• 1
  • 2
2006-10-15, 20:26
Medlem
Mr 9-5s avatar
Kankse ngt luddig rubrik men den får duga... Ska iaf ner till sthlm och mönstra nu den 23e och vill självfallet göra lumpen och är även sugen på utlandstjänst... Då undrar jag om det finns ngn speciell utbildning där man får en utbildning som passar UT på så sätt att man har en stor chans att få det?

De som jag själv är intresserade av är:

Stridsvagnsförare
Amfibiesoldat
Fallskärmsjägare

Detta är bara några av alla utbildningar som jag kan tänka mig...
Så kom gärna med tips och ideér.
Citera
2006-10-15, 20:35
Medlem
Om du kommer in på som amfibiesoldat, så finns möjligheten att söka IAS ( Internationella AmfibieStyrkan)

Men i stort sett så är det förarna som har det lättast att få göra utlandstjänst eller?
Citera
2006-10-15, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr 9-5
Kankse ngt luddig rubrik men den får duga... Ska iaf ner till sthlm och mönstra nu den 23e och vill självfallet göra lumpen och är även sugen på utlandstjänst... Då undrar jag om det finns ngn speciell utbildning där man får en utbildning som passar UT på så sätt att man har en stor chans att få det?

De som jag själv är intresserade av är:

Stridsvagnsförare
Amfibiesoldat
Fallskärmsjägare

Detta är bara några av alla utbildningar som jag kan tänka mig...
Så kom gärna med tips och ideér.

Amfibiesoldat, alla jägartjänster är ju bra, pluton sjukvårdare MH900
Citera
2006-10-15, 21:01
Medlem
Mr 9-5s avatar
Hmm, glömde nämna... Är även ngt närsynt, Hur noga är dem med synkrav på Jägartjänster ?

EDIT: Sitter och läser lite om "luftburen soldat" på lumpen.nu... Ngn som har ngt att säga om den tjänsten ?
Citera
2006-10-15, 21:25
Medlem
T-bone-s avatar
MP ska vara en bra utbildning om man vill göra utlandstjänst har jag hört.
Citera
2006-10-16, 11:30
Medlem
Rob Halfords avatar
Frågställningen har redan besvarats ett antal gånger på forumet och även om vissa skribenter inte kommer att hålla med mig så blir mitt svar till dig fordonsförare på stridsfordon. Men då dessa skribenter verkar sakna egna erfarenheter från utlandstjänst skall du ta vad de skriver med en rejäl nypa salt.

Pansarskytte har alltid varit och kommer alltid att vara kärnan i de svenska insatserna utomlands – även om ett visst trendbrott kan skönjas och jag syftar då framförallt på insatsen i Afghanistan. Även om värnpliktiga utbildade på andra förband kommer att användas som pansarskyttesoldater kommer dugliga fordonsförare alltid att vara hett eftertraktade.

Att satsa på amfibiesoldat och hoppas på en plats i ett insatsförband som kanske, kanske någon gång i framtiden får åka iväg är att hoppas på lite väl mycket tur. Ett betydligt troligare scenario är att då att du som grundutbildad amfibiesoldat kan åka ut som panskarskyttesoldat på ett pansarskyttekompani.

Fallskärmsjägare är mycket duktiga soldater, men slutsats dragen av egna erfarenheter är att de är förvånansvärt underrepresenterade som soldater i utlandsstyrkan. Jag bortser då från de FJS utbildade soldater som naturligtvis ingår i FJS insatskompani och andra specialförband.

Med tanke på det antal militärpoliser som utbildas varje år och hur många platser som finns att söka som militärpolis skulle jag inte satsa på den utbildningen om mitt mål var utlandstjänst. Vill du åka med befattningen militärpolis rekommenderar jag dig att läsa på PHS och därefter söka mission. Men även för värnpliktiga med MP utbildning finns givetvis möjligheten att söka sig till pansarskytte.
Citera
2006-10-16, 22:47
Medlem
Mr 9-5s avatar
Tack för svaret Rob, ska kika igenom lite info osv : )
Citera
2006-10-16, 22:52
Medlem
brobbans avatar
Chaufförer av olika slag samt specialkompetens såsom EOD och tunga släp etc, då har du en mycket större chans. De flesta lastbilslökar som utbildas vill inte dra ut men 5/8 skytte i varje grupp kanske vill göra utlandstjänst och slår du det på hur många som söker skytte så blir det ganska snålt.
Citera
2006-10-16, 23:23
Medlem
Perfekt syn är ett måste på jägartjänsterna. Iallafall FJS?
Citera
2006-10-16, 23:33
Medlem
brobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Perfekt syn är ett måste på jägartjänsterna. Iallafall FJS?
Vad har det att göra med denna tråden? testa att söka jag lovar att den frågan har ställts tidigare.
Citera
2006-10-16, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brobban
Vad har det att göra med denna tråden? testa att söka jag lovar att den frågan har ställts tidigare.

HÖRREDUDU!!

Citat:
Ursprungligen postat av Mr 9-5
Hmm, glömde nämna... Är även ngt närsynt, Hur noga är dem med synkrav på Jägartjänster ?

EDIT: Sitter och läser lite om "luftburen soldat" på lumpen.nu... Ngn som har ngt att säga om den tjänsten ?

Han frågade faktiskt...
Citera
2006-10-16, 23:58
Medlem
scoremaxs avatar
Judas Priest:s frontman har rätt..
Förare av pansrade fordon is the shit.

Dessutom kan du ofta få igenom att du skall slippa diverse vaktpass som fordonsförare eftersom fordonen kräver relativt mycket underhåll, och ingen är bättre lämpad att utföra det än besättningen...då kan man inte samtidigt vara uppe och vakta på nån jävla relästation eller liknande..

Scoremax: PBV Akanskytt i Bosnien, men marinen i lumpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in