2007-05-03, 10:18
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friedensengel
Visst, det hörs när luckan öppnas, men ligger ubåten på botten/man låter ubåten sjunka till botten direkt efter så är det knappast något fienden har att gå efter, även om de har en riktning till ljudet. Detta gäller ju särskilt när de inte har koll på ubåten innan. Dessutom tvivlar jag starkt på att MK48 ADCAP har en hastighet på 70 knop, den officiella hastigheten anges till knappt 30 knop, och den inofficiella som jag har hört tidigare ligger på strax över 50 knop, och det lär m2000 också ligga på. Men men, bara spekulationer.

Annars har du givetvis rätt, hangarfartygsgruppen måste passera inom ett nära område för att våra ubåtar ska ha en chans, men det är ju det som är poängen med deras övningar, och vår krigföring, just att ligga i bakhåll/väntan för att sedan nästla sig in i hopen av fartyg och ställa till oreda. Att råka på ett eskortfartyg spelar ingen större roll, det lär ha hänt flera gånger under övningarna, och de har blivit bortkollrade.
Går du ner på botten på de flesta ställen där de övar med Gotland, så är ljudet från torpedluckorna ditt sista bekymmer - ubåten har då för länge sedan imploderat av omgivande vattentryck .

Den officiella hastigheten för ADCAP anges till högre än 28 knop, det är ett vanligt sätt att ange knapphändig information om hemligare vapensystem, liknande anges för bla Trident robotarna angående räckvidd mm.

I en skarp situation är säkerligen antalet eskortfartyg högre, och avstånden till hangarfartyget större.
Visar det sig då att man hamnat för långt ifrån hangarfartyget och vill komma närmare sitt huvudmål, ja då får man kanske öka farten ( då är man inte så tyst), eller regelbundet använda periskop och sensorer ovan ytan som kan upptäckas.
Citera
2007-05-03, 10:39
Medlem
Herr Lindholms avatar
Men om vi säger att den jättetysta svenska torpeden har en kärnvapenladdning och oförändrade prestanda i övrigt - hur skulle det gå då?
Citera
2007-05-03, 10:41
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tja är inte bara ubåten det hänger på .................sveriges ubåtsvapen är världsledande i kustnära krigföring ....... finns amiraler som fått sparken från US NAVY efter den lilla incidenten ( övningen ) vid medelhavet ...... vi är helt enkelt bäst på littoral warfare ..... därför dom vill öva mot just oss för att lära sig kustnära strid
Vilken incident vid Medelhavet avses?
Citera
2007-05-03, 11:07
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krokodil
Går du ner på botten på de flesta ställen där de övar med Gotland, så är ljudet från torpedluckorna ditt sista bekymmer - ubåten har då för länge sedan imploderat av omgivande vattentryck .

Den officiella hastigheten för ADCAP anges till högre än 28 knop, det är ett vanligt sätt att ange knapphändig information om hemligare vapensystem, liknande anges för bla Trident robotarna angående räckvidd mm.

I en skarp situation är säkerligen antalet eskortfartyg högre, och avstånden till hangarfartyget större.
Visar det sig då att man hamnat för långt ifrån hangarfartyget och vill komma närmare sitt huvudmål, ja då får man kanske öka farten ( då är man inte så tyst), eller regelbundet använda periskop och sensorer ovan ytan som kan upptäckas.

Givetvis kan man inte gå ned till botten i stilla havet med en ubåt... det var inte så jag menade, utan jag utgick ifrån ett relativt kustnära "Brown Water" scenario...

Om antalet eskortfartyg skulle vara högra i en skarp situation, varför då öva med mindre antal? Varför inte öva med det man skall använda? Usa saknar sannerligen inte resurser till det.

Jag vet att den officiella hastigheten är minst 28 knop, men säkerligen högre (självklart skriver man inte ut hemlig info på sin mil.com sida på internet, begriper väl jag också, trodde du inte det..?), men det jag har hört rör sig om ca 50 knop, och det gör att jag inte kan tänka mig, fast jag givetvis kan ha fel, att den skulle kunna komma upp i 70 knop.
Citera
2007-05-03, 11:26
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Givetvis kan man inte gå ned till botten i stilla havet med en ubåt... det var inte så jag menade, utan jag utgick ifrån ett relativt kustnära "Brown Water" scenario...

Om antalet eskortfartyg skulle vara högra i en skarp situation, varför då öva med mindre antal? Varför inte öva med det man skall använda? Usa saknar sannerligen inte resurser till det.

Jag vet att den officiella hastigheten är minst 28 knop, men säkerligen högre (självklart skriver man inte ut hemlig info på sin mil.com sida på internet, begriper väl jag också, trodde du inte det..?), men det jag har hört rör sig om ca 50 knop, och det gör att jag inte kan tänka mig, fast jag givetvis kan ha fel, att den skulle kunna komma upp i 70 knop.
Många av övningarna som Gotland har genomfört är korta delövningar, där man ställts mot delar av en hangarfartygsstridsgrupp.

Det är inte helt säkert att USA delar med sig av alla erfarenheter de får från övningarna.......

Med Torped 2000 menar du då Torped 62 ( som är den modernaste torpeden i Svenska flottan).
Citera
2007-05-03, 11:29
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Med Torped 2000 menar du då Torped 62 ( som är den modernaste torpeden i Svenska flottan).
http://www.youtube.com/watch?v=pGYVcdxIAbE
Citera
2007-05-03, 11:45
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudmund
Låter lite konstigt om dom övade så hela tiden , fyller ju ingen funktion för usas fiender lär ju försöka hitta den mest oväntade positionen att utgå ifrån.
Förutom att det är jänkarnas dollars, dom får köra övningarna som dom vill, så är dom ju inte direkt främmande för att fudga resultat och skeva till scenarios.

