Citat:
Ursprungligen postat av Slader
Nää det ger inte missfärgningar. Snarare tvärtom. Morsan är tandläkare så jag vet. Kan bero på annat. Röker du eller snusar??kaffe?? finns många faktorer till varför. Eller du kanske borstar för sällan??
Mvh Slader
Är inte så säker...
"Listerine Afshin 2007-04-01
Hej, Jag har använde munsköljmedlet Fluoride Listerine i 1 år och märkte att jag fick missfärgningar på tänderna. På mitt senaste årskontroll hos min tandläkare sa han att han fick höra tt Listerine kan orsaka missfärgningar. Jag har använt Listerine i föreskriven dos och inte haft liknande problem tidigare. Jag dricker verken te, kaffe, vin el.d. Min fråga är kan Listerine orsaka missfärgning på tänderna ?
Mvh//Afshin
Sv: Listerine Tdl Elisabeth Philip Elliot 2007-04-04
Hej Afshin!
Tydligen ! Andra sköljmedel med antibakteriell effekt gör det ,tex Corsodyl. Varför använder du Listerine hela tiden?? Jag är lite motståndare till användning av bakteriepåverkande medel för kostant bruk ,då vi påverkar den normala -och för oss viktiga - floran av bakterier och rubbar balansen mellan goda och patogena(sjukdomsalstrande)bakterier.Listerine är stark och många tycker att tunga och smak påverkas.
Mekanisk rengöring med borste, fluortandkräm och tandtråd/sticka/mellanrumsborste är fullt tillräcklig. Har du besvär med tungbläggningar -skrapa dem och skölj ev. med SB12 för att motverka dålig lukt. Vill du ha fluoreffekten som finns i Listerine så använd en vanlig fluorlösning. "