2006-10-13, 22:59
Medlem
erowids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Menar du allvar? Kvinnors främsta egenskaper ligger kanske inte i det mätbara, det betyder att det inte existerar! Det mesta som rör människans värld är omätbart.

De är bättre på att föda barn (givetvis)
Bättre på att skapa en trevlig stämning
Bättre på att trösta och ställa upp när man mår dåligt
Bättre på att sörja
Bättre på att ordna fester och tillställningar
Bättre på att läsa av känslor
etc etc.

De äger oss på så många punkter.

Så enormt osakligt, kommer du inte på ngt bättre?
Citera
2006-10-13, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erowid
Så enormt osakligt, kommer du inte på ngt bättre?
Kvinnor är mycket bättre på att läsa av ansiktsuttryck och känslor, vilket är väldigt mätbart.
Citera
2006-10-13, 23:14
Medlem
erowids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Random_Fool
Kvinnor är mycket bättre på att läsa av ansiktsuttryck och känslor, vilket är väldigt mätbart.

Jaha? Källa på det, tack..
Citera
2006-10-13, 23:19
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:

Det är allmänt känt att kvinnor får högre resultat på sådant. Se exv. bbcs test om man har manlig eller kvinnlig hjärna. Där mäts sådant, och kvinnor scorar betydligt högre på att avmäta korrekt känsla enbart genom att se på ögonen. Och ja då, som hade alla rätt på det. Kan dock inte uteslutas att jag p.g.a kunskap fick högre, jag visste till ex om att män tenderar att tro att kvinnor är kåtare än vad dom är, och funderade lite längre innan jag tryckte på knappen.

Och nej, nu går jag snart packan. Jag trodde först du skrev honorna, och tänkte o vad vackert biologiskt, sen så såg jag att det var ett betydligt otrevligare invektiv du hade använt.
Citera
2006-10-13, 23:22
Medlem
erowids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Det är allmänt känt att kvinnor får högre resultat på sådant. Se exv. bbcs test om man har manlig eller kvinnlig hjärna. Där mäts sådant, och kvinnor scorar betydligt högre på att avmäta korrekt känsla enbart genom att se på ögonen. Och ja då, som hade alla rätt på det. Kan dock inte uteslutas att jag p.g.a kunskap fick högre, jag visste till ex om att män tenderar att tro att kvinnor är kåtare än vad dom är, och funderade lite längre innan jag tryckte på knappen.

Och nej, nu går jag snart packan. Jag trodde först du skrev honorna, och tänkte o vad vackert biologiskt, sen så såg jag att det var ett betydligt otrevligare invektiv du hade använt.

Knappast en objektiv studie, så den avfärdar jag illa kvickt...
Citera
2006-10-13, 23:27
Medlem
Insignificunts avatar
Citat:
Knappast en objektiv studie, så den avfärdar jag illa kvickt...

Tycker inte du ska avfärda den. Sunt kritisk ska du däremot vara. Jag läste i ... Nature tror jag, att män betydligt snabbare spottar ett aggressivt manligt ansiktsuttryck på en bild med 9 ansikten som sekundvisas, eftersom ett aggressivt manligt ansikte är farligare för män än för kvinnor, liksom att man (alla) ser en spindel svinsnabbt på samma slags sekundsvisning men inte ser typ en anka. Man noterar det farliga. Uhm...

Just det, men kvinnor är generellt bättre på att avmäta ansiktsuttryck, vilket det finns evolutionära orsaker till. Detta är mer eller mindre fastställt. Man har gjort studier på nyfödda (2 veckor) bebisar, och kvinnliga bebisar är mer intresserade av ansikten, och manliga mer av tekniska saker. Generellt.

Det är en objektiv studie.
Citera
2006-10-13, 23:28
Medlem
StefanHeterJags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
Jag kan ge ett exempel. Jämför er Farmor med er Farfar. Visst finns det skillnad i deras sätt och deras intresseområden? Visst är det alltid Farmorn som ställer till med fika och tårta, läser sagor för barnen, låter dem sova i sin säng när de är mörkrädda etc. Om ni inte kan eller vill erkänna att kvinnor på vissa områden är dominerande, eller att kvinnor generellt skapar en unik stämning i en grupp människor är ni rätt dåraktiga.
Vem vände ni er till när ni har problem med relationer? Till era tjejkompisar eller till er mor/syster!

