• 1
  • 2
2006-10-15, 02:43
Medlem
Har haft problem med mina tänder så länge jag kan minnas, trots det att jag borstar tänderna regelbundet använder tandtråd då och då samt tar flourtabletter. Har nu minst fyra stycken hål som behövs lagas och tänderna ser inte jättegranna ut.
Jag är bara 20år och är inte speciellt glad över detta då jag befarar att min tandhälsa aldrig kommer att bli bättre förrens tänderna byts ut.

Har beställt tid hos tandläkaren för undersökning men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Kan det ha något med att göra att jag får sura uppstötningar ibland?
Är orolig för hur tänderna kommer se ut om 5år.. 10år.. eller 20år. Lika bra att förbereda sig på det värsta...

Hur tycker ni jag ska gå tillväga. Detta är något som tynger mig enormt. Finns det chans att få ekonomisk hjälp med detta eller får jag räkna med att punga ut med storkovan dagen då tänderna ger med sig?

mvh
Gabriel
Citera
2006-10-15, 02:47
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGrubblar
Hur tycker ni jag ska gå tillväga. Detta är något som tynger mig enormt. Finns det chans att få ekonomisk hjälp med detta eller får jag räkna med att punga ut med storkovan dagen då tänderna ger med sig?

mvh
Gabriel

I de solidariska Sverige får DU som svensk medborgare punga ut storkovan tills du blir pensionär tyvärr. Men gläd dig åt att flyktingar och fångar i vårt avlånga land får gratis tandvård! ( )
Citera
2006-10-15, 02:49
Medlem
Pendeltågs avatar
Övrigt >>>>>>>>>>>>>>>>>> Medicin och hälsa.

//Moderator
Citera
2006-10-15, 10:20
Moderator
ofays avatar
Jag tycker att du ska be att få din saliv kollad efter underökning och lagning.

Det är bra att göra en riktigt undersökning på antal S.Mutans, lactobaciller, pH, salivsekretion och buffring. Detta görs enklast hos tandläkare/hygienist med en så kallat Cariotest (kostar runt 300:- men är värt pengarna), utifrån resultatet läggs sedan ett speciellt behandlingsprogram upp (om du har en vettig tandläkare)

Att ha så mycket hål är ändå ovanligt och det blir ALDRIG hål i en ren tand.

Sura uppstötningar ger INTE hål i tänderna utan erosionsskador och så kallad "cupping" i de stora tuggtänderna.
Gå till apoteket och köp infärgningstabletter, de färgar bakterierna rosa, borsta sen och träna på att få tänderna helt rena. Investera i en elektrisk tandborste (oral-b)
Citera
2006-10-15, 10:22
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest
I de solidariska Sverige får DU som svensk medborgare punga ut storkovan tills du blir pensionär tyvärr. Men gläd dig åt att flyktingar och fångar i vårt avlånga land får gratis tandvård! ( )

Nja... Flyktingar för NÖDVÄNDIG tandvård, de ska alltså inte ha tandvärk. Barnen kan få mer hjälp precis som svenska barn.
Fångar måste avtjäna mer än ett tvåårigt fängelsetraff för att nyttja rätten till NÖDVÄNDIG tandvård, alltså slippa ha värk.
Citera
2006-10-15, 11:22
Medlem
ojz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GabrielGrubblar
Har haft problem med mina tänder så länge jag kan minnas, trots det att jag borstar tänderna regelbundet använder tandtråd då och då samt tar flourtabletter. Har nu minst fyra stycken hål som behövs lagas och tänderna ser inte jättegranna ut.
Jag är bara 20år och är inte speciellt glad över detta då jag befarar att min tandhälsa aldrig kommer att bli bättre förrens tänderna byts ut.

Har beställt tid hos tandläkaren för undersökning men jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Kan det ha något med att göra att jag får sura uppstötningar ibland?
Är orolig för hur tänderna kommer se ut om 5år.. 10år.. eller 20år. Lika bra att förbereda sig på det värsta...

mvh
Gabriel

Äter du mycket snask och dricker mycket läsk eller motsvarande?
Citera
2006-10-15, 11:40
Medlem
Z4Ws avatar
Det har självklart något med dina sura uppstötningar att göra. Anorektiker brukar ha problem med tänderna eftersom deras magsafter kommer upp eftersom dom känner sig hungriga hela tiden. Ett tips kan vara att försöka ha regelbundna matvanor samt inte äta flourtabletter. Dom förstör bara tänderna!
Citera
2006-10-15, 13:15
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W
Det har självklart något med dina sura uppstötningar att göra. Anorektiker brukar ha problem med tänderna eftersom deras magsafter kommer upp eftersom dom känner sig hungriga hela tiden. Ett tips kan vara att försöka ha regelbundna matvanor samt inte äta flourtabletter. Dom förstör bara tänderna!

Tänker du inte på bulimiker nu? Alltså de som hetsäter för att sedan spy upp allt...
Citera
2006-10-15, 14:12
Medlem
^Angelfuck^s avatar
tja!

du kan sätta på ett skal utanför tänderna som skyddar dom och gör att inga bakterier kan tränga sig in, kostar runt 60000 i sverige och 12000 i thailand, hehe som att plasta in dom typ
Citera
2006-10-15, 14:17
Medlem
Jag småäter inte utan äter regelbundet dock ganska ofta, ca 5ggr om dagen. Det konstiga är att hålen har kommit mitt på tanden, på utsidan av nedre tandrad. Ska försöka få min saliv kollad så fort som möjligt! känns ganska viktigt.

mvh
Gabriel
Citera
2006-10-15, 14:19
Bannlyst
4hål vafan gnäller du för, jag har haft säkert 20-30 hål sen jag var 16. Nu har dock många (mjölk)tänder hoppat ut.
Citera
2006-10-15, 15:04
Moderator
ofays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Z4W

Det var det dummaste.... Du får inte hål av sura uppstötningar utan erosionsskador, hål i tänderna får du av S-Mutans och lactobaciller.

Konstigt också att du anser fluortabletter förstöra tänderna, all forskning både in vitro och in vivo och all tandvård talar för annat . SBU har också utvärderat forskning som finns och fastställt evidens.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in