• 1
  • 2
2006-10-16, 14:36
Bannlyst
Jag sg den Japanska rullen Violent Cop fr ngra mnader sen och kom och tnka p den nu. Jag tyckte det var en riktig skit-film
Men vissa sger att det r ett mstervrk, ngon hr som sett den? Vad tycker du i s fall om den?
Citera
2006-10-16, 14:43
Bannlyst
Gillar du inte Kitano tycker jag du ska hlla dig borta frn hans filmer.
De r ofta nihilistiska, stilfulla och lugna, tvrtemot hur vanliga frutsgbara och konventionella hollywoodfilmer r uppbyggda.

Handlar om ingenknning, de flesta som r uppvxta med film r vana hur filmer skall berttas och utspela sig, d blir det svrt nr du fr frsta gngen ser en Kitanofilm. Nu talar jag hur mnga kompisar i min nrhet knde nr de sg Hana Bi fr frsta gngen, det hade helt enkelt svrt att relatera till filmen eftersom sjlva stilen kndes oerhrt frmmande.

Sjlv tycker jag Violent Cop r ett msterverk eftersom den visar vad som hnder med en man som r besatt av sitt jobb och besatt av att plga andra mnniskor.
Citera
2006-10-16, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mauser
Gillar du inte Kitano tycker jag du ska hlla dig borta frn hans filmer.
De r ofta nihilistiska, stilfulla och lugna, tvrtemot hur vanliga frutsgbara och konventionella hollywoodfilmer r uppbyggda.

Handlar om ingenknning, de flesta som r uppvxta med film r vana hur filmer skall berttas och utspela sig, d blir det svrt nr du fr frsta gngen ser en Kitanofilm. Nu talar jag hur mnga kompisar i min nrhet knde nr de sg Hana Bi fr frsta gngen, det hade helt enkelt svrt att relatera till filmen eftersom sjlva stilen kndes oerhrt frmmande.

Sjlv tycker jag Violent Cop r ett msterverk eftersom den visar vad som hnder med en man som r besatt av sitt jobb och besatt av att plga andra mnniskor.

Jag precis som du tycker ocks att det kan vara mycket trkigt med frutsgbara hollywood-snut-filmer och r mycket ppen fr nya filmer. Men jag kanske borde ge honom ett par frsk till d..
Citera
2006-10-16, 16:05
Bannlyst
Hller helt med Mauser angende Violent Cop, en lysande film r vad det r.

Kul att du frsker bryta dig ur Hollywoods grepp, du r nra att se ljuset tror jag.
Citera
2006-10-16, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kamui
Hller helt med Mauser angende Violent Cop, en lysande film r vad det r.

Kul att du frsker bryta dig ur Hollywoods grepp, du r nra att se ljuset tror jag.

Haha, mjligt, mjligt
Jag har faktiskt sett ett och annat genom mina dar, gillar ganska mnga udda filmer som mnga av mina hollywood-polare och svenska-klassiska-polisfilm-polare verkligen avskyr s helt fast i trsket r jag inte.. som tur r
Citera
2006-10-16, 17:29
Medlem
Jag klistrar in min egen recension frn min gamla blog om asiatisk film (spoilers i texten, men inte vrre n p videoomslagets baksida):
Citat:
Background

"Violent Cop," Takeshi Kitano's directorial debut, is a great example of how sometimes lack of experience is a good thing. It was originally meant to be directed by legendary director Kinji Fukasaku, but after finding out that lead actor Kitano was only available for ten days, and not the four weeks he had been promised, he walked out on the project in frustration. Kitano jokingly said that he could direct it and producer Hisao Nabeshima asked him if he wanted to do it. His answer: "sure, how hard could it be?"

Well, harder than he thought. Having no experience of directing, Kitano wanted long, static shots, while the crew was used to a more traditional way of shooting. But Kitano had his way, and the long, lingering, static shots became one of the film's - and Kitano's - greatest trademarks, and something that would be repeated in his later movies. The next obstacle was the script, which from the beginning was a goofy comedy. Kitano, who was mostly know for his comedy act on tv, was afraid that playing a goofy character wouldn't allow his acting to come out, so he rewrote the entire script, making it a dark and bleak drama.

