Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2006-10-14, 10:28
Medlem
Det är inte bara vi 08-fientliga som gillar Danmark, utan snart även hela jävla NOLL ÅTTA etablissimanget.

Linda Skugge är bra för att hon vågar säga saker rent ut. Hon är en nyttig pajas som inte kan hålla käft:

"Kära kulturminister, varför inte göra som i Danmark, inför skattelättnader för kulturarbetare. Inga bidrag, inga stipendium. Alla får samma chans. Och sorry alla vars böcker inte säljer. Då är det bara att kavla upp armarna och kämpa på"

Klart att hon inte bara talar om kultur...hon talar, som alla 08or, om läget i allmänhet i en litterär stasi-stad, där knappt någon talar alls.

Linda Skugge: Röj upp inom finkulturen!
Citera
2006-10-14, 12:34
Medlem
Fula Gubbens avatar
Stenhård krönika av Skugge idag, snart är hon tillbaks i gammal god form. Astrid Trotzig och andra kultur-losers får sina fiskar varma.

- F.G
Citera
2006-10-14, 16:00
Medlem
trass avatar
Vet inte jag...

En av mina bekanta driver sedan många år en av Sveriges bästa litteraturtidskrifter. Den hade aldrig burit sig utan skattemedel, och jag måste säga att det hade varit synd att vara utan den. Den är inte särskilt politisk korrekt heller, med en del nummer ägnade åt personer som kulturvänstern inte uppskattar. Och han har inter haft det fett under sin tid med tidskriften, så det är denna som fått pengar, inte min bekant.

Svårt att diskutera detta utan att förfalla till klyschor, men det där är en investering. Sverige blir bättre av saker som breddar kulturdebatten även i trängre kretsar.
Citera
2006-10-14, 17:25
Medlem
Error 404s avatar
För att inte tala om alla landstingspengar som slängs ut till alla dessa värdelösa sk konstnärer som producerar tavlor och dylikt man bara ställer in i olika förråd för att samla damm. Mycket pengar att spara där till vården istället.
Citera
2006-10-14, 18:51
Medlem
Jag tycker att Skugge varit vilt slående och pueril tidigare...

Men här träffar hon nåt. Nåt faktiskt.

Jag såg artikeln i SvD och reagerade lite...."undermedvetet"... jaha bo på Söder och ha ett HELT vitt new-agerum...?? Kolla Kristina Lugns del i källarlokal på samma trendiga Sthlmsområde.

Trotzig är väl adlad hantverkare från 1600-1700-talet. Mårten Trotzigs gränd. Birgitta T i Akademin?

Bra Linda S.
Citera
2006-10-14, 18:53
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Vet inte jag...

En av mina bekanta driver sedan många år en av Sveriges bästa litteraturtidskrifter. Den hade aldrig burit sig utan skattemedel, och jag måste säga att det hade varit synd att vara utan den. Den är inte särskilt politisk korrekt heller, med en del nummer ägnade åt personer som kulturvänstern inte uppskattar. Och han har inter haft det fett under sin tid med tidskriften, så det är denna som fått pengar, inte min bekant.

Svårt att diskutera detta utan att förfalla till klyschor, men det där är en investering. Sverige blir bättre av saker som breddar kulturdebatten även i trängre kretsar.

Helt klart är det så. kulturpolitiken måste tiillföras skattemedel, annars är det bara kommersiellt trams kvar. Sedan borde man däremot ha en hårdare granskning och kräva mer kvalitet än man gör i dag, där många på ren rutin får bidrag utan att prestera något.
Citera
2006-10-14, 18:59
Medlem
marcarolos avatar
Skugge är guld. Att hon vågar?
Citat:
Hela systemet där kulturmänniskor utnämner varann och ger varann priser och stipendier och lägenheter och sommarvistelsehus stinker.
Skugge for Kulturminister!
Citera
2006-10-14, 19:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
Instämmer i att det var något som kändes väldigt fel med reportaget om Astrid Trotzigs skrivarlya; kanske var det den pretentiösa tonen och hennes högtidliga framtoning, kombinerat med det faktum att hon förvisso inte är någon särskilt framstående författare. Det kändes som man skulle kunna parodiera både Trotzig och artikeln ganska enkelt. Fjomp-Lisa!

Linda Skugge är inte så mycket för parodier, utan mer för att såga jäms med fotknölarna, i det här fallet ganska befogat.

- F.G

Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg Baleout
Jag tycker att Skugge varit vilt slående och pueril tidigare...

Men här träffar hon nåt. Nåt faktiskt.

