2010-04-23, 23:56
Bannlyst
njaa, tjejer är inte rasister som ni
Citera
2010-04-24, 03:06
Medlem
Krehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No-life
njaa, tjejer är inte rasister som ni

Nej, korrekt. Tjejer bryr sig inte om någonting annat än sig själva och sina egna perversa läggningar.

Män kan tänka lite längre än så.
Citera
2010-04-24, 03:36
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av majjken
vi har högre betyg och fler av oss går på högskola/universitet

Men män har endå högre genomsnitts IQ och är bättre på högskoleprovet vilket måste betyda att Sveriges betygsystem gynnar kvinnor.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/education/4183166.stm
Citera
2010-04-24, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Men män har endå högre genomsnitts IQ och är bättre på högskoleprovet vilket måste betyda att Sveriges betygsystem gynnar kvinnor.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/education/4183166.stm

Alternativt att män är latare än kvinnor. Högskoleprov=8h arbete, högt betygsnitt=betydligt mycket mer.

Jag tänkte för övrigt så själv. Jag såg till att få ett OK snitt så att det inte skulle vara iögonfallande dåligt och sen skrev jag provet istället. Lat var ordet.
Citera
2010-04-24, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unimaginative
Alternativt att män är latare än kvinnor. Högskoleprov=8h arbete, högt betygsnitt=betydligt mycket mer.

Jag tänkte för övrigt så själv. Jag såg till att få ett OK snitt så att det inte skulle vara iögonfallande dåligt och sen skrev jag provet istället. Lat var ordet.

Jag tror du kan vara något på spåren. Jag har känslan av att det kvinnliga könet generellt lättare kan motivera sig att utföra sysslor som för stunden känns meningslösa och uttråkande. Jag menar då inte bara studera ämnen som de egentligen saknar intresse för, utan också städa, tvätta och andra uttråkande sysslor, där män i det stora hela kommer till korta.

Det manliga könet å sin sida är mer intressestyrt och har lättare att gå in helt för ett ämne och totalt strunta i resten. Detta leder till att kvinnornas inlärning blir ganska ytlig, vilket iofs ofta räcker för att klara ett bra betyg i skolan.

Männens mer intressestyrda inlärning leder till en djupare och mer analytisk form av kunskap. Det senare kanske ger mer i längden, vilket kan förklara att män presterar bättre än kvinnor på HP trots underlägsna betyg. Ett generellt högre IQ skulle kunna vara en annan förklaring,,

Om jag tar mig själv som exempel hade jag väldigt ojämna betyg; maxbetyg i de ämnen som intresserade mig och nätt och jämt godkänt i de ämnen som min hjärna ansåg ointressanta. Jag tror att det kan vara ett ganska vanligt mönster för manliga elever.

Det skulle vara intressant att höra om kvinnor och män känner igen sig i den beskrivningen.
Senast redigerad av Skogsbrodern 2010-04-24 kl. 12:02.
Citera
2010-05-08, 16:13
Medlem
flowzzers avatar
Svårt ämne! Har för mig att jag läste i Illustrerad Vetenskap för ett antal år sedan att kvinnor i regel står emot sjukdomar bättre än en man. De lever nog i genomsnitt längre oxå!
Finns säkert fler saker. Men kommer inte på något
Citera
2010-07-17, 01:13
Medlem
Bobanys avatar
diska
Citera
2010-07-17, 01:16
Medlem
Feedthedamnhorses avatar
Tydligen ingenting. Men jag måste bara beundra er förmåga att generalisera, herr TS.
Citera
2010-09-03, 12:38
Medlem
Silvermoons avatar
En viktig sak som jag tycker att man ska ta upp i frågeställningen är huruvida dom är bättre på det ena eller andra för just för att dom genetiskt är kvinnor eller för att dom är fostrade till det sen barnsben.

"Kvinnor är bättre festfixare."

Vilka var det som lekte fika på dagis?

"Män är bättre på att köra/meka bilar."

Vilka var det som lekte med bilar på dagis?

Allt sånt återspeglas ju i resten av ens liv tror jag. På så vis så är det tydligare ju äldre människor man kollar på och med dagens genusneutralitetseftersträvande(dagens ord, jag bjuder på det) så tror jag att dom påverkbara skillnaderna blir mindre och de som grundar sig på genetik blir mer mätbara än tidigare.
Citera
2010-09-03, 12:54
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
En viktig sak som jag tycker att man ska ta upp i frågeställningen är huruvida dom är bättre på det ena eller andra för just för att dom genetiskt är kvinnor eller för att dom är fostrade till det sen barnsben.

"Kvinnor är bättre festfixare."

Vilka var det som lekte fika på dagis?

"Män är bättre på att köra/meka bilar."

Vilka var det som lekte med bilar på dagis?

Allt sånt återspeglas ju i resten av ens liv tror jag. På så vis så är det tydligare ju äldre människor man kollar på och med dagens genusneutralitetseftersträvande(dagens ord, jag bjuder på det) så tror jag att dom påverkbara skillnaderna blir mindre och de som grundar sig på genetik blir mer mätbara än tidigare.

Nu är väl dom bäst betalda o kändaste festfixarna iaf i sverige män..... Om dessa lekte fika på dagis låter jag vara osagt..
Citera
2010-09-03, 12:54
Medlem
Man ska ha i åtanke att tjejer är bättre än killar på så sätt att de de sällan är sämst på något heller. Om man undersöker vilket kön som är bäst på att sänka samhället finner man nog att det går åtminstone tio manliga psykopater, uteliggare, drönare, yrkeskriminella, vanligt låglivsslödder, narkomaner osv på varje kvinna.
Citera
2010-09-03, 13:01
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Nu är väl dom bäst betalda o kändaste festfixarna iaf i sverige män..... Om dessa lekte fika på dagis låter jag vara osagt..

Hehe, point taken, men jag menar inte vilka som blir absolut bäst utan ville bara få fram en poäng. Anledningen till varför killar ofta är bättre än tjejer(om man inte snackar generellt utan i toppskiktet) på olika saker tror jag grundar sig lite på samma sak.

Killar lär sig ju att tävla väldigt tidigt, man tävlar i allt möjligt medans för tjejerna är det viktigare att man har det bra/mysigt/trevligt osv. Det återspeglar sig också i vuxenlivet och därför tror jag att killar i allmänhet är mer tävlingsinriktade och målmedvetna än de flesta tjejer.

Dock så finns det tjejer/kvinnor som är väldigt tävlingsinriktade, t.ex. min flickvän. Jag tror att de flesta tävlingstjejer växte, precis som hon, upp i en tävlingsinriktad miljö med många killar. Hon t.ex. har bara bröder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in