av SaintCosme 2016-12-22 kl. 00:11.
Citera
2016-12-22, 11:01
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekolo
Har fryst in båda å lagt lite grann så jag har till kommande dagarna. Hoppas det blir riktigt bra när det väl stått sig nu i ett par dagar. Nån som vet om man ska ha det ute någonting eller om det går bra direkt efter bakning att frysa in?

Aja jag är faktiskt helt nöjd hur som och hoppas jag inte tröttnat på mina två snussorter.

Cons: lite smulig, lite för hårt sting i början. Nästa gång blir det nog något mindre citrus (se upp för detta blir som en bomb i käften). Kanske har med å göra min mängd karbonat ja lade i oxå)). Tappar smak efter ca 20 min. Har förhoppningar att dessa två, framförallt snuslängden ökar med tiden nu när det får stå sig.

har gått från general original intensiv snusande så kan ju va så att niktonhalten är mindre eller ngt.

Pros: Efter första stinget lägger sig så smakar det riktigt gött.

Nån som vet ngt om potatismjöl och dess funktion i snuset? Tacksam för svar!
Ska du frysa in snuset skulle jag rekommendera att att du har i lite extra vatten.
Snus som varit fryst kommer att bli smuligare än snus som inte varit nerfryst..

Potatismjöl funkar utmärkt att öka på krambarheten, du bör även öka på vattenmängden. Jag kör 1liter hett vatten som jag löser upp salt och siktar i 1-2 matskedar potatismjöl (under omrörning). Sen låter jag snusmassan stå 24h i ugnen.
Sen tar jag ut snuset och blandar i 1liter vatten som jag löst upp karbonatet i. Funkar utmärkt på exempelvis Prillan's snussatser. Coobra rekommenderar jag att du inte har i potatismjöl i alls. Om det inte bara blir en sörja av satsen, då kan du sikta potatismjöl på den färdiga "gröten" medan du rör om med elvisp (eller matberedare).
-på så vis kan du även få det snuset att funka som det är tänkt.

Däremot så gör inte potatismjöl att hållbarheten blir bättre. Bara så att det håller ihop bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av SaintCosme
"Nån som vet ngt om potatismjöl och dess funktion i snuset?"

Möjligtvis är det TobaksHasse som vet något om potatismjölet. Själv undrar jag varför potatismjöl ens kommit upp på agendan. Vem fan vill ha potatis i snuset?

Har hört/läst tokar som vispar sin tobakssmet i timmar för att den ska bli krambar. Vad dessa tokar inte förstår är att de är tokar....

Vad de gör när de vispar sin smet till krambarhet är att de slår sönder grovmald tobak till finmald så dessa visptokar borde absolut använda finmald tobak redan från början och kanske inse förhållandet mellan XYZ. X=tobak Y=Vätska Z=Sunt Förnuft och Krambart
Asg god morgon på dig också, det ligger mycket i vad du säger. Även om jag aldrig märkt att en elvisp kan ersätta en finare malning..

Ju mer tid och energi man lägger på att bearbeta snuset ju bättre blir det.
Men det är också så att vissa "fabrikat" binder bättre än andra. Och ibland kan en genväg vara välkommen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in