Jag såg artikeln i SvD och reagerade lite...."undermedvetet"... jaha bo på Söder och ha ett HELT vitt new-agerum...?? Kolla Kristina Lugns del i källarlokal på samma trendiga Sthlmsområde.

Trotzig är väl adlad hantverkare från 1600-1700-talet. Mårten Trotzigs gränd. Birgitta T i Akademin?

Bra Linda S.
Citera
2006-10-14, 19:51
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Helt klart är det så. kulturpolitiken måste tiillföras skattemedel, annars är det bara kommersiellt trams kvar. Sedan borde man däremot ha en hårdare granskning och kräva mer kvalitet än man gör i dag, där många på ren rutin får bidrag utan att prestera något.

Du förutsätter en skillnad mellan "kommersiellt trams" och "kultur". Denna skillnad är emellertid enbart en mental konstruktion, där ett streck dras på en glidande skala, och allt på ena sidan är "kultur".

"Kultur" är inte samhällsnödvändigt, och eftersom de sociala orättvisor och civilrättsliga brister som författare en gång i tiden (mest på 1800-talet) satte nyttigt ljus på är i stort sett utplånade i Sverige, så är det mycket svårt att argumentera för något allmänt, kritiskt behov av "kultur".

Litteratur, teater, balett osv bör istället betraktas som en kvalificerad form av underhållning, utan någon större samhällsfunktion. Den kvalificerade underhållningen ska knappast ges några fördelar som mer gängse underhållning saknar, eftersom hela uppdelningen är en subjektiv bedömning och vilar på lösan grund.

- F.G
Citera
2006-10-14, 20:01
Medlem
Duracell Bunnys avatar
Jag har alltid gillat Linda, just för hennes förmåga att verkligen såga folk jäms med fotknölarna. Och den här gången var det definitivt välförtjänt.

Här är artikeln som hon kommenterar:

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13818239.asp

Astrid Trotzig verkar spotta ur sig en bok vart tredje (!) år:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Astrid_Trotzig

Ja, det gäller ju att inte bli överarbetad om man säger så.
Citera
2006-10-14, 20:17
Medlem
Fula Gubbens avatar
Linda hade en lång svacka som "feminist", då hennes krönikor blev gnälliga och förutsägbara, och hennes unika elaka humor nästan försvann. Sedan hon bröt med feminismen har hon långsamt jobbat sig tillbaka till den sköna stil hon hade när hon slog igenom. Lustigt hur ideologin påverkade hela hennes skribent-gärning.

Frågan hon ställer, dvs vad lever Astrid Trotzig på, är rätt intressant. Någon som vet? Ärvda överklass-pengar?

- F.G

Citat:
Ursprungligen postat av Duracell Bunny
Jag har alltid gillat Linda, just för hennes förmåga att verkligen såga folk jäms med fotknölarna. Och den här gången var det definitivt välförtjänt.

Här är artikeln som hon kommenterar:

http://www.svd.se/dynamiskt/kultur/did_13818239.asp

Astrid Trotzig verkar spotta ur sig en bok vart tredje (!) år:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Astrid_Trotzig

Ja, det gäller ju att inte bli överarbetad om man säger så.
Citera
2006-10-14, 20:28
Medlem
trass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fula Gubben
Linda hade en lång svacka som "feminist", då hennes krönikor blev gnälliga och förutsägbara, och hennes unika elaka humor nästan försvann. Sedan hon bröt med feminismen har hon långsamt jobbat sig tillbaka till den sköna stil hon hade när hon slog igenom. Lustigt hur ideologin påverkade hela hennes skribent-gärning.

Frågan hon ställer, dvs vad lever Astrid Trotzig på, är rätt intressant. Någon som vet? Ärvda överklass-pengar?

- F.G

tras publicerades en gång i samma tidskrift som Trotzig, och hans artikel var mycket bättre än hennes Och han är inte ens kulturknutte...(och det var inte hans bekants tidskrift)

Nåja, inte mycket till diskussionsutrymme egentligen, antingen tycker man att vissa kulturyttringar som inte är kommersiellt gångbara men ändå fyller en viktig uppgift på sin kant ska få statsunderstöd eller så tycker man inte det.

Sedan kan jag tycka att det inte är nödvändigt att finansiera lyor i Gamna Stan åt specifika författare. Bättre att rikta stöd åt själva formerna, som en tidskrift till exempel. Så kan ju eldsjälen få göra det han gör bäst (och som andra har glädje av) för den extremt låga lön han kan unna sig på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in