Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-17, 11:59
  #5077
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Så, vad tycker folket här om de olika snussatserna som finns där ute, någon favorit eller någon man ska akta sig för?

Mina egna favoriter är kungssnus & jämtsnus, just för kvaliten på tobaken. Cobras satser har jag kört några gånger, men upplever att det finns en del "grus" eller "sand" i tobaken. Lite sämre kvalite, men rätt go smak.

Peace.
Citera
2017-04-20, 22:36
  #5078
Medlem
Är det någon som har provat baka en sats prillan lös i bara 24 Tim?
Citera
2017-04-22, 13:09
  #5079
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surpen
Är det någon som har provat baka en sats prillan lös i bara 24 Tim?

Men jag har kört en annan snussats i endast 24h... Funkar bra, blir helt okej. MEN jag föredrar ju utan tvekan den klassiska 24+12 kombon.

Restecpa.
Citera
2017-04-22, 13:18
  #5080
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Men jag har kört en annan snussats i endast 24h... Funkar bra, blir helt okej. MEN jag föredrar ju utan tvekan den klassiska 24+12 kombon.

Restecpa.


Tror det var Kungsnus satserna. Har för mig att de har haft 2 alternativ för bakning.
Citera
2017-04-22, 17:57
  #5081
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Tror det var Kungsnus satserna. Har för mig att de har haft 2 alternativ för bakning.

Idag har vi endast 24timmars manual till snussatserna. Men går ännu bättre om man värmebehandlar snuset i bara 2-4timmar i tryckkokare. På det viset kan man göra färdigt snus jäkligt snabbt. Ligger en bildguide på hela förfarandet på sidan
Citera
2017-04-23, 09:43
  #5082
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimo
Idag har vi endast 24timmars manual till snussatserna. Men går ännu bättre om man värmebehandlar snuset i bara 2-4timmar i tryckkokare. På det viset kan man göra färdigt snus jäkligt snabbt. Ligger en bildguide på hela förfarandet på sidan

Se där! =) Då var det rätt.

Men, nyfiken fråga, varför bara 24 timmar? Då spelar inte de sista 12 h någon roll eller har jag fel? Kungsnus kanske har lite annan set-up i tillvägagångssätt och ingredienser, jag minns inte riktigt det där?

Men oavsett så är det alltid en positiv sak med ett snus som kan bli färdigt snabbt. =)
Citera
2017-04-24, 19:51
  #5083
Medlem
GunvaldLarssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimo
Sex timmar är det normala att värmebehandla stora mängder snus på men då ligger uppvärmningstiden på ett par timmar innan det har kommit upp i rätt temperatur.
Natriumkarbonat och övriga ämnen blandas alltid i snuset först efter att det har kylts ner. Allt eftersom natriumkarbonatet verkar i snuset så sänks pH och snuset börjar brytas ner mer och mer och blir till slut otjänligt. Snus, natriumkarbonat och värme påskyndar processen väldigt mycket.

Anordnar lite snusträffar ibland om någon är intresserad? I helgen är vi 30stycken sköna snusare som träffas under två dagar

Intressant. Sex timmar är det normala alltså, menar du då total tid? För det låter ju himla lite. Vill tillägga att jag inte är expert på området, har gjort några snussatser i mitt liv, och still going strong, men man kan alltid lära sig mer =)
Natriumkarbonatet visste jag inte skulle i, i kylt snus. På de flesta recept jag kommit över (som följt med satserna) står det att det ska blandas i varmt vatten och sedan ner i snuset. Men å ena sidan är vissa recept där ute aningen off, om du är med på vad jag menar.

Var hålls denna snusträff om man får fråga? =)

Ha det!
Citera
2017-05-04, 00:57
  #5084
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunvaldLarsson
Intressant. Sex timmar är det normala alltså, menar du då total tid? För det låter ju himla lite. Vill tillägga att jag inte är expert på området, har gjort några snussatser i mitt liv, och still going strong, men man kan alltid lära sig mer =)
Natriumkarbonatet visste jag inte skulle i, i kylt snus. På de flesta recept jag kommit över (som följt med satserna) står det att det ska blandas i varmt vatten och sedan ner i snuset. Men å ena sidan är vissa recept där ute aningen off, om du är med på vad jag menar.

Var hålls denna snusträff om man får fråga? =)

Ha det!

Snusträffen hölls i Småländska Åfors från fredag till söndag med höjdpunkten på lördagen. Snusbagare, tillverkare, tobaksodlare och entusiaster snackade allt som hade med snus att göra, såklart mest om att göra eget snus.
36stycken var vi som mest. Mot sommaren, någon gång i början av juni, planeras nästa träff bli av.
Mat, dryck, livemusik och mängder av hemstånkat snus
Citera
2017-05-05, 23:20
  #5085
Medlem
Nån som vet vart man kan beställa arom liknande antingen Jäger eller Gin?
Synd o tömma sprit som man istället kan dricka ! Haha.
Citera
2017-05-06, 01:01
  #5086
Medlem
Aimos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Golztv
Nån som vet vart man kan beställa arom liknande antingen Jäger eller Gin?
Synd o tömma sprit som man istället kan dricka ! Haha.

Problemet med såna aromer är att man ändå måste tillsätta alkohol för att det ska bli rätt smak.
Partykungen, partytema, vinbutiken med fler har essenser
Citera
2017-05-08, 08:26
  #5087
Medlem
har kört på prillan Norrland lös snussatser nu i några år och det har alltid varit behov av att antingen tillsätta extra mycket vatten, glycerol för att få det kramvänligt.

Nu undrar jag om de har ändrat någonting i satserna för de sista, säg 10-15 satserna har varit
extremt mycket bättre , kör man nu enligt recept så blir det stor skillnad.
Citera
2017-05-09, 00:06
  #5088
Medlem
Citat:
Snusträffen hölls i Småländska Åfors från fredag till söndag med höjdpunkten på lördagen. Snusbagare, tillverkare, tobaksodlare och entusiaster snackade allt som hade med snus att göra, såklart mest om att göra eget snus.
36stycken var vi som mest. Mot sommaren, någon gång i början av juni, planeras nästa träff bli av.
Mat, dryck, livemusik och mängder av hemstånkat snus


Kommer några snusmumrikar från MP FI och V också att närvara? Om inte skiter jag i mötet!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback