2007-09-07, 00:43
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Är förresten Dentan munskölj bättre än Listerine? Är Colgate munskölj bra?

Enligt min tandläkare gick det inte att jämföra listerine med colgate munskölj och han tyckte det var riktigt bra att jag använde listerine. Dock så är det grymt mycket reklam och info om Listerine hos folktandvården så man kan ju undra om de har köpt tandläkarna på folktandvården.

Jag tycker också att jag har fått lite missfärgningar på tänderna sedan jag började använda listerine. Borde dock gå bort med lite denivit...
Citera
2007-09-07, 00:48
Medlem
Ledarens avatar
Listerine är väldigt bra tycker jag. Jag har märkt att mina tänder blivit lite vitare, varför vet jag inte.
Citera
2007-09-07, 14:07
Moderator
ofays avatar
Citat:
Är förresten Dentan munskölj bättre än Listerine? Är Colgate munskölj bra?

Man får skilja på dentan och listerine eftersom dentan stärker tändernas emalj och Listerine bekämpar bakterier som orsakar tandköttsproblem.
Dentan är också ett läkemedel och kan fås på recept.
Enligt SBU har endast klorhexidin(hexident, corsodyl) och listerine en positiv tilläggseffekt på bakterier. I och för sig bara evidens 3 men ändock.
Citera
2007-09-07, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
Man får skilja på dentan och listerine eftersom dentan stärker tändernas emalj och Listerine bekämpar bakterier som orsakar tandköttsproblem.
Dentan är också ett läkemedel och kan fås på recept.
Enligt SBU har endast klorhexidin(hexident, corsodyl) och listerine en positiv tilläggseffekt på bakterier. I och för sig bara evidens 3 men ändock.

Men när rekommenderar du dentan resp. listerine?
Är det någon mening med att använda något av dem om man borstar tänderna 2x2 minuter varje dag samt trådar varje dag?
Citera
2007-09-07, 15:50
Moderator
ofays avatar
Citat:
Men när rekommenderar du dentan resp. listerine?
Är det någon mening med att använda något av dem om man borstar tänderna 2x2 minuter varje dag samt trådar varje dag?
Har man varken karies eller tandköttsinflammation så är det inget jag rekommenderar.
Citera
2007-09-07, 16:11
Medlem
Draqs avatar
Rekommenderar er att inte använda detta som groggvirke.
Tanken att "Det kommer ta bort spritsmaken helt" må vara briljant, men magen mår INTE bra veckan efter.
Citera
2007-09-10, 11:52
Medlem
har också fått lite missfärgningar pga listerine..
Citera
2007-09-10, 18:52
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draq
Rekommenderar er att inte använda detta som groggvirke.
Tanken att "Det kommer ta bort spritsmaken helt" må vara briljant, men magen mår INTE bra veckan efter.

va i helvete?
Citera
2007-09-10, 18:58
Medlem
Continental Ops avatar
jag provade det där en gång hemma hos nån som hade, i smyg förstås, det här var i samband med att jag rotade igenom badrumsskåpet och så, grejen är att jag kände inte så mkt, visst det var lite fräscht men det sved inte och så som en del här pratar om
Citera
2007-09-10, 19:13
Medlem
Flytande_argots avatar
Ska man bara spotta ut listerinet sedan eller ska man skölja ur munnen med vatten sen så att det inte ligger listerine-rester kvar på tandemalj och tunga under flera timmar?
Citera
2007-09-10, 19:14
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
jag provade det där en gång hemma hos nån som hade, i smyg förstås, det här var i samband med att jag rotade igenom badrumsskåpet och så, grejen är att jag kände inte så mkt, visst det var lite fräscht men det sved inte och så som en del här pratar om

Om det nu är så att du tagit just Listerine borde du känt något, alla jag känner har hållt på gått under första gången de testade Listerine. Själv tårades ögonen och jag var på gränsen till att ge upp hela tiden. Det blev dock bättre efter några gånger men fortfarande kan jag få den där intensivt brännande känlsan i tandköttet, inte speciellt skönt men det är ju jävligt fräscht efteråt.
Citera
2007-09-10, 19:16
Medlem
Red Machines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ska man bara spotta ut listerinet sedan eller ska man skölja ur munnen med vatten sen så att det inte ligger listerine-rester kvar på tandemalj och tunga under flera timmar?

Med tanke på att det står att det verkar under 12 timmar så antar jag att man inte skall skölja ur det på en gång. Sedan gillar jag smaken så det är inte helt fel att ha Listerinekänslan i munnen ett par timmar efteråt heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in