Story

Azuma (Kitano) is a detective, a loner who has a problem with authority and refuses to follow proper police procedures, often resorting to violence to get his way. In one of the first scenes, we see Azuma following a teenage boy who has beaten up an old man to the boy's home. He rings the doorbell, identifies himself as a detective and goes up to the boy's room, where he beats him up to get him to turn himself in.

Azuma cares for few things in life, but he loves his sister, who has just been released from from a psychiatric hospital, and who currently lives with him. During one of his investigations, Azuma discovers that his closest friend Iwaki is selling drugs. The yakuza (the Japanese mafia) kills Iwaki, making it look like a suicide, to stop Azuma from further investigating. Azuma, however, doubts that Iwaki committed suicide, and continues the investigation.

His investigation leads him to Nitou, a respected businessman, and one of his henchmen, Kiyohiro. Azuma, in his normal style, plants drugs in Kiyohiro's apartment, arrests him and beats him up at the police station, even firing his gun at him.

Azuma has finally gone too far, and he is fired. The police cover up the story, saying that Iwaki committed suicide, and Azuma's sister is kidnapped by Kiyohiro in an attempt to stop his private investigation. It does not work. Fueled by anger, with nothing left to lose, Azuma goes on a violent rampage, killing anyone who gets in his way.

Verdict

The long, static shots - a result of Kitano's fear of losing control of what's in the frame - transforms the camera from a camera to an outside observer. When watching the film, you feel like you're really there. Kitano himself, in retrospect, is disappointed with the movie, but for a debut - especially by someone with no experience working on a film crew - it's a damn fine effort. The acting is top-notch and Kitano especially is excellent as the expression- and emotionless Azuma. This is a film that can attract anyone from the action-fan to the person looking for a serious, contemporary drama. This makes it a near perfect introduction to Japanese cinema, and I rate it 4/5.
Citera
2008-04-03, 12:47
Bannlyst
Min recension p filmtipset:

Filmen brjar med att en luffare sitter och ter sin mat ute p stan en sen kvll, helt pltsligt kommer en fotboll framflygandes frn ingenstans och sekunden senare nrmar sig bollens gare, ett sadistiskt ligistgng som antagligen spelat fr mycket vldsspel, dom slr och sparkar gubben tills han kollapsar totalt. Efter att en av ungarna gtt hem gr den vldsamma snuten Azuma entr, han knackar p hos ungen vars mamma ppnar, Azuma sger att han r polis och vill prata lite med grabben, och med vld vertygar han ungen att verlmna sig nsta dag.

Nsta dag fr Azuma hra av sin nya chef att han inte kan bete sig t p s vis och att han br ta det lungt, en kort tid senare blir Azumas droghandlande kollega mrdad och Azuma tar upp jakten p mrdaren som leder lngt in i polishuset.

Violent Cop r en mycket vldsam film som ven r mycket stilsker, trots titeln och handlingen gr filmen i ett tempo som liknar Roy Anderssons filmer vilket r imponerande iom. vad det r fr film, skillnaden mot Anderssons verk r att hr r sprket japanska och det r brutalt vld vi fr skda. Jmnfr man denna film med Tarantinos tv frsta filmer s framstr Reservoir Dogs och Pulp Fiction som familjefilmer.

I vrigt finns inte s mycket mer att sga, Violent Cop r en mycket lyckad regidebut av Takeshi "Beat" Kitano som rekommonderas varmt.

4.5/5
Citera
2008-04-05, 19:00
Medlem
Hrm, jag gillar Kitanos filmer i regel men hade lite svrt fr de tv frsta, Violent Cop och srskilt Boiling Point.

Jag skulle hellre visa Hana-bi eller Sonatine till ngon som inte sett ngon Kitano-film, d de r lite mer konstnrligt fullndade i mitt tycke.
Citera
2008-04-06, 05:01
Medlem
En underbar film. lskar den verkligen och har sett den hur mnga gnger som helst. ppnade mina gon fr asiatiska filmer, och den r fortfarande den bsta.

Citera
2008-09-19, 11:37
Bannlyst
Bra film som sagt men inte Kitanos bsta.

Gein, fan, s denna r allts bttre n Hana-Bi enligt dig?
Citera
2008-09-19, 20:34
Medlem
Continental Ops avatar
de e jvligt ballt nr han sular basebollen 90 grader t helvete
Citera
2008-09-19, 21:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
de e jvligt ballt nr han sular basebollen 90 grader t helvete

Det r i Hana-Bi.