• 1
  • 2
2006-10-15, 15:27
Medlem
damgaards avatar
Hej Allihopa, vet inte om det här är rätt tråd eller om det redan tagits upp, men jag har hört väl väldigt länge sedan att Walt Disney var nazist, är detta sanning?
Citera
2006-10-15, 15:31
Medlem
PappaBoegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av damgaard
Hej Allihopa, vet inte om det här är rätt tråd eller om det redan tagits upp, men jag har hört väl väldigt länge sedan att Walt Disney var nazist, är detta sanning?

Det har jag svårt att tänka mig. Under andra världskriget gjorde Disney en hel del tecknade propagandafilmer, Musse och Kalle som spöar nazister och så vidare. Sedan har jag för mig att han var jude, och de är sällan hängivna nazister.
Citera
2006-10-15, 15:41
Medlem
T-bone-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaBoeg
Det har jag svårt att tänka mig. Under andra världskriget gjorde Disney en hel del tecknade propagandafilmer, Musse och Kalle som spöar nazister och så vidare. Sedan har jag för mig att han var jude, och de är sällan hängivna nazister.

Sägs det inte att Hitler va jude?
Han var ju en ganska hängiven nazist iaf.
Citera
2006-10-15, 16:02
Medlem
Gasraumoperators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-bone-
Sägs det inte att Hitler va jude?
Han var ju en ganska hängiven nazist iaf.
Det ska tydligen vara så att någon i hans släkt skulle haft ett efternamn som var likt ett judiskt, men hans släkt var inte judisk. Så det är en myt som inte stämmer
Citera
2006-10-15, 16:09
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Disneystudion var en av de få som tog emot Leni Riefenstahl vid hennes besök i Hollywood i slutet av 1938, vilket ju kan ha bidragit till ryktet om Walt Disneys nazistiska sympatier även om det kanske är sannolikt att man gjorde det p.g.a. att Disney uppskattade henne som filmkonstnär. Här finns en artikel av Esther Leslie om det lite komplexa förhållandet mellan Disney och nazi-Tyskland.
Citera
2006-10-16, 07:42
Medlem
vains avatar
Här har du bevis på att iaf Kalle Anka var nazist!
http://www.youtube.com/watch?v=wDWF8hznHZs
Citera
2006-10-16, 08:48
Bannlyst
I ett Family Guy avsnitt så är Disney nerfryst för att senare vakna i upp i framtiden.

Första frågan till doktorn som "tinar" upp honom eller släpper ut honom ur "frysen" är:

Disney: Are the jews dead yet?

Doctorn: No.

Disney: Put me back in the freezer.

(Den sista där låter lite som Demolition Man )
Citera
2006-10-16, 09:37
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Att Disney personligen kunde uttala sig negativt om judar är helt klart, men frågan är väl om man skall anse "antisemitismen" som ett drivande drag i hans personlighet eller om det bara rörde sig om ett av flera element i en allmän ilska över motgångar, konkurrenter och trilskande medarbetare och myndigheter. Det finns judekarikatyrer i några av studions filmer, som judedockorna i julaftonsfilmen Santa's Workshop liksom denna senare omtecknade scen i The Three Little Pigs, men det behöver naturligtvis inte göra Disney personligen till uttalad antisemit, än mindre nazist, eftersom det ingick i tidens standardhumorrepertoar. Leonard Mosley skriver i sin The Real Walt Disney:

Citat:
Disappointment and resentment seemed to bring out his antisemitism. He was often heard making snide comments about Jews, particularly the Jewish heads of the Hollywood studios whose easy success seemed to infuriate him. When the young animator David Swift, who had returned to work during the strike [1941] because he had become disenchanted with some of the labour racketeers behind it, announced he had been offered a better job at Columbia Pictures, Walt was annoyed at his departure but seemingly too proud to offer him rewards for staying on.