Detta beror på gamla traditionella familjekonstruktioner. Våra mammor och mormödrar var fostrade till detta. Du ska nog se hur det är här hemma. Barnen kommer till mig. Jag nattar och pratar och läser, lagar mat, handlar osv.. Hemma hos oss så är det jag som försvarar barnen när de vill sova i vår säng, tjejen är så lättväkt så hon brukar bli grinig när nallar och ungar kommer flygandes, men för mig så ger det bara en lycklig skön familjekänsla. då somnar jag med ett leende och minns när jag var liten och gjorde detsamma. Så frågar du samma fråga om 30 år när mina barn är gamla så kommer de inte att hålla med dig.

Det visar också på hur lång tid det tar att ändra en sådan sak som jämnställdhet, minst två generationer måste typ dö ut innan effekten från den tredje ens börjar märkas. I den fjärde generationen så börjar man verkligen leva efter det som den tredje sådde utan att ha kvar någon generation som strävar mot.. (väldigt förenklat då..)

Jag tror att dagens pappor, de flesta i alla fall, är väldigt känslosamma när det gäller sina barn, i alla fall de jag känner. Det är inget snack om saken, man försöker maximera sin tid med barnen och stannar hemma så långt det bara går, försöker sno extra dagar från mammans föräldradagar osv.

Vi är trötta på att arbeta bort livet och vill se våra barn växa. Så känner jag det i alla fall.. Vilket kanske är anledningen till att jag nu flyttar från stockholm till dalarna för ett mer harmoniskt liv..

Oj, vart lite offtopic här..

Ontopc:
Jag kommer inte på något som tjejer är bättre på av de saker där båda könen är inblandade på förutom subjektiva saker.
Kan tänka mig att de är bättre hemliga agenter då de kan utnyttja sin kvinnlighet, och andra yrken/sysselsättningar där kvinnligheten passar in.

Vård och omsorg har de som sagt enbart en socialt konstruerad fördel i, då de av tradition fått den rollen, vilket jag nu tror kommer ändras snabbt.

Men fan vad jag babblar idag då.. Nä, over and out..
Citera
2006-10-13, 23:35
Medlem
erowids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Tycker inte du ska avfärda den. Sunt kritisk ska du däremot vara. Jag läste i ... Nature tror jag, att män betydligt snabbare spottar ett aggressivt manligt ansiktsuttryck på en bild med 9 ansikten som sekundvisas, eftersom ett aggressivt manligt ansikte är farligare för män än för kvinnor, liksom att man (alla) ser en spindel svinsnabbt på samma slags sekundsvisning men inte ser typ en anka. Man noterar det farliga. Uhm...

Just det, men kvinnor är generellt bättre på att avmäta ansiktsuttryck, vilket det finns evolutionära orsaker till. Detta är mer eller mindre fastställt. Man har gjort studier på nyfödda (2 veckor) bebisar, och kvinnliga bebisar är mer intresserade av ansikten, och manliga mer av tekniska saker. Generellt.

Det är en objektiv studie.

Det må stämma, men fortfarande...i det stora hela så är det ju en relativt meningslös egenskap. Män är ju fortfarande överlägsna på i stort sätt allt som är mätbart i vårat nutida samhälle.
Citera
2006-10-14, 00:14
Medlem
Citat:
Knocka dig själv. Om du verkligen, verkligen vill så kan jag rota fram en exakt referens. Men det är tämeligen onödigt då det här är rätt etablerat.

Och angående kvinnors kompetens må det vara hänt att de bästa kvinnorna sällan är bättre än de bästa männen. Det innebär inte att det inte finns kvinnor som är bättre än så gott som alla män.
Citera
2006-10-14, 01:01
Medlem
kaleids avatar
Kvinnor har i allmänhet bättre viddseende än män, så det är väl inte orimligt att anta att den människa i världen som har bäst viddseende är en kvinna.

Viddseende korrelerar f.ö. med förmågan att uppfatta sinnesstämningar i en folksamling (tex en fest), så det är inte en helt värdelös egenskap.
Citera
2006-10-14, 01:02
Medlem
coinoperatedboys avatar
Köra bil
Citera
2006-10-14, 01:17
Medlem
Don Cribiaris avatar
Könsjämförande forskning gällande IQ har gjorts och visat på att de allra flesta kvinnorna ligger på en medelsmart nivå, utan så många toppar eller bottennapp. Medan männen är mer spridda, fler genier och fler idioter.

Annan hjärnforskning visar att män generellt redan som spädbarn har lättare att fokusera och intressera sig för objekt medan kvinnor är mer intresserade av att kommunicera och att ha ögonkontakt.

Det är bara två exempel på hur män och kvinnor skiljer sig åt förutom det rent fysiska. Att skillnaderna finns och vetenskapligt bevisats leder oundvikligen till slutsatsen att kvinnor och män generellt är bättre på olika saker. Detta utan värdering.

För källa, eller mer exempel, googla på den svenska hjärnforskaren Annika Dalström och läs om hennes forskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in