• 1
  • 2
2006-10-17, 09:47
Medlem
http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/71031

Någon som kan tolka denna text, är ökningen endast 'ca 768-1248 kronor per år' eller är det någon annan kostnad också?

Hela saken med hempc är ju att man räknar med att inte betala skatt, att sen lägga till avgifterna när folk sitter på treårs avtal känns ju jävligt schysst.
Citera
2006-10-17, 10:50
Medlem
kalabalikens avatar
Det verkar inte som att det är nån annan avgift för redan ingångna avtal. Möjligtvis kan slutlämmen: "Arbetsgivaren kommer att behöva betala arbetsgivaravgifter på värdet av förmånen." komma att drabba vissa hem-pc-avtal. Jag har för mig att jag sett ett beslut från min arbetsgivare om att de skulle inleda ett nytt hem-pc-avtal för sina anställda "under förutsättning att kostnaderna tas ut av de anställda" eller nåt liknande. Jag antar att de ville poängtera att arbetsgivaren inte kommer att subventionera hyravtalen på något sätt. Om det sen innebär att de teoretiskt kan ta ut en extra avgift för att täcka arbetsgivaravgifterna har jag ingen aning om.
Citera
2006-10-17, 18:33
Medlem
Ultraviolences avatar
Allianskräk

Får datorn levererad idag men jag ska nog häva avtalet om det går.

Vad blir nästa sak, avgift för att låna böcker på biblioteket?
Citera
2006-10-17, 18:39
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultraviolence
Allianskräk

Får datorn levererad idag men jag ska nog häva avtalet om det går.

Vad blir nästa sak, avgift för att låna böcker på biblioteket?

Idag fungerar det såhär...

Biblioteken är skattefinansierade d.v.s att vi alla betalar för de böcker vi lånar genom skatten.

Hem PC är skattesubventionerade d.v.s de som inte har någon Hem PC betalar de som har (är det rättvist) dessutom betalar de som har högre marginalskatt mindre för sin Hem PC än de som inte betalar någon marginalskatt alls...

Regeringens förslag ser till att det skall kosta lika mycket att köpa en PC på avbetalning som via företaget (som agerar kreditgivare och drar kostnaden)

Helt rättvist tycker jag !
Citera
2006-10-17, 19:08
Medlem
Tequilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002

Biblioteken är skattefinansierade d.v.s att vi alla betalar för de böcker vi lånar genom skatten.

Hem PC är skattesubentionerade d.v.s de som inte har någon Hem PC betalar de som har (är det rättvist) dessutom betalar de som har högre marginalskatt mindre för sin Hem PC än de som inte betalar någon marginalskatt alls...

Regeringens förslag ser till att det skall kosta lika mycket att köpa en PC på avbetalning som via företaget (som agerar kreditgivare och drar kostnaden)

Håller med till 100%.
Citera
2006-10-17, 20:05
Medlem
Loppans avatar
Citat:

Hem PC är skattesubventionerade d.v.s de som inte har någon Hem PC betalar de som har (är det rättvist) dessutom betalar de som har högre marginalskatt mindre för sin Hem PC än de som inte betalar någon marginalskatt alls...

Ska igentligen inte diskutera politik här iofs, men det finns ju dom som aldrig lånar en bok. Dom får betala för dom som lånar, precis som med hempcn.

Dock, tillbaka till topic.
Det borde väll i princip inte gå att ändra på ett avtal som är skrivit innan det nya börjar gälla?
Har man skrivit ett avtal får väll det gälla, såvida det inte står o avatalet att det går att ändra under vissa omständigheter.
Citera
2006-10-17, 20:09
Medlem
systems avatar
Är inte 2006 sista året som köp av skattesubventionerad dator är möjligt?
Citera
2006-10-17, 20:47
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loppan
Ska igentligen inte diskutera politik här iofs, men det finns ju dom som aldrig lånar en bok. Dom får betala för dom som lånar, precis som med hempcn.

Dock, tillbaka till topic.
Det borde väll i princip inte gå att ändra på ett avtal som är skrivit innan det nya börjar gälla?
Har man skrivit ett avtal får väll det gälla, såvida det inte står o avatalet att det går att ändra under vissa omständigheter.

Det är inte samma sak alla har möjlighet att låna böcker gratis även blinda (ljudböcker) alla har inte möjlighet att utnyttja Hem PC förmånen då dom kanske är arbetslösa, pensionärer eller av annan anledning. Givetvis går det att ändra ett avtal det beror på hur det är skrivet från början, normalt sett lägger man in en klausul angående att man har rätt att förändra det och vad som skall gälla då.

Skattesubventionen kommer att gälla även i fortsättningen vad jag förstått men förmånen kommer att beskattas som alla andra förmåner typ fri bil, lunch eller vad det nu kan vara vi får subventionerat.

Jag tycker det är rättvist att man betalar för sin Hem PC som alla andra får göra som köper den på avbetalning i affären, varför skall Hem PC vara subventionerat. De paket som erbjuds idag är ju för det mesta inte datorer utan hem bio paket med stora plasmaskärmar och surround anläggningar en vanlig PC kostar inte mer än 8-10.000:- inte 35.000:- som subventioneras idag...
Citera
2006-10-18, 00:00
Medlem
Jelloblimps avatar
Citat:
(...)De paket som erbjuds idag är ju för det mesta inte datorer utan hem bio paket med stora plasmaskärmar och surround anläggningar en vanlig PC kostar inte mer än 8-10.000:- inte 35.000:- som subventioneras idag...
Ändrades inte reglerna för rätt länge sedan så att man inte kunde köpa plasmaskärmar och dylikt? (Kommer ihåg nyheten ifrån idg.se men kan inte hitta den i arkivet).
Citera
2006-10-18, 11:19
Medlem
Citat:
Ja men du missar ju poängen med tråden, att alliansen låter alla som redan har hempc förmånsskatta för det. Grejen med hempc är ju att slippa avgifterna. Jämför det med alla fattiga som nu ska ha råd med hemhjälp (ha!), tänk dig att (för att göra det jämförbart) man skriver ett treårskontrakt med en städfirma, för att sedan få reda på att dom slutar med skattesubventioneringen.

Är det helt rättvist?
Citera
2006-10-18, 11:54
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloblimp
Ändrades inte reglerna för rätt länge sedan så att man inte kunde köpa plasmaskärmar och dylikt? (Kommer ihåg nyheten ifrån idg.se men kan inte hitta den i arkivet).
Man satte ett maxbelopp på bruttoavdraget per år på 10 000:- istället för att begränsa de värsta köpen. Tanken var ju att Hem PC skulle vara ett arbetsredskap och inte en spel/multimedia maskin...
Citera
2006-10-18, 11:56
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onlytobbe
Ja men du missar ju poängen med tråden, att alliansen låter alla som redan har hempc förmånsskatta för det. Grejen med hempc är ju att slippa avgifterna. Jämför det med alla fattiga som nu ska ha råd med hemhjälp (ha!), tänk dig att (för att göra det jämförbart) man skriver ett treårskontrakt med en städfirma, för att sedan få reda på att dom slutar med skattesubventioneringen.

Är det helt rättvist?
Ja det är helt rättvist, regler ändras hela tiden. Fastighetsskatt, komunalskatt m.m. inget man kan friskriva sig ifrån. Hem PC reformen är en orättvis reform där arbetslösa och pensionärer betalar höginkomstagares barns speldatorer och förtäckta hembiosystem.

Beskatta det tycker jag !!!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in