'He called me in finally,' said Swift later, 'and putting on a phony Jewish accent he said: "OK, Davy boy, off you go to work with those Jews." And when I came back to him later after the war, he was still resentful. "Well, Bud," he said, at the first studio meeting I went to, "you can see we didn't come to any harm while you were away with those Jews. We got on quite well without you. We don't need you - and it looks as if those Jews don't need you, either."'

For the moment, the bleak situation over money drained Walt of his dynamism. Misery and worry brought out the worst in him, and he was apt to blame anybody - Jews, blacks, Commies, union workers - for his misfortunes.

Hade Disney däremot haft allvarliga sympatier för nazi-Tyskland hade han knappast personligen finansierat en krigspropagandafilm som Victory Through Air Power sedan regeringen avböjt att bidra ekonomiskt (den ansågs kunna nedvärdera flottans betydelse för mycket). Churchill uppskattade mycket denna film och berömde den inför Roosevelt, men ekonomiskt blev det en stor förlust för Disneystudion.

På samma sätt lånade man gratis ut Kalle Anka-figuren till filmen The New Spirit, som propagerade för vikten av att betala sina skatter, men Disney menade att den amerikanska regeringen inte tillräckligt uppskattade hans patriotiska insatser; tvärtom hade studions lokaler tagits i anspråk av amerikanska armén omedelbart efter Pearl Harbor, och i dessa sammanhang kunde Disney svära över "juden" Henry Morgenthau (finansministern) och över en annan "fet jude" som försökte köpa studion under dess ekonomiska kristid efter kriget.
Citera
2006-10-16, 10:50
Medlem
MetallDrakes avatar
Klart han va!

Disney = människa
Människor = onda
Nazister = onda
Disney = nazist

eller hur?
Citera
2006-10-16, 14:10
Medlem
killersmurfs avatar
Jag har för mig att i Disney filmernas tidiga stadie så tecknades alla svarta människor som just svarta fast med överdrivna läppar etc, och alla andra som typ gulliga djur. Kan ju tolkas rasistiskt.
Citera
2006-10-16, 14:28
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killersmurf
Jag har för mig att i Disney filmernas tidiga stadie så tecknades alla svarta människor som just svarta fast med överdrivna läppar etc, och alla andra som typ gulliga djur. Kan ju tolkas rasistiskt.

Allt det där handlar om att vara barn i tidens anda. Jag har en dokumentär som behandlar svensk rasism och den visar hur utbredd den var även i det vanliga samhället. På bio visades bland annat ett videoklipp som kallades "negergolf" eller liknande. Man får se klipp från detta och det är svarta män uppradade med balonger i sina händer. En vit man står 50 meter ifrån och slår golfbollar mot dem i hopp om att träffa balongerna. Berättarrösten lägger till en slutkläm om att "den här sporten kräver en riktig negerskalle".

Att Disney tidiga produktioner också har influenser av rasism och antisemitism är kanske inte så konstigt med tanke på den värld de verkade i. Dessa idéer var helt enkellt mer accepterade och mycket vanligare än de är idag.
Citera
2006-10-16, 14:47
Medlem
killersmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel Ahlm
Allt det där handlar om att vara barn i tidens anda. Jag har en dokumentär som behandlar svensk rasism och den visar hur utbredd den var även i det vanliga samhället. På bio visades bland annat ett videoklipp som kallades "negergolf" eller liknande. Man får se klipp från detta och det är svarta män uppradade med balonger i sina händer. En vit man står 50 meter ifrån och slår golfbollar mot dem i hopp om att träffa balongerna. Berättarrösten lägger till en slutkläm om att "den här sporten kräver en riktig negerskalle".

Att Disney tidiga produktioner också har influenser av rasism och antisemitism är kanske inte så konstigt med tanke på den värld de verkade i. Dessa idéer var helt enkellt mer accepterade och mycket vanligare än de är idag.

Absolut har du rätt i att det handlade "om vara barn i tidens anda".
Har en gammal svensk ordlista liggandes nånstans där det står nåt så absurt (om svarta) som att de tål hårda slag mot huvudet och är väldigt primitiva. Men ändå väldigt shockande, denna ordlista är från tidigt 60-tal.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in