2006-10-20, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Aha, LaFayette har jag missat, jag har varit utanför där ett antal gånger och satt mig på en bar i närheten och skickat in kärringen på varuhuset. Jag brukar få panikångest av stora varuhus, föredrar specialbutiker av det något mindre slaget.
En annan bra vinbutik är L' Amour du Vin på Rue St. Dominique där man kan köpa bra viner till odlarens egna priser, utan mellanhänder. Där kan man göra fynd bland mycket bra viner, främst lite mindre kända sådana.

Mmh. Håller med om varuhus, men vadar man igenom rummen med handväskor och dylikt blir man rikligt belönad, både i Paris och London. Jag gör nog samma sak, men brukar parkera mig där istället.

Mmh tack för vinbutikstipset ovan, den skall definitivt besökas nästa gång.
Citera
2006-10-20, 12:52
Medlem
Men som sagt senapen den senapen

Fransk senap, särskilt smaksatt, blir en utmärkt kall sås om man rör den med lite gräddfil eller Arlas Naturella Ekologiska Yoghurt (tillräckligt krämig utan att vara särskilt fet) - mycket gott till kallskuret eller till varmrökt/kallrökt fisk.

En annan variant jag gärna använder fransk senap till är en hemgjord waldorfsallad där jag kokar, tärnar och kyler av jordärtsskockor och mandelpotatisar i ungefär lika delar, hackar ner några äpplen, rostar och smular ner ett par nävar valnötter, pressar över citron samt gör en ganska tjock dressing på olivolja, fransk senap och ovannämnda yoghurt.

Väldigt gott till kallrökt/rimmad lax (istället för stuvad potatis) eller till rostbiff och liknande (istället för traditionell potatissallad).
Citera
2006-10-20, 14:46
Medlem
Ivanovichs avatar
Till kaffet.

senap+mörkchoklad=klassiker

Jag föredrar grovsenap men välj din favorit.
Citera
2006-10-20, 18:52
Medlem
Bråkmakarns avatar
Fungerar utmärkt i kantarellsås!
Citera
2012-02-26, 17:27
Medlem
http://www.wallysdeli.co.uk/Finedijon.jpg
köpt denna... fick fan tårar i ögonen när jag smakade på den, fan vad vidrigt, är den bara dålig att äta "ren" eller är det inget för mig? tänkte göra majonäs..
Citera
2012-02-26, 21:31
Medlem
Bylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusefter
http://www.wallysdeli.co.uk/Finedijon.jpg
köpt denna... fick fan tårar i ögonen när jag smakade på den, fan vad vidrigt, är den bara dålig att äta "ren" eller är det inget för mig? tänkte göra majonäs..
Det där är den klassiska osötade franska senapen, och det är den som man brukar använda i just majonnäser, dressingar, och matlagning. Den är inte så god att äta som den är dock, och till korven eller skinkan så får man välja en annan typ av senap.
Citera
2012-02-26, 21:38
Bannlyst
Fattar ni hur hungrig jag blev nu eller?
Citera
2012-02-27, 19:59
Medlem
Dirges avatar
Tycker den lyfter många såser och köttfärs biffar och även i lite marinader till revben spjäll.
Citera
2012-12-03, 18:00
Medlem
irrblosss avatar
Älskar dijonsenap och såg nu att det finns grov sådan i butiken (har antagligen funnits länge men jag har inte lagt märke till den förrän nu). Någon som vet om denna skiljer sig nämnvärt i smaken från vanlig dijonsenap, eller är det bara textur och konsistens som skiljer sig? Den jag såg var av märket Grey Poupon.
Citera
2012-12-05, 19:57
Medlem
En av mina favoriter är en ljummen potatissallad med dijondressen, ungefär som detta recept, mycket godare än en potatissallad med majonnäs:

Ljummen potatissallad till grillat

En riktig sommarrätt som blir allra godast med färsk potatis. Passar till det mesta, inte minst grillat.

Ingredienser
Ca 8-10 kokta och varma potatisar
1 st röd lök
0,5 st purjolök
Ca 2 dl färska blandade örter
3 msk kapris

Dressing
3 msk olivolja
2 msk saft av en citron
1 tsk dijonsenap
Salt och svartpeppar
Flingsalt
Olivolja

Koka potatisen i saltat vatten. Blanda ihop dressingen, skiva rödlöken och hacka örterna. Finstrimla purjolöken och lägg i den och kaprisen i dressingen strax innan potatisen ska i.

Skär potatisen i bitar medan den är varm. Slå dressingen över den varma potatisen så att den suger upp smakerna. Blanda sedan i örterna. Ringla över lite god olivolja och strö flingsalt över.
Citera
2012-12-06, 02:02
Medlem
Keyness avatar
Dijonsenap är grymt. Kan ha det till allt (eller bara äta det rent ur burk). Funkar i min mening bra till tex tonfisksåser (i kombination med creme fraiche + annat).

Ska testa några av varianterna som postats här.
Senast redigerad av Keynes 2012-12-06 kl. 02:04.
Citera
2012-12-06, 02:05
Medlem
Spackelackans avatar
Jag tycker att det är gott att klicka dijonsenap i köttfärslimpsmeten. Blir en fylligare smak på limpan då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in