Citat:
Ursprungligen postat av Unimaginative
Alternativt att män är latare än kvinnor. Högskoleprov=8h arbete, högt betygsnitt=betydligt mycket mer.
Jag tänkte för övrigt så själv. Jag såg till att få ett OK snitt så att det inte skulle vara iögonfallande dåligt och sen skrev jag provet istället. Lat var ordet.
Jag tror du kan vara något på spåren. Jag har känslan av att det kvinnliga könet generellt lättare kan motivera sig att utföra sysslor som för stunden känns meningslösa och uttråkande. Jag menar då inte bara studera ämnen som de egentligen saknar intresse för, utan också städa, tvätta och andra uttråkande sysslor, där män i det stora hela kommer till korta.
Det manliga könet å sin sida är mer intressestyrt och har lättare att gå in helt för ett ämne och totalt strunta i resten. Detta leder till att kvinnornas inlärning blir ganska ytlig, vilket iofs ofta räcker för att klara ett bra betyg i skolan.
Männens mer intressestyrda inlärning leder till en djupare och mer analytisk form av kunskap. Det senare kanske ger mer i längden, vilket kan förklara att män presterar bättre än kvinnor på HP trots underlägsna betyg. Ett generellt högre IQ skulle kunna vara en annan förklaring,,
Om jag tar mig själv som exempel hade jag väldigt ojämna betyg; maxbetyg i de ämnen som intresserade mig och nätt och jämt godkänt i de ämnen som min hjärna ansåg ointressanta. Jag tror att det kan vara ett ganska vanligt mönster för manliga elever.
Det skulle vara intressant att höra om kvinnor och män känner igen sig i den beskrivningen.