Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-10-17, 21:55
  #1
Medlem
hundens avatar
Hej!

Säg att man käkat 20mg Stesolid varje dag i många månader.
Du tar tabletten varje morgon.
En dag bestämmer du dig istället att ta 1mg Xanor.

Varför känner man av xanoren mer än diazepamen? Är det för att diazepam har så långt halveringstid och finns hela tiden i blodet? Medans xanor med sin korta halveringstid är en stark sak som smäller på och blir mer kännbar?
Citera
2006-10-17, 22:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hunden
Hej!

Säg att man käkat 10mg Stesolid varje dag i många månader.
Du tar tabletten varje morgon.
En dag bestämmer du dig istället att ta 1mg Xanor.

Varför känner man av xanoren mer än diazepamen? Är det för att diazepam har så långt halveringstid och finns hela tiden i blodet? Medans xanor med sin korta halveringstid är en stark sak som smäller på och blir mer kännbar?

Nåt sånt. Xanoren är ju mycket mer potent, och kanske "känns" mer även i ekvavilenta doser? Dessutom finns det ju en del som menar att 1mg alprazolam är mer likt 15 - 20mg diazepam. Själv har jag aldrig känt av diazepam i doser runt 20mg (knappast ens ångestdämpande), men 1mg alprazolam, då blir jag dåsig och ångesten försvinner snabbt.

Klonazepam är ett annat högpotent benzo, dock med längre halveringstid, och därför borde det ju kännas ungefär som diazepamet, men ta mig fan om inte klonazepamet är mer likt alprazolamet (i ungefärliga ekvavilenta doser med alprazolam och diazepam), även om effekten kommer och går ur mer "mjukt".

Finns väl vissa skillnader i den kemiska sammansättningen av olika benzo's, svaret ligger där. Hur det funkar vet jag inget om.
Citera
2006-10-17, 22:13
  #3
Medlem
hundens avatar
jo valium har ju en halveringstid på nästan 200h.
Medans xanor säg 12h.
Känns som Xanoren är mer kännbar i ekvalenta doser. (stavning)

Kan ju bero på Diazepamets halveringtid. (upp till 200h)
När man käkar säg 20mg/dag i flera månader lagras detta i kroppen, och du måste ta till högre doser till slut för du får ingen kännbar effekt.

Tar du däremot 1mg xanor /dag med halveringstid på 12h så hinner det inte lagras lika länge och du kan få ut samma effekt betydligt längre på samma dos.

Har själv tagit 20mg diazepam i 2 månader varje dag.
Provade 1mg Xanor och den kändes av mer än när jag tar 20mg diazepam.
Kroppen är van vid diazepam
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback