• 1
  • 2
2006-10-16, 10:34
Medlem
Tänkte göra nån slags KNO3/S blanding med sen vill jag även att det ska spruta upp gnister, går det tillsätta tex Järn(III)Oxid (Fe2O3) eller något annat för att få en gnister effekt på det hela?

Någon som har tips om nån blandning som är snygg?
Citera
2006-10-16, 11:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Poyaan
Tänkte göra nån slags KNO3/S blanding med sen vill jag även att det ska spruta upp gnister, går det tillsätta tex Järn(III)Oxid (Fe2O3) eller något annat för att få en gnister effekt på det hela?

Någon som har tips om nån blandning som är snygg?

Prova Tom Perigrin´s Fountain #3

KNO3 50
Kol 10
S 15
Järnfilspån 25

C/C
Citera
2006-10-16, 11:38
Medlem
pihops avatar
Eller om du absolut vill ha en SS baserad så kan du ha i lite sågspån och lite kol.
Kom ihåg att ha en dysa på fontänen bara.
Citera
2006-10-16, 11:56
Medlem
West-ens avatar
Al eller järnfilspån ska väl fungera ganska bra!
Fick nyss ett brev från SK där det stod att sågspån även skulle funegra!
Det gäller bara att du uppnår rätt gastryck och värme. Använd ett smalt rör!
Citera
2006-10-16, 12:25
Medlem
pihop: Nej den behöver inte vara SS baserad, men varför jag tänkte använda SS är för det brinner ju längre än svartkrut och känns som man lika gärna kan använda SS i detta sammanhang om det nu funkar lika bra med SS som med BP ...iofs mer rök kanske med SS
Citera
2006-10-16, 12:42
Medlem
Silverturks avatar
I en SS-mix kan du inte få till effekter som gnistor, då en SS-blandning inte brinner varmt nog.
Citera
2006-10-16, 13:14
Medlem
pihops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
I en SS-mix kan du inte få till effekter som gnistor, då en SS-blandning inte brinner varmt nog.

Märkte just det. tänkte att jag skulle testa lite olika SS-fontäner men ingen funkade. Inte ens me Ti så blev det bra gnistor. Men så fort jag blandade i vanligt 6:3:1 så blev det en stor gnistsvans.
Citera
2006-10-16, 13:57
Medlem
Sitter med lite BP, men frågan är hur mycket Fe2O3 jag ska blanda i tex 100g BP?
Citera
2006-10-16, 14:14
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Sitter med lite BP, men frågan är hur mycket Fe2O3 jag ska blanda i tex 100g BP?
Använd metallspån istället.
Citera
2006-10-16, 15:33
Medlem
Citat:
...går det tillsätta tex Järn(III)Oxid (Fe2O3) eller något annat för att få en gnister effekt på det hela...
Olika sorters järnoxid ger bara ett rött till gulaktigt regn av glödande slagg. Inte särskilt spännande med andra ord!

Gjutjärn är det bästa för guldgula förgrenade gnistor (som i tomtebloss) men dessa ska upplevas på nära håll. Stålsand (t.ex. fin blästersand) eller stålspånor kräver högre temperatur och högt tryck i fontänen för att antändas och kastas brinnande ur hylsan. Effekten kan dock vara ganska fin även på avstånd.

Problemet med borr- och svarvspånor är att de oftast fjädrar för mycket för att satsen ska kunna kompakteras tillräckligt. Dessutom ger ju hårda och vassa spånor en kraftigt ökad risk för friktionständning!

Det enklaste om man vill ha vita eller gulvita gnistor är titan. Det säkraste, om man nöjer sig med ljussvagare guldeffekter, är vanligt träkol från barrträd.
Citera
2006-10-16, 22:14
Medlem
Inte för detta kanske blir en fontän, men har någon testat att ersätta kolet i BP med järn(III)oxid? eller är det för svårtänt?

Alltså, kaliumnitat/svavel/järn(III)oxid
Citera
2006-10-16, 23:02
Medlem
West-ens avatar
Citat:
Inte för detta kanske blir en fontän, men har någon testat att ersätta kolet i BP med järn(III)oxid? eller är det för svårtänt?

Alltså, kaliumnitat/svavel/järn(III)oxid
Haha läs på lite grundläggande kemi och vad som händer när saker brinner!

I krut så har man kaliumnitrat för att det är en oxidant, kolet är en reduktant. Svavlet gör att det hela flyter på bättre, blir lättare att antända och luktar finemang!
En oxidant plus en reduktant innebär att reduktanten hela tiden får sitt syre från oxidanten vilket leder till en mycket snabb reaktion.

Nu råkar det emmelertid vara så att järn(III)oxid OCKSÅ är en oxidant, och det går inge vidare att blanda en oxidant med en oxidant. Ingenting händer.
I termit använder man järn(III)oxid som oxidant och aluminiumpulvret verkar som en reduktant.
Järnoxid kan också funka som en katalysator (ökar förbränning) i tex Red powder och Crimson powder.

Exempel på oxidanter: Kaliumnitrat (KNO3), Natriumnitrat(NaNO3), Röd Järnoxid(Fe2O3)
Exempel på reduktanter: Socker, Kol
Exempel på katalysator: Röd Järnoxid(Fe2O3)

Svavelts funktion i svartkrut är lite mer komplicerad och svårförklarbar i detta inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in