Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jag kan ge ett exempel. Jämför er Farmor med er Farfar. Visst finns det skillnad i deras sätt och deras intresseområden? Visst är det alltid Farmorn som ställer till med fika och tårta, läser sagor för barnen, låter dem sova i sin säng när de är mörkrädda etc. Om ni inte kan eller vill erkänna att kvinnor på vissa områden är dominerande, eller att kvinnor generellt skapar en unik stämning i en grupp människor är ni rätt dåraktiga.
Vem vände ni er till när ni har problem med relationer? Till era tjejkompisar eller till er mor/syster!
Detta beror på gamla traditionella familjekonstruktioner. Våra mammor och mormödrar var fostrade till detta. Du ska nog se hur det är här hemma. Barnen kommer till mig. Jag nattar och pratar och läser, lagar mat, handlar osv.. Hemma hos oss så är det jag som försvarar barnen när de vill sova i vår säng, tjejen är så lättväkt så hon brukar bli grinig när nallar och ungar kommer flygandes, men för mig så ger det bara en lycklig skön familjekänsla. då somnar jag med ett leende och minns när jag var liten och gjorde detsamma. Så frågar du samma fråga om 30 år när mina barn är gamla så kommer de inte att hålla med dig.
Det visar också på hur lång tid det tar att ändra en sådan sak som jämnställdhet, minst två generationer måste typ dö ut innan effekten från den tredje ens börjar märkas. I den fjärde generationen så börjar man verkligen leva efter det som den tredje sådde utan att ha kvar någon generation som strävar mot.. (väldigt förenklat då..)
Jag tror att dagens pappor, de flesta i alla fall, är väldigt känslosamma när det gäller sina barn, i alla fall de jag känner. Det är inget snack om saken, man försöker maximera sin tid med barnen och stannar hemma så långt det bara går, försöker sno extra dagar från mammans föräldradagar osv.
Vi är trötta på att arbeta bort livet och vill se våra barn växa. Så känner jag det i alla fall.. Vilket kanske är anledningen till att jag nu flyttar från stockholm till dalarna för ett mer harmoniskt liv..
Oj, vart lite offtopic här..
Ontopc:
Jag kommer inte på något som tjejer är bättre på av de saker där båda könen är inblandade på förutom subjektiva saker.
Kan tänka mig att de är bättre hemliga agenter då de kan utnyttja sin kvinnlighet, och andra yrken/sysselsättningar där kvinnligheten passar in.
Vård och omsorg har de som sagt enbart en socialt konstruerad fördel i, då de av tradition fått den rollen, vilket jag nu tror kommer ändras snabbt.
Men fan vad jag babblar idag då.. Nä, over and out..