Vid MC02 re-floatade dom ju blå flotta och skrev om reglerna. Häpp!
Citera
2007-05-03, 11:52
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
http://www.youtube.com/watch?v=pGYVcdxIAbE
Av någon anledning så har man döpt om Torped 62 ( som började levereras till flottan i juni 2001) till Torped 2000.
Citera
2007-05-03, 11:53
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Många av övningarna som Gotland har genomfört är korta delövningar, där man ställts mot delar av en hangarfartygsstridsgrupp.

Det är inte helt säkert att USA delar med sig av alla erfarenheter de får från övningarna.......

Har de aldrig kört ett större moment med en hel eskortstyrka menar du? Jag säger inte emot dig, bara frågar.

Givetvis sitter de inne med en del info som de säkert inte ger ut, men vad de lärt sig borde en vaken kapten eller sekond på den svenska ubåten kanske kunna ana sig till.

Nej, inte riktigt. Torped 2000 är vår senaste, och den är extremt tyst, går väldigt snabbt (den fd ubåtsofficer jag talade med ville inte uppge exakta uppgifter, men han hävdade att den var en av de absolut snabbaste och dessutom mest tysta konventionella torpeder. Tror till och med att han var just "vapenofficer", om titeln nu heter så, tror det, Ska kolla med honom.). Problemet är väl hur många sådana vi egentligen har köpt upp. Det är en mycket lättare torped än MK48 ADCAP, och därför säkerligen tystare med det speciella drivsystem som den innehåller. TMS är nästa projekt som ska ge oss en modern tung torped.

Den reklamfilm som länkades till får man ta med en nypa salt, visst, den innehåller sekvenser på sådant som vi gör i vår skärgård osv, men det är just reklam.

Det håller på att utvecklas en ny, tyngre torped, TMS. Vet inget mer om denna i skrivande stund.

Edit: Det är möjligt att m62 är omdöpt till m2000, men då med vissa förbättringar, för en del av drivsystemet utvecklades, om jag inte är helt felinformerad, under början av 2000-talet, så det är nog ingen ren m62.
Citera
2007-05-03, 11:56
Medlem
Friedensengels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Förutom att det är jänkarnas dollars, dom får köra övningarna som dom vill, så är dom ju inte direkt främmande för att fudga resultat och skeva till scenarios.

Vid MC02 re-floatade dom ju blå flotta och skrev om reglerna. Häpp!

Utveckla gärna, har ingen aning om vad du pratar om nu.
Citera
2007-05-03, 12:02
Medlem
krokodils avatar
Citat:
Har de aldrig kört ett större moment med en hel eskortstyrka menar du? Jag säger inte emot dig, bara frågar.

Givetvis sitter de inne med en del info som de säkert inte ger ut, men vad de lärt sig borde en vaken kapten eller sekond på den svenska ubåten kanske kunna ana sig till.

Nej, inte riktigt. Torped 2000 är vår senaste, och den är extremt tyst, går väldigt snabbt (den fd ubåtsofficer jag talade med ville inte uppge exakta uppgifter, men han hävdade att den var en av de absolut snabbaste och dessutom mest tysta konventionella torpeder. Tror till och med att han var just "vapenofficer", om titeln nu heter så, tror det, Ska kolla med honom.). Problemet är väl hur många sådana vi egentligen har köpt upp. Det är en mycket lättare torped än MK48 ADCAP, och därför säkerligen tystare med det speciella drivsystem som den innehåller. TMS är nästa projekt som ska ge oss en modern tung torped.

Den reklamfilm som länkades till får man ta med en nypa salt, visst, den innehåller sekvenser på sådant som vi gör i vår skärgård osv, men det är just reklam.

Det håller på att utvecklas en ny, tyngre torped, TMS. Vet inget mer om denna i skrivande stund.

Edit: Det är möjligt att m62 är omdöpt till m2000, men då med vissa förbättringar, för en del av drivsystemet utvecklades, om jag inte är helt felinformerad, under början av 2000-talet, så det är nog ingen ren m62.
Jag skrev att de flesta övningar är kortare delövningar.

Torped 2000 är SAAB:s namn på Torped 62 - eller så har även försvaret bytt namn på torpeden. Det är samma torped utan förbättringar.
62 anger inget årtal, utan endast modell. Föregångaren var torped 613 ( som i sin tur var en utveckling av torped 61).
Torped 62/2000 har pumpjet som framdrivning, det hade MK 48 ADCAP redan 1988 när den kom i sin första version.
USA har även haft pumpjet på ubåtar i över 15 år.

Amerikanska torpeder är även konstruerade för att kunna navändas mot sovjetiska/ryska ubåtar på stora djup och höga farter ( klarar av över 600 meters djup).
Citera
2007-05-03, 12:13
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Utveckla gärna, har ingen aning om vad du pratar om nu.
Joint force command körde simulering med ny doktrin. Röd commander van Riper sparkade skiten ur blå flotta genom att köra old-school tech. När han kom till jobbet nästa dag hade blå flotta återuppstått och nästa omgång fick han inte göra något annat än vad projektledningen ville att han skulle göra.

Jag läste först om det i Guardian tror jag. http://en.wikipedia.org/wiki/Millenium_Challenge_2002 har för ovanlghetens skull en ganska bra sammanfattning, med fler länkar. Brechers krönika på ämnet är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in